یکی از مهم ترین عواملی که گرانی های اخیر قیمت مسکن را رقم زده، رشد قیمت زمین و املاک کلنگی بوده است. با این حال بنگاه های املاکی از افزایش تعداد فایل های عرضه شده این نوع املاک طی ماه های اخیر می گویند. رشد قیمت زمین محدود به سال جاری نمی شود و از […]

یکی از مهم ترین عواملی که گرانی های اخیر قیمت مسکن را رقم زده، رشد قیمت زمین و املاک کلنگی بوده است. با این حال بنگاه های املاکی از افزایش تعداد فایل های عرضه شده این نوع املاک طی ماه های اخیر می گویند.

رشد قیمت زمین محدود به سال جاری نمی شود و از سال پیش آمار ها جهش قیمت زمین را به خوبی نشان می دهند با این حال آن چه کاملا مشهود است، افزایش شیب رشد قیمت در ماه های اخیر است. بر اساس برآورد های صورت گرفته نیمی از قیمت تعیین شده برای یک واحد های مسکونی، مربوط به زمین آن می باشد، بنابراین رشد قیمت زمین بی تردید بر اوج گرفتن قیمت مسکن اثرگذار است. آخرین آمار ها نشان می دهند متوسط قیمت هر متر مربع از واحد مسکونی تهران در شهریور ماه سال جاری، ۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بوده است که به گفته بانک مرکزی، این رقم رشدی ۷۰ درصدی را در مقایسه با شهریور ماه سال ۹۶ نشان می دهد.

با این حال آن چه در بازار املاک کلنگی به چشم می خورد، تمایل مالکان به عرضه زمین با قیمت های بالا و گران است. بازار مسکن در شهریور ماه رشد زیادی را تجربه کرده و حال انتظار می رود زمین نیز با قیمت بیشتری به فروش برسد. آمار و ارقام از رشد ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت فروش زمین به نسبت شهریور ماه سال گذشته حکایت دارند. به عقیده برخی از مشاوران املاک، به دنبال ارزان شدن دلار از اواخر هفته گذشته، نوسانات بازار زمین خوابیده و گویی قیمت ها آرام گرفته اند. به گفته این مشاوران املاک به رغم این که فروشندگان مایل به عرضه ملک با قیمت های بالا هستند با این حال تقاضا بسیار اندک است که مانع از تحقق هدف فروشندگان می شود. برخی نیز بر این باورند با افت قیمت ارز، استقبال از زمین بیشتر می شود هرچند باید منتظر ماند و دید چه اتفاقاتی رخ می دهد و تغییر قیمت زمین با چه عکس العملی از سوی خریداران و سرمایه گذاران همراه می گردد.

  • منبع خبر : دنیای اقتصاد