مشاوران املاک مناطق مختلف شهر تهران از کاهش مراجعه و جست‌وجوی متقاضیان خرید مسکن در بازار خبر می‌دهند.  به گزارش حوزه سایر رسانه های خبرگزاری تقریب،  به گفته فعالان بخش خرید و فروش ملک، اگرچه شیب رشد قیمت مسکن نسبت به ماه‌های گذشته کاهش پیدا کرده اما قیمت‌های پیشنهادی ارائه شده از سمت عرضه با […]

مشاوران املاک مناطق مختلف شهر تهران از کاهش مراجعه و جست‌وجوی متقاضیان خرید مسکن در بازار خبر می‌دهند.

 به گزارش حوزه سایر رسانه های خبرگزاری تقریب،  به گفته فعالان بخش خرید و فروش ملک، اگرچه شیب رشد قیمت مسکن نسبت به ماه‌های گذشته کاهش پیدا کرده اما قیمت‌های پیشنهادی ارائه شده از سمت عرضه با قدرت خرید متقاضیان مصرفی هماهنگی ندارد.

از طرف دیگر نیز تقاضای سرمایه‌گذار در بازار نیز چشم‌اندازی از رشد قیمت به سرعت ماه‌های گذشته ندارد از این‌رو حضور کمرنگ‌تری نسبت به ماه‌های قبل در بازار دارد. در این میان مشاوران املاک عنوان می‌کنند بخش عمده متقاضیان موجود در بازار که همچنان به جست‌و‌جو ادامه می‌دهند خانه‌اولی‌هایی هستند که به دلیل سررسید شدن موعد دریافت وام خود، تلاش می‌کنند واحد مسکونی موردنظر خود را بیابند و خرید خود را از بازار انجام دهند. البته بخش عمده سازندگان و فروشندگان نیز در شرایط خاص حاضر به فروش ملک خود هستند. این بخش از بازار عمدتا قیمت‌های پیشنهادی خود را بالاتر از میانگین قیمتی منطقه اعلام می‌کنند و حاضر به تخفیف و کاهش چندان قیمت پیشنهادی خود نیستند. برخی از سازندگان علت قیمت پیشنهادی بالای خود را افزایش هزینه‌های ساخت‌وساز به‌ویژه در بخش تامین زمین عنوان می‌کنند. مشاوران املاک این‌طور پیش‌بینی می‌کنند که بازار مسکن کشش افزایش قیمت به اندازه ماه‌های گذشته را ندارد. از این رو به‌نظر می‌رسد بازار معاملات خرید و فروش ملک در وضعیت رکودی قرار دارد. در این زمینه آمار رسمی منتشر شده از حجم معاملات بازار مسکن در نیمه پاییز سال‌جاری به نوعی پیش بینی مشاوران املاک را تایید می‌کند. آخرین گزارش رسمی بانک مرکزی از معاملات آبان ماه سال‌جاری نشان می‌دهد در این ماه حجم معاملات خرید و فروش ثبت شده در بنگاه‌های املاک پایتخت به ۶ هزار و ۹۰۰ فقره رسیده که نسبت به ماه قبل از آن معادل ۷/ ۲۶ درصد کاهش پیدا کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد ثبت این حجم از معاملات خرید و فروش به وضعیت بازار مسکن در ماه‌های شبه تعطیل (فروردین‌ماه) شباهت زیادی دارد.