رشد قیمت مسکن طی ماه های خرید، تأمین مسکن را به یکی از مهم ترین نگرانی های مردم بدل ساخته است. آخرین آمار ها نشان می دهد رشد قیمت مسکن در آبان ماه سال جاری در مقایسه با سال گذشته مرز ۹۰ درصد را هم رد کرده و به به ۹۱٫۵ درصد رسیده است، رقمی […]

رشد قیمت مسکن طی ماه های خرید، تأمین مسکن را به یکی از مهم ترین نگرانی های مردم بدل ساخته است. آخرین آمار ها نشان می دهد رشد قیمت مسکن در آبان ماه سال جاری در مقایسه با سال گذشته مرز ۹۰ درصد را هم رد کرده و به به ۹۱٫۵ درصد رسیده است، رقمی که بحرانی بودن شرایط موجود را به خوبی روایت می کند.

درحالی رشد قیمت مسکن این چنین غافلگیرانه ادامه دار شده و در آبان ماه به عددی باورنکردنی رسیده است که حتی پیش از آن نیز بسیاری از متقاضیان توان خرید مسکن را نداشتند در واقع حتی آن زمان هم قیمت مسکن از قدرت خرید متقاضیان فراتر بوده است. با این وجود افزایش نامتعارف قیمت مسکن در ماه های اخیر شرایط را دشوارتر ساخته و  بسیاری از متقاضیان مصرفی خود را از این بازار کنار کشیده اند و قید خرید مسکن را به کلی زده اند.

در سبد خانوار، مسکن به عنوان یکی از مهم ترین کالا ها شناخته می شود به طوری که سهم مسکن از کل سبد خانوار ۴۰ درصد گزارش شده که بر ضرورت این کالا دلالت دارد.

به رغم این که رشد قیمت مسکن در آبان ماه بیش از ۹۰ درصد در تهران و بالغ بر ۴۰ درصد در شهرستان ها برآورد شده، وام مسکن تغییرات ملموسی را تجربه نکرده است. رشد پیوسته قیمت مسکن و عدم تغییر تسهیلات بانکی سبب شده کارشناسان شرایط تهیه مسکن را امری دشوار قلمداد کنند و آحاد جامعه را در تهیه مسکن عاجز بدانند.

چندی پیش اخباری منتشر گردید مبنی بر این که وزارت راه و شهرسازی خواستار تغییر میزان تسهیلات بانکی است. مبلغ پیشنهادی این وزارت ۳۰۰ میلیون تومان بود و این وزارت عنوان می کرد وام مسکن نیاز است به چنین مبلغی افزایش یابد تا امکان تهیه مسکن برای افراد جامعه محقق شود. در مقابل کارشناسانی بودند که رشد میزان وام را زمینه ساز تشدید شرایط عنوان کردند و افزایش وام مسکن را زمینه ساز رشد قیمت دانستند. با این وجود رشد تسهیلات مسکن بار دیگر مطرح شده و وزارت راه و شهرسازی به عنوان راهکاری مؤثر در شرایط فعلی از آن یاد می کند. این وزارت اذعان می کند افزایش تسهیلات مسکن باید به گونه ای اتفاق بیفتد که تورمی به دنبال نداشته باشد و رشد بیشتر قیمت مسکن به واسطه آن نمود پیدا نکنند. گزارش های رسیده از افزایش تسهیلات مسکن در سال آینده خبر می دهند.

رشد قیمت مسکن حباب است یا واقعیت؟

همزمان با افت قیمت در دو بازار سکه و ارز، بسیاری از افراد ارزان شدن مسکن را پیش بینی کردند و عنوان نمودند مسکن به زودی شاهد کاهش چشمگیر قیمت خواهد بود این درحالی است که مدت ها از ارزان شدن ارز می گذرد و کماکان بازار مسکن در حال تجربه رشد قیمت است. عده ای معتقدند آن چه سبب شده بازار مسکن با جهش قیمت، پیوند کور داشته باشد، گران شدن مصالح ساختمانی است به گونه ای که قیمت تمام شده یک واحد مسکونی در حال حاضر بسیار بالاست که این امر سبب می شود قیمت نهایی مسکن گران و نامتعارف قلمداد گردد. به گفته انبوه سازان، قیمت مسکن در گروه قیمت بازار های موازی است و زمانی که قیمت مصالح روندی صعودی در پیش می گیرد نمی توان انتظار داشت مسکن ارزان شود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران ضمن اشاره به این که ۸۵ درصد از مصالح ساختمانی مورد نیاز برای تولید مسکن، تولیدشان در داخل کشور اتفاق می افتد اذعان نمود: با این وجود فاکتور های دخیل در قیمت نهایی ساختمان زیادند که از جمله آن ها می توان به بازار ارز اشاره نمود و از حامل انرژی و وضعیت بورس یاد کرد.

مصطفی قلی خسروی اظهار داشت: سیاست ها و راهکار های دولت در بازار ارز، سبب شده ارز ثبات قیمت را تجربه کند و انتظار می رود با ادامه این روند، ثبات به بازار مسکن هم برگردد. قلی خسروی نسبت به بهبود اوضاع در آینده اظهار امیدواری کرد.

ایشان در ادامه در خصوص رشد قیمت ها صحبت کردند و اظهار داشتند: رشد قیمت مسکن تایع فاکتور های متفاوتی است و بسته به این که ملک در چه منطقه و چه شهری قرار دارد جهش متفاوت قیمت را تجربه خواهد کرد. وی ضمن اشاره به این که میانگین رشد قیمت در تهران و شهرستان ها ۴۰ درصد بوده است اذعان نمود: با این وجود برخی مناطق رشد ۳۰ درصدی را تجربه کرده اند و میزان رشد قیمت در برخی مناطق دیگر ۱۰۰ درصد گزارش شده است.

ایشان اظهار داشتند نمی توان برای هر منطقه یک عدد دقیق گفت چرا که ممکن است برخی از این کار سوء استفاده کنند و ارقام گزارش شده را به عنوان قیمت ثابت واحد های مسکونی در نظر بگیرند که این کار صحیح نیست.

وی در ادامه بازار مسکن تهران را به عنوان ویترین کشور اعلام کرد و اظهار نمود: همیشه رشد قیمت نخست در تهران نمود پیدا می کند و رفته رفته در دیگر شهر ها نیز تجلی می یابد. ایشان عنوان کردند: رشد قیمت در تهران اتفاق می افتد و برحسب میزان رشد در تهران دیگر شهرستان ها هم افزایش قیمت را تجربه می کنند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران ضمن اشاره به این که متعادل ساختن عرضه و تقاضا یکی از مهم ترین فاکتور های دخیل در ثبات قیمت مسکن است اظهار داشت: چنانچه دولت وعده هایش را محقق سازد و به تولید واحد های مسکونی دست بزند در آینده شاهد متعادل شدن قیمت ها خواهیم بود.

افزایش وام مسکن ضروری است

رئیس اتحادیه مشاوران املاک از نیاز کشور به افزایش تسهیلات خبر داد و عنوان کرد: می بایست به قسمت عرضه و تقاضا وام مسکن تعلق بگیرد. وی صحبت هایش را این طور ادامه داد: به رغم تلاش های تحسین برانگیز دولت در سال های اخیر جهت ارائه تسهیلات مناسب، با این حال چنین رقمی در حال حاضر جوابگوی نیاز ها نیست و انتظار می رود تدابیری برای افزایش میزان وام مسکن اندیشیده شود. قلی خسروی صحبت هایش را این طور ادامه داد: در بیشتر کشور های توسعه یافته سهم وام مسکن در تأمین ارزش یک ملک به بالغ بر ۸۰ میلیون تومان می رسد و این میزان وام بر اساس کارشناسی های صحیح در اختیار همه مناطق قرار می گیرد. قلی خسروی ادامه داد: این درحالی است که وقتی در ایران از افزایش تسهیلات سخن می گوییم برخی ها تشدید قیمت مسکن را به میان می کشند و آن را کاری اشتباه می خوانند. قلی خسروی افزود: اگر قانون اعطای وام از سوی بانک رعایت گردد چنین مشکلی پیش نخواهد آمد. وی این طور صحبت هایش را ادامه داد: مقدار تسهیلات مسکن با توجه به شرایط فعلی اندک است از طرفی بازپرداخت آن نیز بالاست و این عوامل سبب شده استقبالی از تسهیلات بانکی نشود و تعداد دریافت کنندگان وام روندی نزولی را در پیش بگیرد.

ایشان در پایان از وضعیت قیمت ها در انتهای سال ۹۷ گفتند و تصریح کردند: قدرت خرید مردم کاهش چشمگیری را تجربه کرده و مسکن بیش از این ظرفیت برای گران شدن ندارد، با این وجود احتمال می رود تا پایان سال ثبات قیمت بر بازار مسکن حاکم گردد.