پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی مبنی بر بهبود شرایط پرداخت تسهیلات مسکن از محل صندوق پس انداز فاصله ای تا اجرا شدن ندارد. مشاور وزیر راه و شهرسازی، از بهبود شرایط وام خرید مسکن از طریق صندوق پس انداز مسکن یکم خبر داد و اظهار داشت: دوره بازپرداخت این تسهیلات از ۱۲ سال به ۱۵ […]

پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی مبنی بر بهبود شرایط پرداخت تسهیلات مسکن از محل صندوق پس انداز فاصله ای تا اجرا شدن ندارد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی، از بهبود شرایط وام خرید مسکن از طریق صندوق پس انداز مسکن یکم خبر داد و اظهار داشت: دوره بازپرداخت این تسهیلات از ۱۲ سال به ۱۵ سال افزایش خواهد یافت ضمن این که سود سپرده کمتر خواهد شد و از ۹٫۵ درصد به ۸ درصد خواهد رسید. غلامرضا سلامی اذعان نمود: متقاضیان جهت دریافت این نوع تسهیلات، پولشان را به جای یکسال، ده ماه در صندوق پس انداز مسکن یکم سپرده گذاری خواهند کرد.

عباس آخوندی به عنوان وزیر راه و شهرسازی نخستین فردی بود که از ضرورت بهبود شرایط وام مسکن و تقویت متقاضیان مصرفی سخن گفت و بعد از آن دیگر افراد فعال در حوزه مسکن این وزارت نیز جزئیاتش را تکرار کردند. به گفته مشاور وزیر راه و شهرسازی، پیشنهادات آخوندی در مرحله نهایی شدن قرار دارند و چیزی تا اجرایی شدن آن ها نمانده است.

به جز مشاور وزیر راه و شهرسازی، از سوی بانک مرکزی و دیگر نهاد های مسئول در این خصوص اخباری اعلام نشده با این حال انتظار می رود در همین هفته جزئیات اجرایی شدن طرح مزبور منتشر گردد. حدودا یک ماه پیش وزیر راه و شهرسازی سه پیشنهاد را در اختیار ریاست جمهوری قرار داد.

آیا اجرای این طرح به بهبود شرایط متقاضیان مصرفی مسکن کمک خواهد کرد؟

تا سال ۹۱، در بازه ای چند ساله، بازار مسکن در پی رشد قیمت مسکن و ظهور قیمت های سرسام آور و نامتعارف، رکود سنگینی را تجربه نمود، پس از آن بازار مسکن بدون این که نفسی تازه کند مجددا به واسطه تغییراتی که در حوزه اقتصاد کلان رخ داد، دوره جدیدی از رکود را تجربه نمود که این عامل دست سفته بازان را از بازار مسکن کوتاه ساخت و به فعالیت آن ها پایان داد. آخرین اخبار منتشر شده در خصوص بازار مسکن، حاکی از آن است که تقویت حضور متقاضیان مصرفی در این بازار سبب شده شاهد شرایط به نسبت بهتری باشیم.

همزمان با این اتفاقات و کمرنگ شدن حضور سفته بازان، دولت یازدهم تصمیم گرفت برنامه هایی در راستای ارتقای شرایط متقاضیان مصرفی بچیند و برای تحقق این امر از افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن از محل صندوق پس انداز کمک گرفت. این سیاست دولت یازدهم، ارتقای قدرت خرید متقاضیان را دنبال می کرد که  زوجین و خانه اولی ها مهم ترین مخاطبانش بودند. بر اساس برنامه هایی که این دولت در نظر گرفت وام خرید مسکن از محل صندوق پس انداز مسکن یکم برای تهرانی ها به ۸۰ میلیون تومان افزایش یافت حال آن که متقاضیانی که در شهر هایی با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر زندگی می کردند می توانستند تا سقف ۶۰ میلیون تومان وام بگیرند و ساکنان دیگر شهر ها نیز قادر بودند وام های ۴۰ میلیون تومانی از طریق این صندوق پس انداز دریافت کنند. لازم به توضیح است که اخذ وام مسکن با مبلغی دو برابر مبالغ مذکور از محل صندوق پس انداز مسکن یکم برای زوجین امکان پذیر بود.

در همین بازه قیمت واحد های مسکونی به ثبات رسید و این امر سبب شد دریافت کنندگان تسهیلات بتوانند ۴۰ تا ۸۰ درصد از مبلغ مورد نیاز جهت تأمین مسکن را به واسطه همین وام ها تهیه نمایند. گزارشات حاکی از آن هستند که به رغم تمام مزایایی که دریافت این تسهیلات برای متقاضیان به همراه داشت، مردم از آن استقبالی نکردند که از جمله مهم ترین دلایلش را می توان نیاز به یکسال سپرده گذاری پول و زیاد بودن اقساط پرداختی نام برد.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، ۲۶۰ هزار نفر جهت اخذ تسهیلات از محل صندوق پس انداز نام نویسی کردند که از این تعداد تا چند وقت پیش، ۳۴ هزار نفر مشمول بهره برداری از وام می شدند. جالب این که تنها ۱۰۲۰۰ نفر در راستای استفاده از وام اقدام کردند و از تسهیلات پرداختی استفاده نمودند.

این عوامل موجب شده زمزمه هایی از سوی متولیان مسکن به گوش برسد مبنی بر این که طرحی در دست بررسی قرار دارد که قدرت خرید متقاضیان را افزایش می دهد و شرایط پرداخت وام مسکن را برای دریافت کنندگان ارتقا می بخشد. به گفته پیشنهاد دهندگان این طرح، چنانچه پیشنهاد مذکور مورد موافقت قرار بگیرد و اجرایی شود، متقاضیان خواهند توانست پول خود را تنها به مدت ده ماه سپرده گذاری کنند و در مقابل تا سقف ۸۰ میلیون تومان برای تهرانی ها، ۶۰ میلیون تومان برای ساکنان شهر هایی با جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر و ۴۰ میلیون تومان برای ساکنان شهر های باقی مانده، تسهیلات دریافت نمایند. این طور که مشخص است قرار شده بازپرداخت چنین وام هایی از ۱۲ سال به ۱۵ سال برسد و نرخ سود آن ها نیز از ۹٫۵ درصد به ۸ درصد تغییر پیدا کند.

آیا این طرح، دریافت وام را ساده می کند؟

در شرایط کنونی یک متقاضی تهرانی به ازای دریافت وام ۸۰ میلیون تومانی نیاز است به مدت یکسال ۴۰ میلیون تومان پول در بانک سپرده گذاری کند. سود وام دریافتی ۸٫۵ درصد می باشد و بازگشت اقساط در یک بازه ۱۲ ساله ضروری است. از این رو این فرد ناچار است ماهانه ۹۳۳ هزار تومان به عنوان قسط وام دریافتی کنار بگذارد. چنانچه متقاضیان یک زوج تهرانی باشد به ازای دریافت ۱۶۰ میلیون تومان وام، نیاز است ماهانه ۱ میلیون و ۸۶۶ هزار تومان به عنوان قسط به بانک پرداخت کنند که پس از پرداخت ۱۴۴ قسط حسابشان با بانک صاف می شود.

چنانچه طرح مذکور اجرایی گردد، متقاضی تهرانی خواهد توانست پس از سپرده گذاری ده ماهه، ۴۰ میلیون پول در بانک وامی به مبلغ ۸۰ میلیون تومان اخذ نماید. پرداخت اقساط وام دریافتی ظرف ۱۵ سال امکان پذیر خواهد بود که با توجه به کاهش نرخ سود، اقساطی که ماهانه می بایست پرداخت گردند معادل ۷۶۴ هزار و ۵۰۰ تومان می باشند. در مقابل زوج های تهرانی نیز به ازای دریافت وام ۱۶۰ میلیون تومانی قادرند اقساطش را طی ۱۵ سال تسویه کنند و ماهانه ۱ میلیون و ۵۲۹ هزار تومان در اختیار بانک قرار دهند

  • منبع خبر : شهرخبر