مدتی است تلاش افراد غیربومی برای خرید زمین های مازندران خبرساز شده است. تلاش این افراد برای خرید زمین در مازندران قدرت خرید بومی های این منطقه را شدیدا تحت تأثیر قرار داده است. آن چه سبب شده خرید زمین در مازندران با استقبال گرمی از سوی غیربومی ها همراه گردد کم آبی های اخیر […]

مدتی است تلاش افراد غیربومی برای خرید زمین های مازندران خبرساز شده است. تلاش این افراد برای خرید زمین در مازندران قدرت خرید بومی های این منطقه را شدیدا تحت تأثیر قرار داده است. آن چه سبب شده خرید زمین در مازندران با استقبال گرمی از سوی غیربومی ها همراه گردد کم آبی های اخیر و خشکسالی های حاصله به ویژه در قسمت های جنوبی کشور می باشد. به دنبال کمبود آب در اقصی نقاط کشور، بسیاری از افراد خرید زمین در خطه شمال به ویژه مازندران را در پیش گرفته اند که این امر سبب شده شرایط برای بومی های این منطقه دشوار گردد.

به گفته مشاورین املاک مازندران، طی ماه های اخیر حجم بالایی از زمین و املاک موجود در مازندران به افراد غیر بومی واگذار شده و به این افراد فروخته شده است. به رغم این که چندی پیش تنها املاک واقع در ارتفاعات مازندران پرفروش تلقی می شدند و نظر خریداران را جلب می کردند، مدتی است هدف متقاضیان تنها تهیه ملک در شمال شده است و بی اعتنا به این که زمین و یا ملک مذکور در چه قسمتی واقع گردیده در راستای خرید اقدام می نمایند. به گفته مشاورین املاک، برخی از خریداران حتی حاضرند به ازای پرداخت هزینه های بیشتر، ملک شمال را از آن خود کنند و زمینی را به نام خود بزنند.

تعداد متقاضیان املاک مازندران، در حال افزایش

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران ضمن اشاره به این که آمار های دقیقی در خصوص تعداد افراد غیربومی متقاضی خرید ملک مازندران در دست نیست تصریح کرد: با این حال این اتفاق کاملا مشهود است و آن چه به این مسئله دامن زده کم آبی در اقصی نقاط کشور می باشد. عیسی قاسمی طوسی اظهار داشت: این روز ها خرید ملک در مازندران توسط ساکنان دیگر استان ها شتابی اساسی به خود گرفته و تعداد متقاضیان ملک مازندران پیوسته در حال افزایش است.

وی ضمن تأکید به این که کم بارانی بر استان هایی چون گیلان و مازندران هم اثرگذار بوده است افزود: اکثر متقاضیان، ساکنان استان هایی هستند که در سال های اخیر بیشتر با مشکل کم آبی دست به گریبان بوده اند با این حال باید پذیرفت کم بارانی بر استان های شمالی هم سایه افکنده و مازندران نیز مدتی است کم بارانی ها را تجربه می کند. ایشان در ادامه از ارقام و اعداد کمک گرفتند و تصریح کردند: میزان کم آبی در استان های شمالی تا مهر ماه سالی جاری ۲۲ درصد گزارش شده که خود گواه بر این مسئله است. عیسی قاسمی طوسی اظهار داشت: با وجود این که آمار ها، کم بارانی های اخیر در استان مازندران را به خوبی نشان می دهند با این حال این رقم در مقایسه با آن چه در دیگر مناطق کشور گزارش شده بسیار ناچیز است که همین امر توجه ساکنان غیر بومی را به زمین های مازندران معطوف ساخته به طوری که برخی از آن ها تمام سرمایه های خویش را به کار گرفته اند بلکه بتوانند در سواحل دریای خزر ملکی را به نام خود بزنند. به گفته مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران، آن چه در حال تغییر است، کاربری شمال می باشد. قاسمی طوسی این طور ادامه داد: مدت ها پیش تنها آن هایی به خرید ملک در شمال روی می آوردند که خواهان گذران تعطیلات در آب و هوای شمال بودند این روز ها اما آن چه توجه متقاضیان را به این خطه معطوف ساخته جز کم آبی و خشکسالی های اخیر چیزی نیست. وی افزود: اهالی اصفهانی بیش از ساکنان دیگر استان ها به خرید ملک در مازندران روی خوش نشان داده اند هرچند به جز اصفهانی ها، مردم کاشان، خوزستان، قم و… نیز خرید زمین در شمال را در پیش گرفته اند.

برگشت رونق به بازار املاک شمال

مدتی بود که معامله ملک در مازندران هم کساد شده بود و بنگاه داران این منطقه از کم شدن معاملات می گفتند. کریم که به عنوان یکی از مشاورین املاک این منطقه شناخته می شود به دنبال کساد بازار ملک، به شغل بنایی روی آورده بود بلکه از این طریق بتواند هزینه معیشت و گذران زندگی را فراهم سازد. کریم اما این روز ها از بازگشت رونق به بازار ملک می گوید و بر این باور است خرید و فروش زمین و ملک در مازندران همچون گذشته پررونق شده است. کریم از استقبال مشتریان سخن می گوید و عنوان می کند توانسته است در مدتی کوتاه چند قطعه زمین را به خریداران همدانی و خراسانی بفروشد. این مشاوره املاک خاطر نشان کرد: متقاضیان غیر بومی املاک مازندران عموما به ازای پرداخت هر هزینه ای حاضرند زمین های شمال را بخرند و پول خوبی در قبال چنین زمین هایی پرداخت می کنند. تنها کریم نیست که خروج بازار مازندران از کساد را خبر می دهد بلکه دیگر مشاورین این خطه نیز با او هم عقیده اند و این ادعا را تأیید می کنند. یکی از واسطه های ملکی که در قسمت غرب مازندران در حال فعالیت است اظهار می کند: تنکابن و رامسر از محبوب ترین شهر های مازندران نزد اصفهانی ها هستند به گونه ای که تاکنون زمین های زیادی از این دو شهر را خریداری نموده اند. به گفته این واسطه ملکی هم زمان با حضور خریداران غیربومی، املاک شمال با رشد قیمت همراه گشته اند و این امر سبب شده بومی های استان که تمایل زیادی برای خرید زمین شمال دارند، به سبب جهش قیمت ها، قدرت خریدشان را از دست بدهند. برخی مشاورین املاک ادعا می کنند قیمت فروش زمین به ازای هر متر مربع، مدتی پیش ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان بوده است و عنوان می کنند با این قیمت خریدار ناز می کرد و فروشنده به ناچار حاضر می شد به ازای دریافت چک چند ماهه ملک را در اختیار متقاضی قرار دهد حال آن که در روز های اخیر ورق کاملا برگشته است.

توأمان با افزایش خریداران غیر بومی، تعداد متقاضیان بومی کم می شود

تا مدت ها پیش تنها آن چه نگران کننده به نظر می رسید تغییر کاربری زمین های شمال بود به گونه ای که شمار زیادی از زمین های کشاورزی را به ویلا های لوکس بدل می ساختند و آن ها را به خریداران واگذار می کردند. این روز ها اما مشکلات دیگری نمود پیدا کرده اند، مشکلاتی چون نفوذ غیر بومی ها به زمین های شمال. چندی پیش زمانی که تغییر کاربری اراضی شمال به اوج رسید، آن ها که به عنوان کشاورز در زمین های کشاورزی مشغول به فعالیت بودند، در نقش سرایدار برای سازندگان ویلا ایفای نقش کردند حال آن که با فروختن زمین ها به افراد غیر بومی عرصه برای کشاورزان و بومیان این استان دشوارتر می شود.

به رغم این که در گذشته تنها افرادی خرید ویلای شمال را در پیش می گرفتند که پولدار خطاب می شدند یا بازیگری پر آوازه و خواننده ای مشهور قلمداد می گشتند، این روز ها خریداران همه اقشار جامعه را شامل می شوند و در این میان برخی ها کشاورزان شریف هستند. از آن جا که بیشتر املاکی که به فروش می رسند و در میان واسطه های ملکی و خریداران غیربومی معامله می گردند فاقد سند های رسمی هستند و از سند دستدارمی بهره مندند، اداره کل ثبت احوال تاکنون آمار دقیقی تحت عنوان تعداد زمین های فروخته شده به متقاضیان غیربومی ارائه ننموده است. اوایل تنها از ییلاقات استان های شمالی استقبال می شد که دارای قیمت های مناسب بودند اما رفته رفته مناطق جلگه ای و هموار هم مورد توجه متقاضیان قرار گرفتند و می توان گفت تمام قسمت های خطه شمال در حال حاضر مورد هجوم متقاضیان غیر بومی کشور هستند.

  • منبع خبر : تی نیوز