به رغم ادعای برخی دستگاه های دولتی مبنی بر این که مردم از واحد های مسکونی مهر استقبال نمی کنند و تمایلی به خرید این واحد ها از خود نشان نمی دهند، گزارشات حاکی از آن هستند که مردم خواهان مسکن مهر و وزارت راه بی توجه به این امر است. بر اساس آمار و […]

به رغم ادعای برخی دستگاه های دولتی مبنی بر این که مردم از واحد های مسکونی مهر استقبال نمی کنند و تمایلی به خرید این واحد ها از خود نشان نمی دهند، گزارشات حاکی از آن هستند که مردم خواهان مسکن مهر و وزارت راه بی توجه به این امر است.

بر اساس آمار و ارقامی که از سوی دستگاه های دولتی مدتی پیش منتشر شده، در حال حاضر ۲۰۰ هزار واحد مسکونی مهر بلاتکلیف در سطح کشور وجود دارند که ساختشان کماکان به پایان نرسیده است. به گزارش این نهاد های دولتی گویا از این تعداد ۱۰۰ هزار واحد فاقد متقاضی هستند.

مدتی است آن چه از سوی وزارت راه و شهرسازی به گوش می رسد بی ارزش بودن واحد های مسکونی مهر است به گونه ای که این وزارت، خانه های مسکن مهر را بدون مشتری خطاب می کند و از نبود متقاضی برای واحد های مذکور می گوید. در مقابل فعالان حوزه مسکن از متقاضیان زیاد واحد های مسکونی مهر سخن می گویند و ادعا می کنند وزارت راه و شهرسازی بی توجه به تقاضا های موجود است.

به گفته کارشناسان حوزه مسکن یکی از عواملی که به اوج گرفتن قیمت مسکن طی ماه های اخیر دامن زده، کساد بودن بازار مسکن در قسمت عرضه است به گونه ای که میزان تولید مسکن بسیار کاهش یافته است. به روایت بانک مرکزی از سال ۹۲ تولید مسکن روندی نزولی در پیش گرفته به طوری که از سال ۹۲ تا ۹۶ حجم پروانه های ساختمانی صادر شده در مقایسه با سال های ۸۸ تا ۹۲، از نصف هم کمتر شده است. در این میان وجود خانه های خالی شرایط را تشدید نموده و موجب شده کاهش عرضه مسکن بیش از پیش نمود پیدا کند که علتش را می توان عدم اعمال قانون های مالیاتی دانست. بر اساس آخرین سرشماری هایی که در سال ۹۵ انجام شده، تعداد واحد های مسکونی خالی در سطح کشور ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد گزارش شده که از این تعداد بیش از ۵۰۰ هزار خانه خالی گویا در تهران قرار دارند.

احمد اصغر مهرآبادی یکی از افرادی است که ادعا می کند بخشی از مساکن مهر فاقد متقاضی هستند. وی که در سمت قائم مقام وزارت راه و شهرسازی در حال فعالیت است، در ۱۸ ام شهریورماه همزمان با حضور در مراسم بهره برداری از یک هزار و ۸۸ مسکن مهر در شهرستان رودبار این طور گفت: ۱۰۰ هزار واحد از خانه های مسکونی مهر در حال حاضر متقاضی ندارند.

احمد اصغر مهرآبادی تنها کسی نیست که در این خصوص صحبت می کند، پیش تر نیز عباس آخوندی به عنوان وزیر راه و شهرسازی اظهار نموده بود ۱۱۷ هزار واحد مسکونی مهر بدون مشتری مانده اند و متقاضی ندارند. آخوندی این گونه صحبت هایش را ادامه داده بود: ساخت این واحد ها را در مناطق بیابانی انجام داده اند، پول مردم را در چنین بیابان هایی سرمایه گذاری کرده اند  که کاملا اشتباه است و با تباه ساختن سرمایه های مردمی تفاوتی ندارد.

از سوی دیگر مدیرعامل شرکت تعاونی های مسکن کارمندان خراسان بزرگ می گوید: واحد های مسکونی مهر بسیار پرمتقاضی هستند. به گفته مسعود نوری آن چه سبب شده متقاضیان رغبت زیادی برای خرید مساکن مهر از خود نشان دهند قیمت مناسب این خانه هاست. نوری اظهار داشت: با توجه به شرایط کنونی حاکم بر بازار مسکن، قیمت ارزان تر خانه های مسکونی مهر، عزم مشتریان را برای خرید این واحد ها کاملا جزم ساخته است.

مسعود نوری ضمن اشاره به این که آن چه مردم خواهانش هستند امنیت یه سقف است افزود: بسیاری از خانواده ها به دنبال تهیه مسکن مهر با قیمت مناسب هستند بلکه بتوانند رنج اجاره نشینی را پایان دهند و ادامه عمرشان را در خانه خویش بگذرانند.

نوری این طور ادامه داد: همزمان با رشد قیمت خرید و اجاره مسکن، استقبال از واحد های مسکونی مهر افزایش یافته به طوری که تعاونی ها عرضه این واحد ها را در پیش گرفته اند و آن ها را در اختیار متقاضیان قرار می دهند.

یکی از کارشناسان حوزه مسکن این طور گفت: وزارت راه و شهرسازی مدام از واحد های فاقد متقاضی مسکن مهر می گوید با این هدف که مردم را گمراه نماید و آن ها را از کم کاری هایش طی سال های گذشته منحرف سازد. وی اظهار داشت: برخی از متقاضیان واحد های مسکونی سال هاست که منتظر تکمیل واحد هایشان هستند حال آن که گرانی های اخیر روند تکمیل این واحد ها را کندتر از پیش ساخته است. به گفته غلامی آن چه سبب شده تعدادی از واحد های مسکونی بلاتکلیف بمانند، نبود مشتری و متقاضی نیست بلکه عدم توجه وزارت راه برای تکمیل این دست از واحد های مسکونی مهر است. غلامی افزود: چنانچه دولت قسمت های زیرساختی این واحد ها را تکمیل نماید تعداد متقاضی برای آن ها زیاد است.

  • منبع خبر : افلاک نیوز