خبر ها از کاهش ۱۴ درصدی ارزش اوراق تسهیلات مسکن مبادله شده در شهریور ماه سال جاری در مقایسه با شهریور ماه سال گذشته حکایت دارند. تعداد اوراق مبادله شده تسهیلات مسکن در یک بازه بیست روزه از یکم تا بیستم شهریور ماه سال جاری، ۱۸۸۸۴ میلیون ورقه اعلام شده که ارزش ثبت شده برای […]

خبر ها از کاهش ۱۴ درصدی ارزش اوراق تسهیلات مسکن مبادله شده در شهریور ماه سال جاری در مقایسه با شهریور ماه سال گذشته حکایت دارند.

تعداد اوراق مبادله شده تسهیلات مسکن در یک بازه بیست روزه از یکم تا بیستم شهریور ماه سال جاری، ۱۸۸۸۴ میلیون ورقه اعلام شده که ارزش ثبت شده برای این تعداد اوراق ۱۰۵۵۳۰ میلیارد ریال می باشد. با استناد به این ارقام، افزایش ارزش و حجم اوراق مبادله شده در شهریور ماه امسال به نسبت شهریور ماه سال گذشته به ترتیب ۱۷۶ درصد و ۲۸۱ درصد اعلام شده است.

میزان رشد حجم و ارزش اوراق تسهیلات مسکن مبادله شده در شهریور ماه امسال به نسبت شهریور ماه سال گذشته در دو بازار اول و دوم از بازار های نه گانه فرابورس ایران بالغ بر ۲۰۰ درصد گزارش شده است. در بازار دوم ارزش اوراق معامله شده ۲۵۶۸۷ میلیارد ریال بوده که حجم اوراق با استناد به آخرین گزارشات منتشر شده، ۶۸۶۱ میلیون ورقه برآورد شده است. در بازار اول فرابورس ایران نیز تعداد اوراق بهادار مبادله شده معادل ۱۸۱۷ ورقه بوده که ارزش آن ها ۴۶۵۰ میلیارد ریال اعلام گردیده است.

در بازار پایه، ۹۸۶۰ میلیون اوراق تسهیلات مسکن دست به دست شده اند که ارزشی معادل ۱۹۷۳۵ میلیارد ریال برای آن ها به ثبت رسیده است. در این بازار بیشترین اوراق مبادله شده مربوط به تابلو “پایه ب” بوده که ارزشی بالغ بر ۱۶۴۰۰ میلیارد ریال و حجمی بیش از ۷۲۰۰ میلیون ورقه را دارا بوده است.

بررسی های دقیق در خصوص ابزار های نوین مالی مبادله شده طی یک ماه گذشته حاکی از آن است که نتیجه تلاش های معامله گران، مبادله ۳۲۵ میلیون ورقه بوده است که ارزش ثبت شده برای آن ها ۵۵۳۴۵ میلیارد ریال می باشد. این ارقام از رشد ۱۰۰ درصدی ارزش مبادلات و کاهش ۱۸ درصدی حجم مبادلات در شهریور امسال به نسبت شهریور ماه سال گذشته حکایت دارند. ارقام ارائه شده نتیجه معاملات صورت گرفته در تابلو های اوراق بدهی، صندوق سرمایه گذاری قابل معامله و همچنین وام مسکن می باشند.

جابه جایی اوراق بدهی در شهریور ماه امسال معادل ۶۰ میلیون ورقه بوده که ارزش ثبت شده به ازای این تعداد اوراق تسهیلات مسکن، ۵۰ هزار میلیارد ریال می باشد که از رشد ۱۰۰ درصدی خبر می دهد. ارزش معاملات اوراق بهادار اما روندی نزولی را در شهریور ۹۷، تجربه کرده که میزان کاهش ارزش اوراق مربوطه ۱۴ درصد گزارش شده است. به ازای دست به دست کردن ۱ میلیون و ۶۵۰ هزار فقره اوراق، جابه جایی اعتباری بالغ بر یک هزار میلیارد ریال به ثبت رسیده است.

حجم اوراق مبادله شده در قسمت صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله، افت ۲۹ درصدی را تجربه کرده و ارزش این مبادلات با رشد ۱۱۳ درصدی همراه بوده است.

با نگاهی به جدول ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام در گروه های مختلف صنعت متوجه می شویم، از میان کل صنایع موجود فرابورسی، ارزش ۸۹۳۹ میلیارد ریال برای گروه فلزات اساسی به ثبت رسیده است که معادل ۱۸ درصد از ارزش کل می باشد و با این حساب در مقام نخست قرار دارد. گروه محصولات شیمیایی در سکوی دوم ایستاده است، گروه فراورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای در جایگاه سوم و گروه پیمانکاری صنعتی و انبوه سازی و همچنین گروه املاک و مستغلات موفق به اخذ رتبه های ۴ و ۵ شده اند.

ارزش ۴۸۴۲۶ میلیارد ریال میزان ارزش اعلام شده برای معاملات خرد بازار سهام می باشد که مربوط به ۲۰ روز نخست شهریور ماه سال جاری است. این رقم، معامله های انجام شده در بازار پایه، بازار اول، دوم و همچنین اختیار معامله خرید و فروش و SME را در بر می گیرد.

ارتفاع یک هزار و ۵۵۳ واحدی برای شاخص کل فرابورس ایران در روز پایانی ماه مرداد به ثبت رسیده و این شاخص در انتهای شهریور به ارتفاع یک هزار و ۸۷۹ واحدی رسیده و بر رشدی ۲۱ درصدی دلالت دارد. میزان بازدهی ثبت شده برای آن ۷۱ درصد می باشد.

  • منبع خبر : تسنیم نیوز