حسام عقبایی، نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران ضمن اشاره به این که آخرین آمار ها رکود تورمی در بازار مسکن را نشان می دهد اظهار کرد: رشد نامتعارف قیمت مسکن سبب شده خریداران این بازار را ترک کنند و حجم معاملات مسکن کاهش چشمگیری را تجربه کند. به گفته عقبایی تداوم این روند تا […]

حسام عقبایی، نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران ضمن اشاره به این که آخرین آمار ها رکود تورمی در بازار مسکن را نشان می دهد اظهار کرد: رشد نامتعارف قیمت مسکن سبب شده خریداران این بازار را ترک کنند و حجم معاملات مسکن کاهش چشمگیری را تجربه کند. به گفته عقبایی تداوم این روند تا انتهای پاییز طبیعی است و انتظار می رود با ادامه دار بودن عدم ثبات قیمت ارز، رکود بازار مسکن نیز ادامه داشته باشد.

عقبایی در ادامه صحبت هایش در خصوص وضعیت بازار مسکن در سال جاری سخنانی ارائه نمود و این طور گفت: وضعیت مسکن در سال ۹۷ مشابه سال گذشته رضایت بخش نبوده است. وی تصریح کرد: رکود تورمی بر این بازار سایه افکنده که این امر را از مشاهده گزارشات بانک مرکزی به خوبی می توان متوجه شد. نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک از ارقام و اعداد کمک گرفت و گفت: حجم معاملات مسکن پیوسته افت را تجربه می کند به طوری که کاهش حجم معاملات در تیرماه سال جاری، مرداد ماه و شهریور و مهرماه به تریب ۲۵ درصد، ۳۶، ۴۵ و ۴۰ درصد گزارش شده است. وی در ادامه از تداوم این روند خبر داد و اذعان نمود در آبان ماه و آذرماه هم وضعیت به همین صورت خواهد بود.

عقبایی از دلایل اثرگذار بر رشد قیمت مسکن سخن گفت و تصریح کرد: رشد قیمت مسکن به گونه ای بوده که حجم معاملات را بسیار کاهش داده است به طوری که آن چه در حال حاضر به چشم می خورد توقف خرید و فروش ملک و حاکمیت یک رکود سنگین بر بازار مسکن است. ایشان صحبت هایشان را این طور ادامه دادند: آن چه رشد نامتعارف قیمت مسکن را رقم زده گران شدن زمین است. به گفته عقبایی نرخ زمین رشد ۶۰ تا ۹۰ درصدی قیمت را تجربه کرده است ضمن این که قیمت مصالح ساختمانی نیز روند رو به رشدی داشته و دستمزد کارگران نیز افزایش یافته است. عقبایی افزود: این عوامل و ده ها مسئله دیگر سبب شده اند قیمت مسکن بیش از آن چه پیش بینی می شد گران شود و بازار مسکن رشد نامتعارف قیمت را تجربه نماید.

وی در ادامه رشد قیمت ارز را به عنوان یکی دیگر از عوامل مهم و اثرگذار بر قیمت مسکن نام برد و این طور گفت: جهش نرخ ارز سبب شده قیمت ها در بازار مسکن غیرواقعی و حباب گونه باشند. به گفته عقبایی بر اساس آخرین آمار های مرکز آمار ایران و بانک مرکزی، رشد قیمت ارز با افزایش ۸۳ درصدی قیمت مسکن همراه بوده است. عقبایی تصریح کرد: به رغم این که در سال ۹۶ رکود را در بازار مسکن تجربه کردیم اما این حجم از تورم و رکود تاکنون بی سابقه بوده است.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران تصریح کرد: رشد قیمت در شهر های بزرگ و کلانشهر ها کاملا مشهود است. وی ادامه داد: بر اساس آمار های ارائه شده، قیمت مسکن در تهران به طور متوسط به ازای هر متر مربع در آبان ماه ۹ میلیون تومان اعلام شده که این رقم نشان می دهد قیمت مسکن تا چه حد رشد را تجربه کرده است. به گفته عقبایی، رشد قیمت در برخی از مناطق حتی به صددرصد هم رسیده است که این رقم به خوبی بحرانی بودن شرایط را نشان می دهد. وی در ادامه گفت: این روند سبب شده در بازار مسکن شاهد یک رکود تورمی باشیم که تا انتهای پاییز و احتمالا زمستان ادامه دار خواهد بود. نایب رئیس صنف مشاوران املاک تهران اظهار داشت: چنانچه قیمت ارز ثبات را تجربه نکند آنگاه در زمستان هم شاهد چنین رکود تورمی خواهیم بود. به گفته عقبایی به ثبات نرسیدن قیمت ارز مسئله نگران کننده ای است که بر بازار مسکن اثر سوء می گذارد و بدتر شدن شرایط را نوید می دهد.

عقبایی در ادامه پای تسهیلات بانکی را به میان کشید و این طور گفت: برخی ها عنوان می کنند ارائه تسهیلات راه به جایی نمی برد و شرایط را بدتر می کند این درحالی است که به نظر می رسد پرداخت وام مسکن به متقاضیان با چنین نتایجی همراه نباشد و بر گران شدن مسکن اثری نگذارد. وی برای اثبات گفته هایش از تجربه کمک گرفت و این طور گفت: برای درک این مطلب می توان دولت نهم و دهم را در نظر گرفت که رشد صد در صدی قیمت مسکن را تجربه کرد بدون این که دلیلش پرداخت تسهیلات و ارائه وام به متقاضیان باشد. عقبایی گفت: منظور این نیست که عدم پرداخت تسهیلات قیمت مسکن را کاهش می دهد. وی اذعان نمود: انتظار می رود دولت و وزارت راه و شهرسازی تدبیر های اساسی در این خصوص بیندیشند و راهکار ها مثمرثمری را ارائه دهند.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در ادامه این طور گفت: تسهیلاتی که برای متقاضیان وام در شهر های مختلف در نظر گرفته می شود متفاوت است. دولت باید به این امر واقف باشد و تسهیلاتی با ارزش های متفاوت برای ساکنان شهر های مختلف در نظر بگیرد. وی اظهار کرد: چنانچه برای همه شهر ها وام هایی با ارزش یکسان در نظر بگیریم آن گاه عدالت اجتماعی را رعایت نکرده ایم. ایشان این طور ادامه دادند: آمار ها نشان می دهد میانگین قیمت در شهر های بزرگی چون تهران به ۹ مییلون تومان می رسد این در حالی است که این رقم در برخی شهرستان ها تنها ۲ میلیون تومان است بنابراین عادلانه نیست که میزان تسهیلات پرداختی در تمام شهر ها به یک میزان باشد. وی اذعان نمود: از دیگر مسائلی که انتظار می رود دولت بدان توجه ویژه ای داشته باشد افزایش مدت بازپرداخت وام مسکن است. به گفته عقبایی بهتر است دولت تدابیری بیندیشد تا دهک های ضعیف و متوسط جامعه بر حسب میزان درآمدشان بتوانند این وام ها را در بازه های تعریف شده پرداخت نمایند.

ایشان ادامه دادند: تنها دولت نیست که باید برای رونق بازار مسکن تلاش کند بلکه تمام نهاد ها موظفند در این راستا کنار دولت باشند و در این مسیر با دولت مشارکت های همه جانبه داشته باشند. وی تلاش نهاد های دولتی برای سر و سامان دادن به وضعیت مسکن را امری ضروری خواند و اذعان نمود: اصلاح قوانین و تدوین برخی قانون های جدید می تواند در این مسیر کمک کننده باشد که به دست دولت و سازمان بازرسی کل کشور محقق می شود. نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، این طور گفت: با این که انتظار می رفت اصلاحیه قانون سیاست های پولی و بانکی در سال نخست تعیین تکلیف شود و به مرحله اجرا برسد الان سه سال است که از مطرح شدنش می گذرد و کماکان در مجلس بلاتکلیف است. وی بار دیگر تأکید کرد: دیگر نهاد ها و دستگاه های دولتی باید در این امر کنار دولت باشند و در مسیر خانه دار کردن مردم همه جانبه تلاش کنند.

ایشان این طور گفتند: پرداخت تسهیلات به مردم بایستی با نظارت ها و کنترل های دقیق همراه باشد و تصریح کردند: بانک ها به رغم این که پیوسته تسهیلاتی را برای خودرو و دیگر کالا ها در نظر می گیرند اما تمایلی به پرداخت وام برای بخش مسکن ندارند به این خاطر که سودآوری در بخش مسکن دیرتر اتفاق می افتد. به گفته عقبایی در این راستا باید کنترل های بهتری بر فعالیت بانک ها صورت بگیرد و از مدیریت های صحیح استفاده شود.

عقبایی در ادامه از مسکن استیجاری صحبت کرد و اظهار داشت: استفاده از مسکن استیجاری می تواند اثر مثبتی بر آینده بازار مسکن بگذارد و شمار زیادی از مردم را صاحب خانه کند. وی ضمن اشاره به این که از دولت هفتم تا دهم و هچنین دولت نهم تا دوازدهم تأکید مسئولین بر افزایش حجم ساخت و ساز مسکن بوده است، گفت: بار ها تأکید شده است که تولید مسکن باید رونق بگیرد و افزایش یابد حال آن که در عمل شاهد این اتفاق نبوده ایم و همیشه میزان تولید از آن چه پیش بینی شده کمتر بوده است. به گفته عقبایی آن چه می تواند قیمت ها را کاهش دهد و بازار مسکن را با رونق همراه سازد روی آوردن به مسکن استیجاری و گام برداشتن در این مسیر است. وی ادامه داد: چنانچه دولت تولید مسکن استیجاری را در دست اجرا قرار دهد آن گاه قیمت های حباب گونه بازار مسکن از بین خواهند رفت و به عنوان نتیجه آن، کاهش قیمت ها و رشد خرید و فروش مسکن نمود پیدا خواهد کرد. به واسطه این امر نیازمندان واقعی به مسکن صاحب خانه می شوند و در سال ۹۸، بهبود شرایط و کاهش چشمگیر قیمت ها را به ارمغان خواهد آمد.

  • منبع خبر : افکار نیوز