به رغم این که فایل های عرضه آپارتمان های شمال و شمال غرب تهران سهم ۹۰ درصدی در کل فایل های موجود برای فروش ایفا می کنند آن چه نگاه ها را به سمت خود معطوف ساخته این است که ۶۰ درصد از فروش های قطعی مسکن به نام مناطق جنوب و شرق تهران ثبت […]

به رغم این که فایل های عرضه آپارتمان های شمال و شمال غرب تهران سهم ۹۰ درصدی در کل فایل های موجود برای فروش ایفا می کنند آن چه نگاه ها را به سمت خود معطوف ساخته این است که ۶۰ درصد از فروش های قطعی مسکن به نام مناطق جنوب و شرق تهران ثبت شده است.

بر اساس آمار های ارائه شده، فایل های عرضه آپارتمان در مناطقی چون قلهک، میرداماد، الهیه، زعفرانیه، فرمانیه، جنت آباد، آریاشهر، پونک و قیطریه بالغ بر ۹۰ درصد فایل های فروش مسکن می باشد با این حال گزارشات حاکی از آن است که حجم اندکی از این واحد ها فروخته می شوند و در اختیار متقاضیان قرار می گیرند.

آمار ها نشان می دهد بیشترین حجم فروش واحد های مسکونی در محله های آهنگ، ابوذر، آریاشهر، پونک، منیریه، مجیدیه، آبشار دمار، تهرانپارس، جنت آباد، استاد معین، باغ آذری، مختاری و کارون بوده است. با این حساب به سادگی می توان متوجه شد بخش اعظمی از خانه های خالی در شمال و شمال غرب تهران قرار گرفته اند. بیشترین حجم معاملات مسکن در آبان ماه سال جاری مربوط به مناطق ۵، ۲، ۴، ۱۰، ۱۴، ۷ و ۱۵ بوده است. بررسی فایل های موجود برای عرضه آپارتمان در تهران حاکی از آن است که مقدار قابل توجهی از آن ها در بخش های شمالی و شمال غربی تهران قرار گرفته اند. برخی از واسطه های ملکی بر این باورند که به دلیل ارزان تر بودن واحد هایی که در جنوب عرضه می شوند به نسبت آن چه در شمال شهر برای فروش قرار داده می شود، در بازه کوتاهتری واحد های جنوب شهر به فروش می رسند. بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن که به سال ۹۵ بر می گردد، تعداد واحد های خالی تهران به بیش از ۴۹۰ هزار واحد می رسد که بیشتر آن ها در مناطق شمالی کشور قرار گرفته اند.

رشد قیمت مسکن در مناطق شمالی و شمال غربی کشور به گونه ای بوده که رکود سنگینی را در این قسمت ایجاد کرده است و حجم بالایی از متقاضیان را از خرید منصرف نموده است. بر اساس گزارشات می توان ادعا کرد در قسمت های شمالی کشور تقاضای مؤثری برای خرید خانه وجود ندارد و همین عامل به افت رشد قیمت ها در این مناطق دامن زده و سبب شده شاهد افزایش قیمت ها در مناطق جنوبی کشور باشیم. رشد قیمت در منطقه ۹ تهران در آبان ماه سال جاری ۱۱۱ درصد اعلام شده که بیشترین رشد قیمت سالیانه را در تهران به نام خود زده است. در حالی این اتفاق می افتد که میانگین قیمت فروش هر متر واحد مسکونی در این بازه زمانی در پایتخت ۹۱ میلیون تومان بوده و منطقه ۵ به عنوان گرانترین منطقه در آبان ماه، جایگاه خود را به منطقه ۹ واگذار کرده است.

رشد قیمت در مناطق ۱۰، ۱۳ و ۱۴ به ترتیب ۹۵ درصد، ۱۰۲ درصد و ۸۷ درصد برآورد شده، و قیمت فروش مسکن به ازای هر متر مربع در این مناطق ۶٫۱ میلیون تومان، ۸٫۷ میلیون و ۶٫ میلیون تومان اعلام شده است. رشد قیمت در منطقه ۵ تهران در آبان امسال در مقایسه با آبان سال گذشته ۱۰۴ درصد عنوان شده و به نسبت ماه های گذشته اندکی کاهش را تجربه کرده است.

مهدی روانشادنیا به عنوان کارشناس اقتصاد ایران، ضمن اشاره به این که تنها ۲۳ درصد مردم در خانه هایی با متراژ های بیشتر از ۱۰۰ متر زندگی می کنند اذعان کرد: ۷۷ درصد مردم خانه هایی با متراژ های کمتر از این مقدار را برای زندگی انتخاب می کنند که به نوبه خود قابل تأمل است. این درحالی است که رقم اعلام شده به عنوان میانگین متراژ واحد ها در پروانه های صادر شده از ۱۰۰ متر بالاتر است.

این کارشناس عنوان نمود: آن چه سبب شده شاهد گرانی های اخیر در بازار مسکن باشیم، عرضه واحد هایی بزرگ متراژ و نیاز به واحد های ریزمتراژ است. به گفته روانشادنیا این عامل سبب شده تعداد واحد های خالی تهران به ۵۰۰ هزار واحد برسد.

روانشادنیا افزود: یکی از مهم ترین راهکار هایی که می بایست بدان متوسل شد ساخت بر اساس تقاضا و الگو های مصرفی است. ضمن این که نیاز است سازمان های چون سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، شهرداری، وزارت راه و مسکن و دیگر انجمن ها و تشکل های حرفه ای این مسیر را هموار سازند.

  • منبع خبر : تی نیوز