در حالی‌که وزیر راه و شهرسازی از برگزاری قریب الوقوع اولین جلسه شورای عالی مسکن با حضور رئیس جمهورخبر داده بود، گزارش‌ها حاکی از این است که این جلسه فعلا در حد شورای هماهنگی برگزار و تصمیماتی برای افزایش عرضه گرفته شد. محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در ۱۴ آبان ماه امسال اعلام کرد […]

در حالی‌که وزیر راه و شهرسازی از برگزاری قریب الوقوع اولین جلسه شورای عالی مسکن با حضور رئیس جمهورخبر داده بود، گزارش‌ها حاکی از این است که این جلسه فعلا در حد شورای هماهنگی برگزار و تصمیماتی برای افزایش عرضه گرفته شد.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در ۱۴ آبان ماه امسال اعلام کرد که به زودی اولین جلسه شورای عالی مسکن با حضور رئیس جمهور و تیم اقتصادی دولت برگزار خواهد شد،‌اما ظاهرا رئیس جمهور بعد از حضور در وزارت راه و شهرسازی هنوز فرصت برگزاری این جلسه را پیدا نکرده است و گفته می‌شود که ظاهرا برگزاری این جلسه به این زودی میسر نخواهد بود.

جلسات شورای عالی مسکن بعد از روی کار امدن دولت یازدهم تعطیل شده و بعد از ۵ سال یک جلسه هم برگزار نشده است.

با توجه به وضعیت نابه سامان بخش مسکن و تاکیدات مقام معظم رهبری و جدی شدن دولت برای تکمیل واحدهای مسکن مهر قرار است، شورای عالی مسکن با حضور رئیس جمهور این مشکلات را بررسی و برطرف کند، اما فعلا برای بررسی مشکلات بخش مسکن وزارت راه و شهرسازی به برگزاری جلسه شورای هماهنگی و با حضور وزیر راه و شهرسازی بسنده کرده است.

هر چند هنوز به طور دقیق از جزئیات جلسه شورای هماهنگی نیز خبری در دست نیست، اما طبق شنیده‌ها وزارت راه و شهرسازی سه برنامه برای افزایش عرضه مسکن در نظر گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به این پرسش که دولت برای کاهش قیمت مسکن چه برنامه‌ای دارد، گفت: بازار مسکن تابعی از شرایط اقتصادی است و متاثر از تحولاتی است که در بازار ارز رخ داد و الزاما به خود بازار مسکن مربوط نمی شود. مهم این است ما در جریان تولید مسکن برای اقشار متوسط و کم درآمد، برنامه متنوعی داشته باشیم و به آنان کمک کنیم تا صاحب مسکن شوند.

علی چگنی مدیر کل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن در مورد بررسی سه برنامه افزایش عرضه مسکن در کل کشور در جلسه شورای هماهنگی مسکن گفته است: شورای هماهنگی مسکن طی هفته های گذشته، با حضور وزیر جدید راه و شهرسازی طی دو جلسه برگزار شد و موضوع راهکارهای افزایش عرضه و رونق در بخش مسکن و ساختمان در این جلسات با حضور معاونان مرتبط با حوزه مسکن و همچنین مدیران و روسای دستگاه های مسوول و متولی تامین مسکن، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

چگنی درباره آنچه به عنوان جمع بندی اولیه در جلسات شورای هماهنگی مسکن وزارت راه و شهرسازی مشخص شده است، گفت: سه برنامه از سوی شرکت بازآفرینی شهری ایران، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و همچنین شرکت عمران شهرهای جدید در این جلسات به وزیر راه و شهرسازی و سایر اعضای جلسه به عنوان مجموعه برنامه های رونق آفرین در صنعت ساخت و ساز تاکنون ارایه شده است.

مدیر کل اقتصاد مسکن در ادامه افزود: به زودی در سومین جلسه شورای هماهنگی مسکن، مدیران و مسوولان تهیه کننده این سه برنامه نسبت به توضیح بیشتر و دفاع از برنامه های خود برای افزایش ساخت و سازهای مسکونی اقدام خواهند کرد.

بر اساس برنامه ای که بنیاد مسکن ارایه کرده، قرار است سالانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی برای اقشار کم درآمد و فاقد مسکن در کشور ساخته شود. دومین برنامه در چارچوب بازآفرینی شهری نیز تدوین شده است، نوسازی و احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در درون بافت فرسوده شهرهای کشور را هدف‌گذاری کرده است.

در این برنامه، بر روی زمین های متعلق به دستگاه های دولتی در بافت های فرسوده و همچنین اراضی متعلق به شهرداری ها، حساب ویژه باز شده است تا این زمین ها بدون دریافت بهای روز در ابتدای پروژه به توسعه گران ساختمانی تحویل داده شود و در پایان ساخت و ساز، بهای زمین به عنوان سهم دولت یا شهرداری برای تخصیص واحد مسکونی ارزان قیمت به خانه اولی ها و کم درآمدهای شهری محاسبه و میزان شراکت مطابق فرمول مشخص که حاشیه سود منطقی برای توسعه گر داشته باشد، مشخص و اعمال شود.

برنامه سوم که به ساخت و ساز مسکونی جدید در شهرهای جدید کشور اختصاص دارد ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی طی یک برنامه ۴ ساله مطرح است.

در برنامه عرضه مسکن جدید در شهرهای جدید، از زمین های متعلق به شرکت عمران شهرهای جدید برای ارایه به سازنده ها و سرمایه گذاران ساختمانی استفاده می‌شود.

این سه برنامه در مجموعه میزان عرضه سالانه واحد مسکونی جدید به بازار مصرف را ۳۰۰ هزار واحد افزایش می دهد.

طی سه سال گذشته متوسط ساخت و ساز مسکونی در کل کشور کمتر از ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در سال بوده است. این در حالی است که وزارت راه و شهرسازی دو سال پیش پس از انجام یک مطالعه کامل در قالب طرح جامع مسکن، نیاز سالانه به مسکن جدید در کشور را ۹۰۰ هزار تا یک میلیون واحد مسکونی اعلام کرده بود.

اگر این سه برنامه مد نظر وزارت راه و شهرسازی در شورای هماهنگی مسکن به تصویب برسد و البته منابع مالی مورد نیاز برای اجرای آنها نیز تامین شود، عرضه مسکن حداقل دو برابر سال گذشته خواهد شد.

پاشنه آشیل این سه برنامه، منابع بانکی است. بانک ها در پرداخت تسهیلات ساخت و خرید مسکن، آن طور که باید همکاری ندارند. در این میان، سهم اصلی در بین بانک ها برای تامین مالی بخش مسکن، بر عهده بانک مسکن است، اما این بانک نیز برای افزایش ظرفیت پرداخت تسهیلات ارزان قیمت که در سال های گذشته در بافت های فرسوده و مسکن مهر ارایه کرده است، نیازمند افزایش سرمایه به شکل نقد است.

منبع : خبرگزاری فارس