فرج الله رجبی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: بانک مسکن نقشی مؤثر در رونق ساختمان ایفا می کند. وی ضمن اشاره به این که یکی از مهم ترین فعالیت های بانک مسکن به ایفای نقش در حوزه مسکن و ساخت و ساز بر می گردد تصریح نمود: این بانک با ارائه تسهیلات […]

فرج الله رجبی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: بانک مسکن نقشی مؤثر در رونق ساختمان ایفا می کند.

وی ضمن اشاره به این که یکی از مهم ترین فعالیت های بانک مسکن به ایفای نقش در حوزه مسکن و ساخت و ساز بر می گردد تصریح نمود: این بانک با ارائه تسهیلات و تأمین منابع برای ساخت و تولید واحد های مسکونی گام ارزشمندی در تولید واحد های مسکونی و تقویت بخش عرضه بر می دارد و سبب می شود بازار ساخت و ساز رونق و شرایط بهتری را تجربه نماید. وی با بیان این که بانک مسکن، تسهیلات و وام های مناسب در اختیار سازندگان و تولید کنندگان مسکن قرار می دهد تصریح کرد: این بانک به واسطه تسهیلاتی که ارائه می دهد منابع مالی مورد نیاز پروژه های ساختمانی و مسکونی را به میزان قابل توجهی تأمین می نماید. وی این طور صحبت هایش را ادامه داد: بانک مسکن به عنوان بازوی اصلی تأمین منابع مالی برای بازار مسکن و ساخت و ساز واحد های مسکونی شناخته می شود.

ایشان از افزایش مداوم خدمات بانک مسکن سخن گفتند و تصریح نمودند: بانک مسکن به صورت پیوسته بر سقف تسهیلات خود و میزان مبلغ آن می افزاید که این امر با تأثیرات مثبتی در بازار ساختمان و مسکن همراه می باشد. به گفته رجبی، اقدامات بانک مسکن با اثرات و نتایج ارزشمند و مثبتی همراه است که باید آن ها را به فال نیک گرفت. رجبی ادامه داد: نقش بانک مسکن در توسعه بازار ساخت و ساز غیرقابل اغماض است و کاملا محسوس می باشد.

ایشان با اشاره به این که آخرین بررسی ها نشان می دهد تعداد قابل توجهی از سازندگان مسکن و مهندسان از تسهیلات و وام های مسکن برای ساخت و ساز های خود استفاده می کنند تصریح نمود: در حال حاضر، بانک مسکن به عنوان یک بانک تخصصی اعطا و پرداخت وام مسکن را بر عهده دارد و در این مسیر به ایفای نقش می پردازد. با این حال اتفاقات اخیر اعم از رشد قیمت مصالح و سازه های ساختمانی و گران شدن ناگهانی زمین و مسکن سبب شده پوشش دهی وام ها کمتر از گذشته برآورد شود. با این حال بسیاری از افراد به واسطه افزایش سقف تسهیلات مسکن در سال های اخیر و افزایش تعداد وام های پرداختی از سوی بانک مسکن، صاحب مسکن شده اند و توانسته اند سایه یک سقف را تجربه کنند. وی در ادامه عنوان کرد: برخی افراد بر این باورند که افزایش تسهیلات بانکی می تواند به رشد قیمت مسکن دامن بزند و تورم بیافریند. فرج الله رجبی در این خصوص اظهار داشت: این اتفاق در هیچ دوره ای مشاهده نشده است و تجربه غیر از این را ثابت کرده است. به گفته رجبی تجربه نشان داده آن چه قیمت مسکن و وضعیت این بازار را دستخوش تغییر می سازد، شاخص های اقتصاد کلان است و در این بازار سیکل های رونق و رکودی مرتبا در بازه زمانی های خاص مشاهده می شود از این رو نمی توان این ادعا که با افزایش وام مسکن، خانه گران می شود و تورم حاکم می گردد را پذیرفت و قبول کرد. وی این طور صحبت هایش را ادامه داد: این که برای سازندگان و خریداران واحد های متوسط و کوچک متراژ که بیش از دیگر انواع ساختمان مورد تقاضا هستند وام و تسهیلات مناسب در نظر گرفته شود نه تنها تورم را رقم نخواهد زد و بر قیمت ها اثر منفی نخواهد داشت بلکه به دنبال افزایش تقاضای واحد های مسکونی، متعادل شدن قیمت ها را به همراه خواهد داشت و سبب خواهد شد که این بازار تعادل و ثبات قیمت ها را تجربه نماید.