مرکز بررسی های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران با استناد به ارقام ارائه شده از سوی بانک مرکزی، قیمت فروش مسکن در تهران به ازای هر متر مربع در سال گذشته را معادل ۴ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان اعلام کرد و اظهارداشت: این رقم در نیمه نخست سال جاری به ۶ میلیون و ۷۵۰ هزار […]

مرکز بررسی های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران با استناد به ارقام ارائه شده از سوی بانک مرکزی، قیمت فروش مسکن در تهران به ازای هر متر مربع در سال گذشته را معادل ۴ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان اعلام کرد و اظهارداشت: این رقم در نیمه نخست سال جاری به ۶ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان تغییر پیدا کرد که از رشدی ۵۰٫۵ درصدی حکایت دارد.

بررسی آمار ها نشان می دهد کالا های سرمایه ای چون دلار، سکه و مسکن و شاخص های متعدد در یک بازه یکساله رشد چشمگیری را تجربه کرده اند به گونه ای که رشد قیمت ها از ۱۷٫۵ درصد تا ۱۳۵ درصد متغیر بوده است.

مشاهده آمار ها حاکی از آن است که سال ۹۷ یکی از دشوارترین سال ها برای ایران بوده و برخی بازار ها رشد بی سابقه قیمت را شاهد بوده اند. همه چیز از جهش ناگهانی قیمت ارز شروع شد، اتفاقی که کارشناسان اقتصادی را شوکه کرد و بسیاری از نگاه ها را به خود معطوف ساخت. این روز ها اما خبر از تغییرات لحظه ای قیمت ارز وجود ندارد اما کماکان در بازار هایی چون مسکن، قیمت فروش بالاست و بی ثباتی کاملا ملموس در این بازار به چشم می خورد. وجود تحریم ها از سوی دیگر سبب شده نوسانات بازار های اقتصادی بیش از پیش نمود پیدا کند.

به رغم این که دولت اعلام می کند شرایط را کنترل کرده و جایی برای نگرانی نیست، کم نیستند کالا هایی که در گمرک بلاتکلیفند و در انتظار پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز به سر می برند، اعمال این چنین مابه التفاوت ها منجر به افزایش قیمت فروش کالا ها می شود که با این اوصاف مشخص نیست وضعیت در آینده چگونه خواهد بود.

مشاهده روند تغییرات قیمت در بازار های سرمایه ای کشور می تواند اطلاعات درخوری را در اختیار فعالان این بازار ها و مردم عادی قرار دهد. اخبار منتشر شده از سوی بانک مرکزی از رشد ۱۲۶ درصدی قیمت دلار در نیمه نخست سال جاری در مقایسه با نیمه نخست سال گذشته حکایت دارد این درحالی است که میزان جهش قیمت یورو در همین فاصله زمانی، ۱۳۰ درصد اعلام شده است.

متوسط قیمت دلار در شش ماه ابتدایی سال ۹۶، ۳ هزار و ۷۹۳ تومان برآورد شده است که این رقم با ۱۲۶٫۳ درصد رشد، در همین بازه از سال جاری به ۸ هزار و ۵۸۳ تومان تغییر کرده است. از فروردین ماه تا شهریور ماه سال ۹۶، قیمت یورو در بازار آزاد تهران، ۴ هزار و ۳۶۸ تومان گزارش شده و در نیمه نخست سال جاری با ۱۳۰٫۸ درصد رشد به ۱۰ هزار و ۸۱ تومان رسیده است.

سکه نیز در سال ۹۷ رشد قیمت را به طرز محسوسی تجربه کرده به گونه ای که متوسط قیمت فروش سکه طرح قدیم در شش ماه ابتدایی سال ۹۶، ۱ میلیون و ۱۹۰ هزار تومان بوده است که در نیمه ابتدایی سال ۹۷ به ۲ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان رسیده که این رقم یک رشد ۱۲۶ درصدی را نشان می دهند. قیمت فروش سکه طرح جدید هم با رشد ۱۳۵٫۳ درصدی در این بازه زمانی همراه بوده به طوری که از ۱ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان به ۲ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان تغییر پیدا کرده است.

در ۶ ماه ابتدایی سال جاری، هر متر مربع از واحد مسکونی در تهران با قیمت ۴ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان معامله شده که در نیمه نخست سال جاری با ۵۰٫۵ درصد به قیمت ۶ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسیده است.

شاخص ارزش سهام معامله از دیگر مواردی است که با این سونامی رشد قیمت همراه گردیده و رشد قابل توجهی را تجربه نموده است. در نخستین نیمه سال ۹۶، میانگین این شاخص ۹۰٫۹ گزارش شده و در شش ماه ابتدایی سال جاری با ۱۰۷٫۳ درصد رشد، به ۱۸۸٫۴ درصد تغییر یافته است. تعداد شاخص های معامله شده نیز از این قافله عقب نمانده و از ۸۳٫۵ با رشد ۹۲٫۹ درصدی به ۱۶۱٫۱ رسیده است.

رشد شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی نیز ۱۷٫۵ درصد گزارش شده به طوری که در نیمه ابتدایی سال ۹۶، ۱۰۷٫۵ بوده و در نیمه نخست سال ۹۷ به ۱۲۶٫۴ نزدیک شده است. شاخص بهای ارائه شده مربوط به کل کشور می باشد حال آنکه این شاخص در تهران متفاوت گزارش شده است. بر اساس آمار های منتشر شده، شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی در پایتخت، از ۱۰۷٫۷ درصد در نیمه اول سال گذشته به ۱۲۶٫۳ در شش ماه اول سال جاری تغییر کرده که بر جهش ۱۷٫۳ درصدی دلالت دارد.

میزان رشد قیمت دلار، سکه و مسکن به روایت ارقام

از دیگر شاخص هایی که در مقایسه با سال گذشته متوجه رشد قیمت شده است می توان به شاخص بهای تولیدکننده اشاره کرد که در شش ماه ابتدایی سال گذشته ۱۰۶٫۳ درصد بوده و در شش ماه ابتدایی سال جاری با ۲۵٫۱ رشد به ۱۳۳ رسیده است. میزان رشد شاخص کالا های صادراتی از ۲۴۱٫۹ در نیمه اول سال ۹۶ به ۱۳۳ در نیمه ابتدایی سال ۹۷، با رشدی ۲۵٫۱ درصدی همراه بوده است.