حامد مظاهریان، به عنوان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به این که رشد یکساله قیمت مسکن از نرخ تورم هم پیشی گرفته اذعان نمود: آن چه سبب شده جهش قیمت مسکن این چنین بی سابقه و نامتعارف باشد، جهش قیمت در بازار های موازی ارز و سکه است. وی افزود: […]

حامد مظاهریان، به عنوان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به این که رشد یکساله قیمت مسکن از نرخ تورم هم پیشی گرفته اذعان نمود: آن چه سبب شده جهش قیمت مسکن این چنین بی سابقه و نامتعارف باشد، جهش قیمت در بازار های موازی ارز و سکه است. وی افزود: بازار مسکن وابسته به بازار های موازی می باشد بنابراین اگر شاخص های کلان اقتصادی، تعادل را تجربه کنند آن گاه می توان درخصوص آینده وضعیت مسکن با قاطعیت بیشتری سخن گفت.

در ادامه این سؤال مطرح شد که مظاهریان در سال گذشته پیش بینی کرده بود رشد قیمت مسکن تنها دو درصد بیشتر از نرخ تورم خواهد بود حال آن که آنچه در سال جاری به وقوع پیوسته واقعا غافلگیر کننده بوده و رشد ۶۰ درصدی قیمت مسکن را نشان می دهد. مظاهریان در پاسخ به این سؤال گفت: بازار مسکن یک بازار مستقل نیست و نرخ قیمت در بازار های موازی به شدت بر قیمت نهایی مسکن اثرگذارند بنابراین اگر پیش بینی انجام شده مشروط بر ثابت ماندن قیمت ارز بوده است.

وی افزود: اقتصاد کلان نقش تعیین کننده ای در قیمت مسکن دارد بنابراین زمانی که روابط بین الملل دستخوش تغییر می گردند یا شاخص های اقتصادی و سیاسی با تغییرات اساسی همراه می شوند، بدیهی است که قیمت مسکن نیز دچار نوسان می گردد.

وی بار دیگر تأکید کرد تنها درصورتی می توان آینده بازار مسکن را با قاطعیت پیش بینی نمود که شرایط شاخص های کلان اقتصادی کاملا مشخص باشد. مظاهریان تصریح کرد: وضعیت اقتصاد کلان در هاله ای از ابهام است بنابراین نمی توان قاطعانه در خصوص آینده بازار مسکن سخن گفت و به یک نتیجه گیری کلی رسید.

وی در پایان این طور گفت: باید دید شرایط اقتصاد کلان به کجا می رسد در آن صورت می توان آینده بازار مسکن را بهتر پیش بینی نمود.

  • منبع خبر : اقتصاد نیوز