محمود پژوم به عنوان رئیس انجمن صنفی کارفرمایی انبوه سازان مسکن و ساختمان استان خراسان رضوی ضمن اشاره به این که با ارزان شدن دلار نرخ خیلی از اقلام بازار کاهش را تجربه نکرد افزود: این اتفاق در بازار مسکن هم اتفاق افتاد و بعید است مسکن از این ارزان تر شود. ایشان با تأکید […]

محمود پژوم به عنوان رئیس انجمن صنفی کارفرمایی انبوه سازان مسکن و ساختمان استان خراسان رضوی ضمن اشاره به این که با ارزان شدن دلار نرخ خیلی از اقلام بازار کاهش را تجربه نکرد افزود: این اتفاق در بازار مسکن هم اتفاق افتاد و بعید است مسکن از این ارزان تر شود.

ایشان با تأکید بر این که با افزایش قیمت ارز، قیمت مسکن هم رشد را تجربه کرد اذعان نمود: به واسطه گران شدن دلار، مسکن هم گران شد و رشد قیمت ها پیوسته ادامه داشت. به گفته این مقام مسئول از ابتدای سال جاری رشد قیمت مسکن مشهود شد و از اواسط تابستان شدت بیشتری را تجربه نمود.

پژوم بار دیگر تأکید کرد: رشد قیمت مسکن به دلیل افزایش نرخ ارز صورت گرفت. وی این طور صحبت هایش را ادامه داد: زمانی که دلار گران می شود همه محصولات از فولاد که نقش پررنگی در تولید سازه های ساختمانی دار گرفته تا دیگر تأسیسات و کالا ها، رشد قیمت را تجربه می کنند و گران می شوند. به گفته پژوم همزمان با رشد قیمت ارز، فروشنده ها نیز قیمت ها را گران تر اعلام می کنند و این عامل در نهایت گرانی مسکن را رقم می زد.

وی ضمن اشاره به این که چند سالی بازار مسکن با رکود دست و پنجه نرم می کرد اذعان نمود: با این حال این رکود در ماه های اخیر پررنگ تر گردید و بسیاری از افراد گران شدن مسکن را پیش بینی کردند و آن را هشدار دادند.

ایشان بار دیگر تأکید کردند: بی تردید قیمت ارز بر بازار مسکن اثر شایانی می گذارد و زمانی که قرار است در خصوص وضعیت مسکن در ماه های آتی سخن کنیم نیاز است گوشه چشمی به بازار ارز داشته باشیم. وی در ادامه از ارزان شدن نرخ دلار گفت و اذعان نمود: به زعم این که در ماه های اخیر دلار کاهش قیمت را شاهد بوده با این حال به عینه شاهد هستیم که قیمت بسیاری از اقلام و حتی مسکن کاهشی را تجربه نکرده است و کماکان با قیمت های بالا معامله می شوند.

پژوم اظهار کرد: با این وجود احتمال کاهش قیمت مسکن اندک است و انتظار می رود مشابه دیگر اقلام، مسکن هم افت قیمت را تجربه نکند.

به گفته این مقام مسئول، با توجه به گران بودن مصالح ساختمانی، قیمت تمام شده مسکن گران می شود و با توجه به قیمت گران زمین، در نهایت قیمت مسکن گران خواهد بودو بدیهی است فروشنده ای که هزینه زیادی را صرف ساخت مسکن کرده است حاضر نیست آن را مفت بفروشد و با قیمت ارزان در اختیار مشتری و خریدار قرار دهد. پژوم ادامه داد: از این رو احتمال کاهش قیمت مسکن واقعا اندک است.

وی از نبود ریتمی هماهنگ در ساخت و ساز های کشور اظهار ناراحتی کرد و افزود: دولتمردان در این زمینه طرحی نمی چینند و سیاست صحیحی را در این مسیر در پیش نمی گیرند.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی انبوه سازان مسکن و ساختمان استان خراسان رضوی، از نبود قوانین دقیق در کشور اظهار ناراحتی کرد و افزود: تعدادی از قوانین موجود دارای نقص هایی هستند که از آن جمله این قوانین می توان به قانون های مربوط به پیش فروش ساختمان ها اشاره کرد. وی افزود: این درحالی است که هیچ تلاشی برای از میان بردن این نواقص صورت نگرفته و اقدامی در این راستا انجام نشده است.

ایشان بار دیگر به مسئله پیش فروش ساختمان برگشتند و این طور گفتند: زمانی که مصالح ساختمانی گران می شود آنگاه قانون پیش فروش ساختمان با مشکلاتی دست به گریبان می گردد که می بایست این موارد را در کانون توجه قرار داد و به آن ها دقت کافی را به عمل آورد. به گفته این مقام مسئول، به واسطه همین مشکلات برخی افراد از ساخت و ساز مسکن خارج می شوند و تولید مسکن را کنار می گذارند.

ایشان از قانون های مطرح در زمینه اعطای تسهیلات به بافت های فرسوده سخن به میان آوردند و اظهار داشتند: با این وجود دولت به قولش عمل نکرد و ساخت و ساز هایی در این بافت ها کلید خورد این درحالی است که ارائه وام ها و تسهیلات با سود پایین در این حوزه می تواند با نتایج منحصر به فردی همراه باشد.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی انبوه سازان مسکن و ساختمان استان خراسان رضوی، ضمن اشاره به این که در مواقع گرانی مسکن می بایست راهکار های مناسبی اندیشیده شود اذعان نمود: ارائه وام هایی با بهره پایین یکی از همین موارد است و انتظار می رود دولت تسهیلاتی مناسب در اختیار متقاضیان قرار دهد. دریافت این نوع تسهیلات می تواند با نتایج مثبتی همراه باشد و خریداران را در مسیر تهیه مسکن یاری سازد حال آن که چنین اتفاقی صورت نگرفته و کماکان شاهد اقدامات ارزشمند در این زمینه نبوده ایم.

  • منبع خبر : تی نیوز