بررسی معاملات صورت گرفته در فصل پاییز حاکی از آن است که برخی آپارتمان ها با استقبال بیشتری از سوی خریداران و متقاضیان همراه بوده اند. پیرو رشد قیمت مسکن و افزایش پی در پی قیمت ها که از ابتدای سال جاری نمود پیدا کرد و برجسته گردید در پاییز امسال نیز شاهد رشد قیمت […]

بررسی معاملات صورت گرفته در فصل پاییز حاکی از آن است که برخی آپارتمان ها با استقبال بیشتری از سوی خریداران و متقاضیان همراه بوده اند.

پیرو رشد قیمت مسکن و افزایش پی در پی قیمت ها که از ابتدای سال جاری نمود پیدا کرد و برجسته گردید در پاییز امسال نیز شاهد رشد قیمت ها و به تبع آن افت حجم خرید و فروش مسکن در تهران بودیم. این رشد قیمت ها که قدرت خریداران به ویژه خانه اولی ها را به میزان زیادی تحت تأثیر قرار داد سبب شد، حجم معاملات کاهش چشمگیری را تجربه نماید و به شدت افت پیدا کند. در هر کدام از ماه های آبان و آذر حجم معاملات صورت گرفته حدود ۶ هزار واحد مسکونی برآورد شده است که در مقایسه با ماه های مشابه از افت محسوسی خبر می دهد. در واقع این تعداد معامله مسکن در پایتخت کشور نشان از ورود بازار مسکن به رکود می دهد. با این حال بررسی ها حاکی از آن است که متقاضیان مسکن در تهران از برخی واحد های مسکونی، استقبال بیشتری نشان داده اند. بر اساس آخرین آمار های منتشر شده از سوی بانک مرکزی، بیشترین حجم فروش واحد های مسکونی در آذر ماه سال جاری مربوط به واحد هایی با قیمت ۵ تا ۶ میلیون تومان به ازای هر متر مربع بوده است. این واحد ها در مقایسه با دیگر فایل های عرضه شده برای فروش در آذر ماه سال جاری بیشترین متقاضی و مخاطب را به خود اختصاص داده اند. آمار های بانک مرکزی نشان می دهد سهم این واحد ها از کل معاملات صورت گرفته در تهران در آخرین ماه از فصل پاییز ده درصد بوده است. جایگاه دوم بر اساس آمار های بانک مرکزی متعلق به واحد هایی با قیمت ۶ تا ۷ میلیون تومان به ازای هر متر مربع می باشد به طوری که سهم این واحد ها از کل معاملات انجام شده، ۹ درصد گزارش شده است. سهم آپارتمان هایی که قیمت برآورد شده برای هر متر مربع ۴ تا ۵ میلیون تومان بوده است، ۸٫۹ درصد اعلام شده و این واحد ها در جایگاه سوم قرار گرفته اند. بر این اساس می توان ادعا کرد۵۷ درصد از معاملات صورت گرفته در تهران مربوط به واحد هایی بوده است که میانگین قیمت آن ها از میانگین قیمت اعلام شده برای واحد مسکونی یعنی ۹ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان در تهران کمتر بوده است.

با این حساب بیشتر واحد هایی که مورد تقاضای خریداران در آذر ماه بوده اند واحد هایی با قیمت های ارزان تر از متوسط قیمت تهران می باشند. سهم واحد هایی با مساحت ۵۰ تا ۶۰ متر مربع از واحد های معامله شده در تهران طی آذر ماه ۱۶ درصد برآورد شده است که این واحد ها نیز به عنوان پرمعامله ترین واحد های تهران در این بازه زمانی شناخته می شوند. واحد هایی با این متراژ به عنوان واحد های ریزمتراژ و کوچک متراژ در تهران شناخته می شوند. علت این که چنین واحد هایی پرمتقاضی عنوان می شوند کاهش شدید قدرت خریداران است به طوری که ناگزیر به انتخاب واحد هایی با متراژ های اندک هستند بلکه بتوانند صاحب خانه شوند. برآورد های صورت گرفته نشان می دهد ۵۶ درصد از معامله هایی که در آذرماه سال جاری صورت گرفته مربوط به واحد هایی با متراژ کمتر از ۸۰ متر مربع بوده است. از نظر ارزش کل، نصف آپارتمان های معامله شده دارای ارزشی کمتر از ۶۰۰ میلیون تومان بوده اند.

  • منبع خبر : دنیای اقتصاد