مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، در خصوص گرانی های اخیر مسکن سخن گفت و تصریح کرد: یکی از مهم ترین عوامل مؤثر بر جهش بی سابقه قیمت مسکن در ماه های اخیر بانک ها بوده اند. وی افزود: فعالیت بانک ها به عنوان بنگاه های معاملاتی از مهم ترین عواملی است که […]

مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، در خصوص گرانی های اخیر مسکن سخن گفت و تصریح کرد: یکی از مهم ترین عوامل مؤثر بر جهش بی سابقه قیمت مسکن در ماه های اخیر بانک ها بوده اند. وی افزود: فعالیت بانک ها به عنوان بنگاه های معاملاتی از مهم ترین عواملی است که به گرانی های اخیر مسکن دامن زده است.

ایشان در ادامه در خصوص طرح دریافت مالیات از منازل خالی صحبت کردند و تصریح کردند: این طرح راه به جایی نمی برد و مشکلات مسکن را حل نمی کند. وی افزود: سال هاست که درباره این طرح صحبت می کنند و اجرای آن را مساوی با حل مشکلات و آرام کردن بازار مسکن می دانند حال آن که از عملی کردن این طرح خبری نیست ضمن این که دریافت مالیات از خانه های خالی اینقدر ها هم که می گویند مثمرثمر نخواهد بود و نتایج درخشانی نخواهد داشت.

وی بار دیگر تأکید کرد امروزه بانک ها به مثابه بنگاه های معاملاتی فعالیت می کنند که همین امر به عنوان یکی از مهم ترین عوامل دخیل در گرانی های اخیر مسکن شناخته می شود.

قلی خسروی از این که برخی بانک ها به خود اجازه داده اند مسئولیت های اصلی شان را کنار بگذارند و به جای آن به تولید مسکن و ساخت و ساز واحد های مسکونی بپردازند اظهار ناراحتی کرد و افزود: جالب این که چنین فعالیت هایی را بدون پرداخت مالیات پیش می برند.

به گفته مصطفی قلی خسروی آمار ها نشان می دهد در نیمه نخست سال جاری تعداد قرارداد های اجاره منعقد شده در سال ۹۷ با افت ۱۲ درصدی همراه بوده است. رئیس اتحادیه مشاوران املاک تصریح کرد در نیمه نخست سال ۹۶ تعداد قرارداد های اجاره منعقد شده ۳۵۵۱۷۶ مورد گزارش شده حال آن که چنین رقمی در همین برهه از زمان در سال جاری به ۳۱۰۶۸۴ مورد تغییر پیدا کرده است.

قلی خسروی افزود: تعداد قرارداد های اجاره منعقد شده در تهران در همین برهه زمانی در سال گذشته و سال جاری به ترتیب ۱۰۶۰۸۲ مورد و ۹۲۰ قرارداد گزارش شده که افت ۱۴ درصدی را در سال ۹۷ به خوبی نشان می دهد.

به گفته قلی خسروی طرح دریافت مالیات از منازل خالی بی اثر خواهد بود و دولت می بایست به جای این طرح به فکر پیشنهاد بهتری برای بهبود اوضاع مسکن باشد. ایشان پیگیری نقش بانک ها را ضرورتی اساسی خواندند و توجه به آن را از سوی دولت خواستار شدند.

  • منبع خبر : افلاک نیوز