در روز های ابتدایی آذر ماه سال جاری، وزارت راه و شهرسازی آمار هایی را منتشر نمود که وضعیت بازار مسکن در آبان ماه را روایت می کرد. بر اساس این آمار، معاملات مسکن در آبان ماه امسال به نسبت آبان سال گذشته، کاهش ۵۳ درصدی را تجربه کرده است. به بیان دقیق تر، میزان […]

در روز های ابتدایی آذر ماه سال جاری، وزارت راه و شهرسازی آمار هایی را منتشر نمود که وضعیت بازار مسکن در آبان ماه را روایت می کرد. بر اساس این آمار، معاملات مسکن در آبان ماه امسال به نسبت آبان سال گذشته، کاهش ۵۳ درصدی را تجربه کرده است.

به بیان دقیق تر، میزان واحد های خرید و فروش شده در دومین ماه از پاییز امسال در تهران ۷ هزار و ۱۷واحد گزارش شده است، که در مقایسه با مهر ماه امسال و آبان ماه سال ۹۶، کاهشی ۲۶٫۶ درصدی و ۵۳٫۱ درصدی را تجربه کرده است. بیشترین حجم معامله مسکن در آبان ماه متعلق به منطقه ۵ بوده که با معامله ۹۷۲ فقره مسکن، سهمی ۱۶٫۴ درصدی از حجم کل معاملات مسکن داشته است. کمترین حجم معاملات مسکن در آبان ماه مربوط به منطقه ۱۹ بوده به طوری که حجم معاملات ثبت شده برای این منطقه تهران ۴۳ فقره اعلام شده است.

منطقه ۲۲ تهران بیشترین افت تعداد معاملات را تجربه کرده است به گونه ای که ۶۴٫۵ درصد کاهش تعداد خرید و فروش مسکن را شاهد بوده ضمن این که منطقه ۱۲ کمترین کاهش معاملات را داشته و میزان افت معاملات در این منطقه ۲۷٫۹ درصد گزارش شده است.

بر اساس گزارش های ارائه شده، متوسط قیمت فروش هر متر واحد مسکونی در تهران در آبان ماه سال جاری ۹۱٫۹ میلیون تومان بوده است که رشد ۶٫۴ درصدی و ۹۱ درصد را در مقایسه با مهرماه امسال و آبان سال پیش روایت می کند. بیشترین و کمترین قیمت فروش مسکن با ۱۹ میلیون و ۳۸۰ و ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان مربوط به منطقه ۱ و ۱۹ تهران می باشد. بر اساس آمار های منتشر شده بیشترین رشد قیمت در آبان ماه متوجه منطقه ۹ بوده است به طوری که قیمت مسکن در این منطقه در مقایسه با آبان ماه سال گذشته با رشد ۱۰۴٫۴ درصدی همراه بوده ضمن این که کمترین رشد قیمت هم با ۴۶٫۹ درصد به نام منطقه ۱۹ ثبت شده است.

حجم معاملات صورت گرفته در آبان ماه امسال بر اساس فاکتور های متفاوتی برآورد شده است به طوری که در منطقه ۵ تهران، حجم خرید و فروش های صورت گرفته سهم ۱۶٫۴ درصدی از کل معاملات را دارا بوده است. سهم واحد هایی با ۵ سال ساخت از کل معاملات مسکن ۳۹٫۵ درصد برآورد شده ضمن این که واحد هایی با مساحت ۴۰ تا ۶۰ متر، با سهم ۲۶ درصدی در کل معاملات پایتخت همراه بوده اند. سهم واحد هایی با قیمت ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان در حجم کل معاملات مسکن آبان ماه، ۶٫۶ درصد اعلام شده است.

وضعیت بازار مسکن در ۸ ماه ابتدایی سال جاری

بر اساس آمار های منتشر شده حجم معاملات در تهران در ۸ ماه ابتدایی بیش از ۹۴ هزار و ۱۷ واحد اعلام شده است که از ریزش ۱۸٫۸ درصدی در مقایسه با این برهه از زمان در سال گذشته خبر می دهد. در این بازه زمانی هر متر مربع واحد مسکونی به طور میانگین با قیمت ۷میلیون و ۳۰۲ هزار تومان خرید و فروش شده است که رشدی ۵۹٫۶ درصدی را نسبت به همین برهه از زمان در سال گذشته نشان می دهد.

در مجموع، ارزش برآورد شده به ازای همه معاملات صورت گرفته در تهران در این بازه زمانی ۵۷۵٫۵ هزار میلیارد ریال می باشد که از رشد ۲۶٫۲ درصدی در مقایسه با گذشته خبر می دهد.

  • منبع خبر : تسنیم نیوز