مصطفی قلی خسروی به عنوان رئیس اتحادیه مشاوران املاک، ضمن اشاره به این که کسادی بر بازار مسکن سایه افکنده تصریح کرد: نسبت به روز های اول گرانی مسکن، هیجان ها خوابیده و می توان ادعا کرد بازار به دست متقاضیان مصرفی افتاده است. ایشان پس از این که به ریزش حجم معاملات در آذر […]

مصطفی قلی خسروی به عنوان رئیس اتحادیه مشاوران املاک، ضمن اشاره به این که کسادی بر بازار مسکن سایه افکنده تصریح کرد: نسبت به روز های اول گرانی مسکن، هیجان ها خوابیده و می توان ادعا کرد بازار به دست متقاضیان مصرفی افتاده است.

ایشان پس از این که به ریزش حجم معاملات در آذر ماه سال جاری اشاره کردند افزودند: تعداد قرارداد های تنظیم شده در ۱۸ روز نخست آذرماه به ۲۷ هزار و ۶۴۹ واحد می رسد که در مقایسه با همین برهه زمانی در سال گذشته کاهش ۱۵ درصدی را نشان می دهد. لازم به توضیح است که این رقم مربوط به معاملات انجام شده در کل کشور می باشد.

وی از تعداد قرارداد های اجاره پرده برداشت و این طور گفت: در این برهه از زمان ۲۲ هزار و ۸۴۲ قرارداد اجاره تنظیم شده است که در مقایسه با آذرماه سال گذشته از کاهشی ۱۳ درصدی خبر می دهد.

ایشان صحبت هایشان را این طور ادامه دادند: معاملات مسکن در یک بازه ۱۸ روزه در آذرماه سال جاری، بیش از ۴ هزار و ۸۰۵ مورد اعلام شده است که کاهشی ۶۰ درصدی را در مقایسه با سال گذشته نشان می دهد. تعداد اجاره نامه های امضا شده در این بازه زمانی در تهران ۶ هزار  ۶۲۴ مورد بوده است که کاهش ۱۷ درصدی را هویدا می سازد.

قلی خسروی ضمن تأکید بر این که شرایط بازار مسکن چندان مطلوب نیست اظهار کرد: بهتر است بگوییم بازار مسکن کساد است چرا که در چنین شرایطی نمی توان از لفظ رکود استفاده کرد. به گفته این مقام مسئول زمانی می توان گفت بازار مسکن راکد است که هیچ اثری از معامله در آن نباشد این در حالی است که هنوز هم معامله در این بازار صورت می گیرد.

ایشان این طور صحبت هایشان را ادامه دادند: به دنبال رشد قیمت مصالح ساختمانی و افزایش قیمت در بازار هایی چون سکه و ارز شاهد گران شدن مسکن در ماه های گذشته بوده ایم.

وی از سه برابر شدن قیمت در سال ۹۱ اشاره کرد و تصریح نمود: این رشد قیمت حجم معاملات را در آن سال به میزان قابل توجهی کاهش داد، اما پس از مدتی شاهد تغییر شرایط بودیم و وضعیت به حالت قبل بازگشت. وی اظهار داشت: امروز هم در حال تجربه شرایط مشابهی هستیم که به زودی این سونامی به پایان خواهد رسید.

وی از فروکش کردن تب و تاب بازار خبر داد و اذعان نمود: پیش بینی می شود تا انتهای سال جاری شاهد ثابت شدن قیمت مسکن باشیم که به واسطه این امر رفته رفته متقاضیان مصرفی بازار مسکن را به دست خواهند گرفت.

  • منبع خبر : مشرق نیوز