رئیس مشاوران املاک بجنورد از درجه بندی مشاوران املاک در این شهر خبر داد و تصریح کرد: به منظور بهبود خدماتی که از سوی مشاوران املاک صورت می گیرد و به دنبال تحقق شیوه نامه ای که در این راستا توسط سازمان ثبت اسناد و املاک تدوین شده، قرار است درجه بندی مشاورین املاک در […]

رئیس مشاوران املاک بجنورد از درجه بندی مشاوران املاک در این شهر خبر داد و تصریح کرد: به منظور بهبود خدماتی که از سوی مشاوران املاک صورت می گیرد و به دنبال تحقق شیوه نامه ای که در این راستا توسط سازمان ثبت اسناد و املاک تدوین شده، قرار است درجه بندی مشاورین املاک در سراسر کشور انجام گیرد.

جلیل محمدزاده جزئیات این طرح را این طور تشریح کرد: درجه بندی مشاوران املاک بر اساس فاکتور های متفاوتی صورت خواهد گرفت که از جمله آن ها می توان استفاده از افراد متخصص، مجرب و تحصیل کرده را نام برد.

محمدزاده ضمن اشاره به این که در بجنورد بسیاری از مشاوران املاک دارای مدرک های دانشگاهی هستند اظهار داشت: در حال حاضر ۵ نفر از مشاوران املاک این شهر تحصیلکرده در مقطع دکتری هستند و ۸۰ نفر دارای مدرک کارشناسی ارشد می باشند. به گفته محمدزاده اجرای این طرح بر تمایل تحصیلکرده های دانشگاهی جهت فعالیت در بنگاه های معاملاتی می افزاید.

وی با اشاره به این که مشاور املاک، حرفه ای تخصصی و شغلی فنی است اظهار داشت: سازمان ثبت و اسناد کشور تصمیم دارد با اجرای این طرح خدمات ارائه شده توسط صنف مشاوران املاک را درجه بندی کند که این کار به تخصصی تر شدن خدمات کمک شایانی خواهد کرد.

جلیل محمدزاده این طور ادامه داد: به دنبال اجرایی شدن این طرح آن چه در نهایت شاهدش خواهیم بود فعالیت مشاوران مجرب و کاردان است و آن ها که در این حوزه تخصص و دانشی ندارند کنار خواهند رفت.

وی صحبت هایش را شفاف تر توضیح داد و گفت: پس از آن که مشاوران املاک را درجه بندی کردیم آن گاه انجام معاملات بر حسب درجه های تعیین شده صورت خواهد گرفت. ایشان در ادامه سعی کردند با ذکر یک مثال مسئله را واضح تر کنند و افزودند: به عنوان نمونه تنها مشاوران املاک درجه یک می توانند به معامله ملکی با ارزش بالای ۵۰۰ میلیون ریال بپردازند و مشاوران درجه ۲ از انجام این کار منع خواهند شد.

محمدزاده تعداد مشاوران املاک فعال در شهر بجنورد را معادل ۹۰۰ نفر خواند و تصریح کرد: از این تعداد ۲۰۰ مورد هیچ فعالیتی ندارند و پروانه هایشان باطل شده است. وی افزود ۳۵۰ مورد نیز به عنوان مشاوران املاک راکد شناخته می شوند ضمن این که باطل کردن ۱۷۰ پروانه دیگر به زودی صورت خواهد گرفت.

محمدزاده ادامه داد: تمام تلاشمان بر این است معامله ها در نهایت امنیت اجرایی شوند و تخلف در این صنف به حداقل برسد. وی در خصوص مبلغی که تحت نام حسن انجام معامله از آن یاد می شود هم توضیحاتی ارائه نمود و توصیه کرد این مبلغ در اختیار موجر و یا فروشنده قرار داده شود.

ایشان در ادامه بار دیگر تأکید کردند چنین مبلغی را هرگز نباید به حساب مشاور املاک ریخت و اذعان نمود: ممکن است مشاور املاک از واریز این مبلغ به حساب فروشنده و موجر امتناع ورزد و یا آن را با تأخیر واریز نماید که در این صورت معامله به تعویق خواهد افتاد یا ممکن است با مشکلاتی همراه گردد.

  • منبع خبر : ایرنا