قیمت ۳ میلیارد و ۹۰ میلیون تومان برای فروش یک واحد مسکونی در دروس به مساحت ۱۷۵ متر گزارش شده و در محله یافت آباد یک خانه ۵۰ متری، نود میلیون تومان به فروش رفته است. بر اساس آمار و ارقامی که از سوی وزارت راه و شهرسازی منتشر شده، قیمت های فروش مسکن در […]

قیمت ۳ میلیارد و ۹۰ میلیون تومان برای فروش یک واحد مسکونی در دروس به مساحت ۱۷۵ متر گزارش شده و در محله یافت آباد یک خانه ۵۰ متری، نود میلیون تومان به فروش رفته است.

بر اساس آمار و ارقامی که از سوی وزارت راه و شهرسازی منتشر شده، قیمت های فروش مسکن در شهریور ماه سال جاری به نسبت آن چه در مرداد ماه گزارش شده با رشد ۹٫۳ درصدی همراه بوده است. در همین برهه از زمان معاملات مسکن روندی نزولی را تجربه کرده و ۲۰ درصد کاهش را شاهد بوده است که نتیجه جهش نامتعارف قیمت ها و البته کاهش قدرت خرید متقاضیان می باشد.

درحالی که ارقام و اعداد مدت هاست افت چشمگیر معاملات مسکن را کاملا مشهود نشان می دهند با این حال عده ای کماکان بر این باورند که بازار مسکن در رکود نیست و به کارگیری چنین لفظی در حوزه مسکن را به ضرس قاطع اشتباه می خوانند. مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی صراحتا اعلام کرد بازار مسکن از مرداد ماه در حال تجربه رکود است حال آن که چگینی خروج از دوره رکود را نوید می دهد و از مطلوب بودن شرایط سخن می گوید. وی از مثبت شدن ارزش افزوده مسکن خبر می دهد و تغییرات حاصله در حوزه مسکن را برون بخشی می خواند.

چگینی با تأکید بر این که بازار مسکن حداکثر افزایش قیمت را تجربه کرده، رشد بیش از این را غیرممکن خواند و افزود: شاهد رشد بیشتر قیمت مسکن نخواهیم بود مگر اقتصاد کلان دستخوش تغییرات باورنکردنی گردد. چگینی پس از آن که متوسط رشد قیمت مسکن در کشور را ۳۰ درصد اعلام نمود اظهار داشت: بیشترین رکود معاملات ثبت شده در تهران در بازه زمانی یک ماهه ۲۲ هزار فقره ثبت شده حال آن که در شرایط کنونی میزان معاملات صورت گرفته ۱۴ تا ۱۵ هزار مورد می باشد که وجود رکود در بازار مسکن را رد می کند.

از طرفی رئیس اتحادیه مشاورین املاک ضمن این که استفاده از لفظ رکود برای شرایط کنونی بازار مسکن را اشتباه می خواند ادعا می کند بازار مسکن صرفا کساد است و هرگز راکد نیست. این درحالی است که نایب رئیس ایشان از رکود تورمی در بازار مسکن خبر می دهد و این بازار را گرفتار دوره جدیدی از رکود می خواند. آن چه در این آشفته بازار کاملا مشهود است التهاب و نوسان قیمت مسکن می باشد. قیمت فروش اعلام شده برای یک خانه ۸ متری با عمر بنای ۴ ساله در منطقه ۵ آپادانای تهران، ۹۹۰ میلیون تومان بوده است و خانه ای با مساحت ۸۸ متر و عمر بنای ۱۸ سال که در ابوذر واقع گردیده ۲۴۰ میلیون تومان ارزش گذاری شده است.

قیمت فروش یک واحد مسکونی در محله صاحب الزمان از منطقه ۱۸ تهران، ۱۸۰ میلیون تومان گزارش شده که عمر بنا و مساحت این خانه به ترتیب ۱۴ ساله و ۴۷ متر مربع به ثبت رسیده اند، بنابراین قیمتی که به ازای معامله هر متر مربع از این واحد مسکونی دریافت شده ۳ میلیون و ۷۹۶ هزار تومان بوده است. در محله خواجه نصیر طوسی از منطقه ۷ تهران نیز یک واحد مسکونی ۱۳ ساله که مساحتی به اندازه ۶۸ متر داشته را با قیمت ۵۰۷ میلیون تومان به فروش رسانده اند. قیمت فروش اعلام شده برای آپارتمانی کلیدنخورده در آبشار درمار از منطقه ۱۲ تهران ۳۰۰ میلیون تومان گزارش شده که این رقم برای خانه ای ۵۵ متری به ثبت رسیده است. به ازای هر متر مربع از یک واحد مسکونی ۵۲ متری، هزینه ای معادل ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دریافت شده که در مجموع قیمت نهایی ۱۳۲ میلیون تومان برآورد شده است، عمر بنای واحد مسکونی مذکور ۱۶ ساله بوده و این ملک واقع در نهر بهشتی از منطقه ۱۷ تهران می باشد.

در آلستوم تهران نیز خریدار به ازای تهیه یک واحد مسکونی ۲۱ ساله، مبلغ ۴۳۵ میلیون تومان پرداخت نموده که واحد مزبور مساحتی به اندازه ۵۴ متر داشته است. در فاطمی تهران، واحد مسکونی ۱۲۵ متری، ۱ میلیارد و ۴۰۰ هزار تومان به فروش رفته است که عمر بنای واحد مورد نظر ۱۳ سال گزارش شده است. در قزل قلعه نیز قیمت فروش واحد مسکونی ۲۵ ساله با مساحتی ۷۶ متر، ۶۷۰ میلیون تومان اعلام شده است و قیمت فروش واحدی در باغ آذری با مساحت ۵۶ متر، ۲۷۰ میلیون تومان به ثبت رسیده است. در جی نیز بر یک واحد ۲۲ ساله که دارای مساحت ۵۵ متر بوده است ۲۲۰ میلیون تومان قیمت گذاشته اند.

قیمت اعلام شده برای فروش خانه ای نوساز با مساحت ۱۲۰ متر در مجیدیه تهران، ۵۱۶ میلیون تومان بوده ضمن این که آپارتمانی نوساز در دبستان نیز با ارزش ۱ میلیارد و ۳۱۵ میلیون تومان به فروش رسیده است که مساحت ثبت شده برای آن ۱۳۸ متر می باشد. قیمت فروش واحدی در تهرانپارس ۳۹۱ میلیون تومان اعلام شده که واحد مزبور با عمر بنای ۱۸ سال و مساحت ۶۱ متر گزارش شده است.

در مختاری تهران به ازای فروش ۶۳ متر از یک واحد مسکونی ۱۵ ساله، ۲۲۰ میلیون تومان دریافت شده و قیمت فروش ۸۲۵ میلیون تومان نیز برای یک خانه ۷ ساله در اختیاریه گزارش شده که مساحتی به اندازه ۹۶ متر داشته است. در یافت آباد تهران واحدی با ۲۲ سال عمر بنا و ۵۰ متر مساحت، ۹۰ میلیون تومان به فروش رسیده و در دروس نیز به ازای فروش واحدی ۲ ساله که مساحتش ۱۷۵ متر ثبت شده، ۳ میلیارد و ۹۰ میلیون تومان اخذ گردیده است.

  • منبع خبر : افلاک نیوز