گزارشات منتشر شده طی روز های اخیر، کاهش معاملات مسکن تهران در شهریور ماه سال جاری را تأیید می کنند و از نامساعد بودن بازار مسکن خبر می دهند. با استناد به ارقام گزارش شده، تعداد واحد های معامله شده در شهریور ماه روندی نزولی را تجربه کرده تا برای چندمین ماه متوالی شاهد افت […]

گزارشات منتشر شده طی روز های اخیر، کاهش معاملات مسکن تهران در شهریور ماه سال جاری را تأیید می کنند و از نامساعد بودن بازار مسکن خبر می دهند. با استناد به ارقام گزارش شده، تعداد واحد های معامله شده در شهریور ماه روندی نزولی را تجربه کرده تا برای چندمین ماه متوالی شاهد افت تعداد خرید و فروش واحد های مسکونی باشیم. به روایت بانک مرکزی ایران، تعداد خانه های معامله شده در ماه شهریور ۱۰۳۰۰ فقره بوده که افت ۱۳٫۹ درصدی به نسبت مرداد ماه سال جاری و کاهش ۳۳٫۵ درصدی نسبت به شهریور ماه سال گذشته را نشان می دهد.

به گفته بانک مرکزی ایران، متوسط قیمت فروش واحد های مسکونی در تهران به ۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده که جهش قیمت مسکن را به خوبی ثابت می کند. رشد قیمت مسکن به نسبت مرداد ماه سال جاری و شهریور ماه سال گذشته به ترتیب ۹٫۴ و ۷۴٫۱ درصد گزارش شده که ارقامی قابل توجه و به نوبه خود بی سابقه هستند. همزمان با اوج گرفتن قیمت مسکن، آن چه کاملا محسوس به چشم می خورد، افت تعداد معاملات مسکن می باشد. کارشناسان اقتصاد پیش از این، شهریور را به عنوان آخرین فرصت برای بازگشت رونق به بازار مسکن معرفی کرده بودند و اعلام نموده بودند چنانچه شهریور ماه نیز شاهد افت حجم معاملات مسکن باشیم، دور از انتظار نخواهد بود رکود مسکن زودتر از آن چه پیش بینی شده در نیمه دوم سال جاری نمود یابد. متأسفانه در شهریور ماه نه تنها بهبودی اتفاق نیفتاد بلکه مسکن بیش از پیش کاهش معاملات را تجربه کرد. حجم خرید و فروش های صورت گرفته در ۶ ماه نخست از سال جاری، ۷۴۹۰۰ فقره اعلام شده که از افت ۱۲٫۱ درصدی در مقایسه با معاملات انجام شده طی نیمه نخست سال گذشته حکایت دارد. آن چه به عنوان متوسط قیمت فروش مسکن در نیمه اول سال گذشته به ثبت رسیده، ۶ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان بوده است که در مقایسه با نیمه اول سال جاری، رشد ۵۰٫۵ درصدی را به تأیید می رساند.

بر اساس آمار های رسمی ارائه شده از سوی بانک مرکزی، در شهریور ماه سال جاری بیشتر آپارتمان هایی که به فروش رسیده اند قیمتی کمتر از متوسط قیمت اعلام شده برای واحد های مسکونی تهران داشته اند.

بیشترین واحد های مسکونی فروخته شده در شهریور ماه امسال، خانه هایی با قیمت فروش ۵ تا ۶ میلیون تومان به ازای هر متر مربع بوده اند که سهم فروش این خانه ها از کل معاملات صورت گرفته ۱۰٫۵ درصد گزارش شده است. سهم فروش واحد های مسکونی ۴ تا ۵ میلیون تومان به ازای هر متر مربع از کل معاملات انجام شده در ماه شهریور، ۱۰ درصد اعلام شده است حال آن که میزان فروش خانه هایی با متوسط قیمت ۶ تا ۷ میلیون تومان به ازای هر متر مربع، ۹٫۴ درصد بوده است. در مجموع ۵۴ درصد از معاملات صورت گرفته در شهریور ماه سال جاری مربوط به واحد هایی با قیمت کمتر از متوسط قیمت مسکن در بازار تهران می باشد.

  • منبع خبر : دنیای اقتصاد