فرشید پور حاجت، دبیر کانون انبوه سازان مسکن خاطرنشان کرد: رشد قیمت ها در بازار مسکن و بازار های موازی سبب شده سرمایه گذاران بیکار ننشینند و با سرمایه گذاری در بازار های مذکور به سودی کلان برسند. وی افزود: در این میان بازار سکه و ارز با استقبال بیشتری همراه بوده و کمتر کسی […]

فرشید پور حاجت، دبیر کانون انبوه سازان مسکن خاطرنشان کرد: رشد قیمت ها در بازار مسکن و بازار های موازی سبب شده سرمایه گذاران بیکار ننشینند و با سرمایه گذاری در بازار های مذکور به سودی کلان برسند. وی افزود: در این میان بازار سکه و ارز با استقبال بیشتری همراه بوده و کمتر کسی مسکن را برای سرمایه گذاری انتخاب کرده است. پور حاجت این طور ادامه داد: تا زمانی که این روند ادامه داشته باشد بازار مسکن کساد خواهد بود. به گفته پور حاجت بزرگترین مشکلی که در حال حاضر با بازار مسکن گلاویز است کاهش ساخت و ساز واحد های مسکونی است، بنابراین دور از انتظار نیست رشد قیمت مسکن در نیمه دوم سال کماکان ادامه داشته باشد.

ایشان در ادامه تصریح کردند: هنگامی که ساخت و ساز واحد های مسکونی به حداقل برسد می توان لفظ رکود را برای بازار مسکن به کار برد. وی اظهار داشت: در شرایط کنونی همه چیز دست به دست هم داده تا تولید مسکن روندی نزولی داشته باشد و افتی چشمگیر را تجربه کند. پور حاجت افزود: با اتکا به حجم معاملات نمی توان رونق یا رکود بازار مسکن را نتیجه گیری کرد بلکه آن چه نشان دهنده رونق یا رکود در این بازار است، میزان تولید واحد های مسکونی است.

دبیر کانون انبوه سازان مسکن تصریح کرد: معامله مسکن امری پرریسک است از این رو بیشتر سرمایه گذاران ترجیح می دهند سرمایه خویش را به سمت بازار سکه و ارز هدایت کنند هرچند به عقیده بنده شرایط فعلی ماندگار نیست و شاهد بهبود اوضاع در آینده ای نزدیک خواهیم بود.

پور حاجت ضمن اشاره به این که سکه و ارز فاقد ارزش افزوده برای اقتصاد کشور هستند گفت: به رغم این که صنایع مادر کشور در حال حاضر وضعیت خوبی ندارند و در بحران هایی عجیب به سر می برند با این حال آن چه مشاهده می شود، توجه کمیسیون های مجلس تنها به دو بازار ارز و سکه است.

وی تأکید کرد در شرایط کنونی تنها باید به فکر حل مشکل بود و پاک کردن صورت مسئله دردی را دوا نخواهد کرد. پور حاجت این طور ادامه داد: برکنار کردن یک وزیر همچون پاک کردن صورت مسئله است و بی تردید راه به جایی نخواهد برد.

پور حاجت ضمن تأکید بر این که سریع ترین روشی که می تواند بازار مسکن را از شرایط فعلی نجات دهد پرداخت تسهیلات به مردم است اذعان نمود: با این حال زمانی می توان این پیشنهاد را پیاده سازی کرد که تولید مسکن پررونق و مساعد باشد که در حال حاضر چنین نیست. وی ادامه داد: چنانچه قدرت خرید متقاضیان با کمک وام های مسکن افزایش یابد آن چه در نهایت حاصل می گردد تورم است. دبیر کانون انبوه سازان مسکن گفت: اگر چرخه تولید به گردش در آید و نقدینگی به سمت تولید واحد های مسکونی سوق پیدا کند، تورمی در کار نخواهد بود و بازار مسکن از این وضعیت خارج خواهد شد.

وی با تأکید بر این که طی ۶ ماهی که از سال ۹۷ می گذرد نقدینگی نه تنها به سمت تولید مسکن هدایت نشده بلکه به یک چهارم تقلیل یافته است افزود: با این حساب، شرایط وخیم بخش تولید به خوبی ثابت می شود.

دبیر کانون انبوه سازان مسکن کشور در پایان صحبت هایش به عدم تمایل سازندگان به تولید مسکن اشاره کرد و تصریح نمود: این امر باعث می شود در آینده شاهد اتفاقات بدی در حوزه اقتصاد و حتی اشتغال باشیم. وی اظهار داشت: بی تردید رشد قیمت مسکن ادامه خواهد داشت و دلیل این اتفاق را این طور تشریح کرد: تولید مسکن به شدت کاهش یافته و بسیاری از سازندگانی که در حال حاضر با تمام مشکلاتی که وجود دارد در حال ساخت و ساز مسکن هستند بی تردید در آینده ای نزدیک تولید مسکن را رها خواهند کرد، در واقع رشد قیمت مصالح و هزینه های گزافی که با ساخت مسکن گره خورده راهی جز این باقی نمی گذارد.

  • منبع خبر : خبر فوری