یکی از محله های مناسب تهران برای خرید خانه “وحیدیه” است. آن چه باعث شده قیمت فروش واحد های مسکونی در این محله مناسب قلمداد گردد بافت نیمه فرسوده خانه های این محله است. بافت این محله از نوع ریزدانه و تقریبا فرسوده و متراکم است ضمن این که جمعیت زیادی این منطقه را برای […]

یکی از محله های مناسب تهران برای خرید خانه “وحیدیه” است. آن چه باعث شده قیمت فروش واحد های مسکونی در این محله مناسب قلمداد گردد بافت نیمه فرسوده خانه های این محله است. بافت این محله از نوع ریزدانه و تقریبا فرسوده و متراکم است ضمن این که جمعیت زیادی این منطقه را برای زندگی انتخاب کرده اند که همین امر سبب شده امکان پیدا کردن مسکن با قیمت مناسب در وحیدیه میسر باشد.
این محله با نام وحدیدیه شناخته می شود، برخی ها بر این باورند این نام برگرفته از نام یکی از مالکان خانه در زمان قاجار است. گویا نام آن مالک “وحیده السلطان” بوده است و وحیدیه نیز از همین نام گرفته شده است. وحیدیه که در منطقه ۸ شهرداری تهران جای دارد، همان طور که اشاره شد به زمان قاجار بر می گردد و قدمتی بسیار طولانی دارد. جمعیت ثبت شده برای این محله ۳۰ هزار نفر می باشد ضمن این که از مساحتی ۶۸ هکتاری بهره مند است. این محله ۶۸ هکتاری، بوستانی به اندازه ۴ هکتار و ۵۰۰ متری دارد که تنها بوستان این محله به شمار می رود. وجود تنها یک بوستان در محله ای با این مساحت، به خوبی کمبود فضای سبز در این محله از تهران را ثابت می کند. از امکانات ورزشی مناسب و تفریحات درخور هم در این محله خبری نیست و خانواده هایی که در محله وحیدیه تهران زندگی می کنند برای گذران اوقات فراغتشان با کمبود های زیادی مواجهند. به لحاظ موقعیت جغرافیایی باید اضافه کرد این محله از شمال، شرق، جنوب و غرب به ترتیب به بزرگراه امام علی (ع)، خیابان وحیدیه و محدوده محله زرکش، خیابان دماوند، خیابان سبلان جنوبی و محله شارق ختم می شود. قسمت اعظم محله وحیدیه متشکل از بافت های فرسوده هستند و بیشتر بافت این منطقه ریزدانه و نفوذناپذیر خوانده می شوند ضمن این که از تراکم بالایی برخوردارند.
مدتی است خانه هایی که در بافت های فرسوده بوده اند را پس از انجام اقداماتی همچون عقب نشینی ها، به آپارتمان هایی نوساز و مناسب بدل ساخته اند، با این حال حتی آپارتمان های نوساز در این منطقه را هم با قیمت های ارزان می توان خریداری کرد که دلیلش به همجواری با املاک واقع در بافت های فرسوده بر می گردد. از مهم ترین مزایایی که برای خانه های واقع در محله وحیدیه برشمرده می شود، نبود کوچه های بن بست است به گونه ای که به ندرت می توان در وحیدیه کوچه های بن بست پیدا کرد، ضمن این که تردد خودرو با مشکلی در این محله همراه نیست. به رغم این که عرض معابر در این ناحیه کوچک گزارش شده است با این حال خودرو ها به سادگی می توانند تردد داشته باشند. یکی از مشکلاتی که بحث تردد در این ناحیه از تهران را کمی چالشی کرده است نبود پارکنیگ های مناسب و حاشیه هایی است که خودرو ها بتوانند به سادگی در آن توقف کنند که این مسئله با توجه به جمعیت بالای منطقه مذکور، قابل تأمل بوده و نیاز به بررسی های دقیق و کنترل های صحیح دارد.
فقدان پاساژ های بزرگ و مجتمع های تجاری لوکس از دیگر معایب محله وحیدیه است که سبب شده اصناف در واحد های کوچکتری شغل خود را در پیش بگیرند و به انجام فعالیت هایشان مشغول شوند.
خانواده هایی که در وحیدیه زندگی می کنند عموما به واحد های دایر در خیابان آیت الله طالقانی مدنی مراجعه می کنند و ناگزیرند برای استفاده از امکاناتی چون سینما و یا مراکز تجاری بزرگ به منطقه های دیگر سر بزنند، همین امر سبب شده به رغم قیمت مناسب واحد های مسکونی در وحیدیه، زوج های جوان تمایلی به خرید خانه در این محله نداشته باشند و عموما محله های دیگر را برای زندگی انتخاب کنند.
به طور کلی واحد های مسکونی موجود در محله وحیدیه با متوسط قیمت ۶ تا ۸ میلیون تومان به ازای هر متر مربع، خرید و فروش می شوند که در این میان خانه هایی که گران تر هستند عموما با نوسازی پلاک ها همراه بوده اند. قیمت گزارش شده برای فروش واحد های کلیدنخورده ای که در کوچه های نیمه نوساز محله وحیدیه واقع شده اند، مابین ۶ تا ۷ میلیون تومان می باشد.

  • منبع خبر : دنیای اقتصاد