بیت الله ستاریان به عنوان یکی از کارشناسان حوزه مسکن ضمن اشاره به این که گران شدن قیمت دلار خواسته هیچکس نیست عنوان کرد: نه تنها دولت از بالا رفتن قیمت دلار سودی عایدش نمی شود بلکه حتی دشمنان نیز خواهان چنین اتفاقی نیستند. وی افزود: به عقیده بنده قیمت دلار به ثبات می رسد […]

بیت الله ستاریان به عنوان یکی از کارشناسان حوزه مسکن ضمن اشاره به این که گران شدن قیمت دلار خواسته هیچکس نیست عنوان کرد: نه تنها دولت از بالا رفتن قیمت دلار سودی عایدش نمی شود بلکه حتی دشمنان نیز خواهان چنین اتفاقی نیستند. وی افزود: به عقیده بنده قیمت دلار به ثبات می رسد و پیش بینی می کنم قیمت دلار ۱۰ تا ۱۱ تومان جا بیفتد که این کاهش قیمت بر بازار مسکن بی تأثیر نخواهد بود و می تواند رونق را به بازار مسکن برگرداند.

ستاریان قیمت کنونی دلار را حباب گونه خواند و افزود: بر اساس آن چه منتشر شده قیمت واقعی دلار در حال حاضر در بازه ۸۵۰۰ تا ۹۰۰۰ تومان می باشد بنابراین قیمت های موجود در بازار حباب گونه هستند و هرگز واقعی نمی باشند. به گفته ستاریان گران شدن دلار در طولانی مدت به نفع ایران تمام خواهد شد و به همین دلیل دشمنان مخالف رشد قیمت دلار در کشور هستند.

ستاریان تصریح کرد: همزمان با اوج گرفتن قیمت در دو بازار ارز و سکه بسیاری از افراد سرمایه هایشان را راهی این دو بازار کردند اما پس از مدتی و بعد از تخلیه قیمت در دو بازار مذکور، شاهد هدایت نقدینگی به سوی بازار مسکن خواهیم بود. به گفته این کارشناس حوزه مسکن، بازار سکه و ارز تنها در بازه ای کوتاه توجه سرمایه گذاران را جلب می کند و پس از مدتی نوبت به مسکن می رسد و نقدینگی به سوی بازار مسکن سوق پیدا می نماید.

ایشان در ادامه توضیحات بیشتری ارائه نمودند و اظهار داشتند: برخی بر این باورند با ارزان شدن دلار، مردم مسکن را برای سرمایه گذاری انتخاب می کنند که این امر به گران شدن مسکن دامن می زند حال آن که برخی دیگر معتقدند با ارزان شدن قیمت ارز، قیمت مسکن هم ارزان می شود و رونق به این بازار بر می گردد. وی ضمن اشاره به این که هر دو نظریه می تواند به نوبه خود صحیح باشد افزود: چنانچه قیمت دلار بر روی ۸۰۰۰ تومان به ثبات برسد این احتمال وجود دارد مسکن در نیمه دوم سال باز هم گران تر شود و با جهش قیمت ها همراه گردد.

ستاریان صحبت هایش را این طور ادامه داد: چنانچه نرخ دلار ارزان تر شود و به ۵ هزار تومان برسد باز هم بر بازار مسکن اثرگذار خواهد بود و آثارش را می توان به صورت رکود در بازار مسکن مشاهده کرد.

این کارشناس مسکن در ادامه ضمن اشاره به این که در ماه های اخیر بازار ارز رشد ۲۷۵ درصدی را تجربه کرده است افزود: این درحالی است که رشد گزارش شده برای بازار مسکن تنها ۷۰ درصد بوده که نشان می دهد رشد قیمت ها در بازار مسکن به نسبت بازار های موازی بسیار کمتر بوده است. به گفته ستاریان بازار مسکن دیرتر شرایط را می پذیرد و طی ماه های آتی با قیمت ارز همسو تر خواهد شد.

ستاریان بار دیگر اذعان نمود: آن چه به عنوان قیمت دلار معرفی می شود همراه با حباب است و نرخ واقعی دلار مابین ۸۵۰۰ تا ۹۰۰۰ تومان است. وی اظهار داشت: پیش بینی می کنم تا انتهای سال جاری دلار با قیمت ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان به ثبات برسد که در چنین شرایطی می توان انتظار داشت بازار مسکن بار دیگر رونق را تجربه کند. ستاریان عنوان کرد: تجربه ثابت کرده با خالی شدن حباب قیمت دلار، مردم سرمایه هایشان را به سوی بازار مسکن سوق می دهند که این عامل سبب رونق مجدد در بازار مذکور می گردد.

وی در ادامه اشاره ای به جنگ اقتصادی نمود و افزود: آن چه سبب شده در بازه ای کوتاه شاهد نرخ ۱۹ هزار تومانی دلار باشیم، جنگ اقتصادی است. وی پس از این که چنین قیمتی را کاملا حباب خواند اذعان نمود: دشمنان بیش از هرکس دیگر از گران شدن دلار در ایران واهمه دارند چرا که خوب می دانند در طولانی مدت افزایش نرخ دلار به نفع کشور ایران بود. ستاریان افزود: زمانی که نرخ دلار در کشور روندی صعودی در پیش می گیرد و به عنوان مثال به ۱۹ هزار تومان می رسد، درآمد های حاصل از صادرات برای کشور به اوج می رسد که این تنها یکی از منافع موجود است. ستاریان صحبت هایش را این گونه ادامه داد: بنابراین این تنها دولت نیست که در تلاش است قیمت دلار را کاهش دهد بلکه دشمنان هم از بالا بودن نرخ دلار واهمه دارند. ستاریان افزود: جهش صعودی قیمت دلار به رغم تمام مشکلاتی که دارد منافعی زیادی به همراه خواهد داشت و در یک بازه یک ساله نتایج خوبی را به بار خواهد آورد.

ستاریان در پایان این طور گفت: همزمان با اوج گرفتن قیمت مسکن در تهران، حجم معاملات در حال تجربه افت چشمگیری است. ستاریان افزود: رشد قیمت ها تا جایی بالا رفت که در شهریور ماه به اوج رسید و رکورد رشد قیمت در ۶ ماه اخیر شکسته شد. این کارشناس حوزه اقتصاد در ادامه از اعداد و ارقام کمک گرفت و این طور گفت: به گزارش بانک مرکزی ایران، رشد قیمت مسکن در شهریورماه به نسبت ماه مرداد سال جاری ۹٫۴ درصد اعلام شده و در مقایسه با شهریور ماه سال گذشته افزایش ۷۴٫۱ درصدی را تجربه کرده است. وی افزود: نرخ فروش هر متر واحد مسکونی در شهریور سال ۹۷، ۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان گزارش شده که جهش چشمگیر قیمت مسکن را به وضوح نشان می دهد. حجم معاملات صورت گرفته اما در شهریور روندی نزولی داشته و در این ماه به تعداد ۱۰۳۰۰ واحد رسیده است. به گفته این کارشناس حوزه مسکن، کاهش معاملات مسکن به نسبت مرداد ماه سال جاری و شهریور ماه سال گذشته به ترتیب ۱۳٫۹ درصد و ۳۳٫۵ درصد بوده است.

  • منبع خبر : شهرخبر