مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه املاک تهران ضمن اشاره به این که قیمت فروش مسکن در روز ها و ماه های آتی بسیار گران شده است افزود: به نسبت قیمت خرید مسکن می توان ادعا کرد نرخ اجاره بها و رهن گران نشده است. ایشان در خصوص قیمت اجاره بها و رهن واحد های مسکونی […]

مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه املاک تهران ضمن اشاره به این که قیمت فروش مسکن در روز ها و ماه های آتی بسیار گران شده است افزود: به نسبت قیمت خرید مسکن می توان ادعا کرد نرخ اجاره بها و رهن گران نشده است.

ایشان در خصوص قیمت اجاره بها و رهن واحد های مسکونی در ۶ ماه اولیه سال ۹۷ این طور گفتند: نرخ اجاره را متناسب با قیمت تعیین شده مسکن مشخص می کنند و آن زمان که قیمت واحد های مسکونی جهشی نامتعارف به خود می گیرد بی تردید اجاره بها و رهن مسکن نیز دستخوش تغییر می گردد. وی در ادامه مهاجرت معکوس از تهران را اتفاقی طبیعی خواند و افزود: آن زمان که قیمت مسکن بالا می رود برخی ناگزیر می شوند شهرک های اقماری را برای زندگی برگزینند و یا به شهر های بزرگ مهاجرت کنند که این اتفاق نخستین باری نیست که رخ می دهد و بار ها با گران شدن مسکن و تغییرات قیمت شاهد این اتفاق بوده ایم. قلی خسروی اظهار داشت: نرخ اجاره بسیار کمتر از قیمت مسکن دچار تغییر شده و به میزانی که قیمت مسکن بالا رفته، نرخ اجاره نوسان را تجربه نکرده است.

ایشان در ادامه این طور گفتند: مالکان واحد های مسکونی خوب می دانند مستأجر حاضر به پرداخت اجاره های نجومی و گران نیست و حتی اگر ماه اول چنین هزینه ای را بپذیرد در ماه های بعد از پرداخت هزینه های بالا امتناع می ورزد. وی ادامه داد: این اتفاق به ضرر مالک خواهد بود چرا که برای تخلیه ملکش ناچار است چند ماه تحمل کند. به گفته رئیس اتحادیه املاک تهران مالکان واحد های مسکونی نرخ مناسب برای اجاره بها تعیین می کنند تا مستأجر آن را به راحتی بپذیرد و مبلغ تعیین شده را ماهانه بپردازد.

وی در ادامه پیرامون دو ساله کردن قرارداد های اجاره صحبت کرد و اظهار داشت: این طرح که از سوی برخی نهاد های دولتی مطرح شده به زودی در مجلس به بحث گذاشته خواهد شد و آن چه کاملا بدیهی است عدم موافقت شورای نگهبان و اعضای مجلس با پیشنهاد مطرح شده است. رئیس اتحادیه املاک کشور اذعان نمود: مالکیت خصوصی مورد تأکید تمام ادیان است و چه بسا در اسلام بیشتر بدان اشاره شده است. وی افزود: در دین اسلام بار ها تأکید شده رضایت مالک اولویت اول است بنابراین چگونه می توانیم چنین فردی که مالک تام الاختیار ملکش است را مجبور کنیم قرارداد دو ساله ببندد شاید مالکی مخالف چنین چیزی باشد.

قلی خسروی با اشاره به تلاش های صورت گرفته برای اجرای این طرح در نخستین سال های انقلاب گفت: در شرایط کنونی اجرای این طرح واقعا دشوار است. به گفته قلی خسروی آن چه می تواند شرایط را بهبود ببخشد و به بهتر شدن وضعیت برای مردم کمک کند توجه به تولید مسکن و عرضه انبوه واحد های مسکونی است. وی افزود: چنانچه چرخه تولید را به گردش در آوریم و بازار اجاره را فعال سازیم بی تردید شرایط را بهبود بخشیده ایم. به گفته قلی خسروی اجبار مالکان به اجاره دو ساله ملکشان هرگز راه به جایی نمی برد.

قلی خسروی از به ثبات رسیدن قیمت مسکن در ۶ ماه دوم سال، اظهار امیدواری کرد و اظهار داشت: طی روز های اخیر جلسات مختلفی در وزارت راه و شهرسازی، مجلس و وزارت صنعت تشکیل داده ایم و برنامه هایی را مطرح ساخته ایم با این امید که قیمت ها به ثبات برسند و شرایط بهتر شود.

ایشان در ادامه این طور گفتند: این احتمال وجود دارد که مردم سرمایه های خود را از بازار سکه و ارز جدا سازند و به بازار مسکن هدایت کنند. قلی خسروی پس از این که امن ترین سرمایه را مسکن خواند اذعان نمود: سرمایه گذاری در بازار هایی چون سکه و ارز با ریسک بالایی همراه است حال آن که بازار مسکن یکی از امن ترین بازار های موجود برای سرمایه گذاری است که ریسکی ندارد و سرمایه گذار ترسی از بر باد رفتن دارایی اش نخواهد داشت. قلی خسروی گفت: مردم خود بر این امر آگاهند و انتظار می رود نقدینگی به سوی بازار ملک و سرمایه سوق پیدا کند.

رئیس اتحادیه املاک تهران بار دیگر تأکید کرد بهترین راه برای سرمایه گذاری روی آوردن به بازار مسکن و جدا شدن از بازار سکه و ارز است. ایشان این طور ادامه دادند: زمانی که نقدینگی به سمت بازار مسکن سوق پیدا می کند اشتغال شرایط بهتری را تجربه می کند و سازندگی نیز به درجات بالاتری می رسد حال آن که در بازار های موازی این اتفاق نمی افتد. وی ضمن اشاره به این که سرمایه گذاری بهتر است در بازار هایی انجام شود که کم خطر هستند افزود: تنها بازار مسکن است که ریسک پایینی دارد و دلیلش را این طور تشریح نمود: مسکن را نمی توان جدا کرد و به مکانی دیگر فرستاد یا آن را به کشور های خارجی برد بنابراین خطری ندارد و سرمایه گذار دغدغه از دست دادن دارایی اش را نخواهد داشت.

  • منبع خبر : تی نیوز