یکی از اقتصاددانان حوزه مسکن با اشاره به این که رشد نقدینگی اثرات سوء بر اقتصاد خواهد گذاشت و به گران شدن اجناس ختم خواهد شد اظهار داشت: نقدینگی در زمان واگذاری دولت به دکتر روحانی ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بوده این درحالی است که این رقم در شرایط کنونی به ۱٫۸ میلیون میلیارد تومان […]

یکی از اقتصاددانان حوزه مسکن با اشاره به این که رشد نقدینگی اثرات سوء بر اقتصاد خواهد گذاشت و به گران شدن اجناس ختم خواهد شد اظهار داشت: نقدینگی در زمان واگذاری دولت به دکتر روحانی ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بوده این درحالی است که این رقم در شرایط کنونی به ۱٫۸ میلیون میلیارد تومان رسیده و این حاکی از رشد ۳٫۵ برابری نقدینگی است.

ایشان در ادامه صحبت هایشان از عملکرد دولت قبل سخن گفتند و اظهار داشتند: در هشت سال فعالیت دولت قبل شاهد رشد ۳ برابری نقدینگی بودیم این درحالی است که در دولت کنونی نقدینگی در بازه ای ۵ ساله از مرز ۳ برابری گذشته و ۳٫۵ برابر گزارش شده است. به گفته این اقتصاددان رشد نقدینگی تا پایان این دولت به ۶ برابر خواهد رسید.

عبدالله مشکانی صحبت هایش را این طور ادامه داد: مهم ترین عاملی که به گرانی ها دامن می زند و رشد قیمت را به صورت ملموس رقم می زند، رشد نقدینگی است. وی افزود: در تهران متوسط قیمت فروش مسکن به ازای هر متر مربع به ۴ میلیون تومان می رسد این درحالی است که چنین رقمی در حال حاضر به ۱۰ میلیون تومان تغییر پیدا کرده است. این اقتصاددان حوزه مسکن با اشاره به این که چنین ارقامی بحرانی بودن شرایط را به خوبی نشان می دهند اظهار داشت: چنانچه این روند ادامه پیدا کند دور از انتظار نخواهد بود که میانگین قیمت مسکن در تهران به ۱۴ میلیون تومان برسد.

ایشان در ادامه به خلق پول اشاره کردند و اظهار داشتند: به واسطه این امر، هزینه تولید، رشد را تجربه می کند و افزایش می یابد. به گفته مشکانی در چنین شرایط آن که تولید داخلی را برعهده دارد و به عنوان یک تولید کننده داخلی شناخته می شود نمی تواند در برابر واردکننده ای بایستد که با ارز دولتی محصولات را وارد می نماید. به گفته این کارشناس مسائل اقتصادی، رقابت با وارد کنندگانی که به ازای ارز ۴۲۰۰ تومانی دولتی دست به واردات می زنند کار دشواری است که سبب شده در بازار های مختلف شاهد سلاطین باشیم به طوری که در آینده کار دستگاه قضائیه دستگیری این سلاطین می شود. ایشان در ادامه به حاشیه سود واردات پرداختند و اذعان نمودند: این پارامتر در سال ۸۵، ۱۷۰ تومان گزارش شده حال آن که در سال ۹۲، ۳۳۰۰ تومان برآورد شده است.

مشکانی با اشاره به این که برای دلار، سه نرخ متفاوت در کشور وجود دارد اظهار داشت: برای کالا های اساسی، نرخ دلار به ۴۲۰۰ تومان می رسد، این در حالی است که قیمت دلار نیمایی ۸ هزار تومان است ضمن این که در بیرون به قیمت ۹ هزار تومان معامله می شود. وی افزود: نرخ دلار در بازار آزاد همان طور که می دانیم ۱۰ هزار تومان می باشد. این اقتصاددان با بیان این که وارد کنندگانی که کالا را با دلار ۴۲۰۰ تومانی وارد می کنند چنین کالایی را با قیمت ارزان به فروش نمی رسانند اظهار داشت: بدیهی است سود کلانی در جیب این افراد خواهد رفت.

مشکانی در ادامه صحبت هایش با اشاره به این که قیمت گوشت برزیلی در برزیل ۳۷۵۰ یورو اعلام شده است اظهار داشت: قینت این گوشت لحظه ورود به ایران ۵ دلار است که با دلار ۴۲۰۰ تومانی انتظار می رود با قیمت ۲۰ هزار تومان به فروش برسد، حال آن که این گوشت در بازار های ایران با قیمت ۴۰ هزار تومان به ازای هر یک کیلوگرم عرضه می شود. این کارشناس حوزه اقتصاد با بیان این که قیمت مرغ دو دلار می باشد افزود: با دلار ۴۲۰۰ تومانی قیمت فروش مرغ ۸۴۰۰ تومان برآورد خواهد شد اما در بازار های کشور مشاهده می کنیم مرغ کیلویی ۱۴ هزار تومان عرضه می شود.

وی با اشاره به این که در تمام بازار ها شاهد چنین اتفاقی هستیم تصریح کرد: در شرایط کنونی واردات گندم، جو و ذرت تراریخته از قرقیزستان صورت می گیرد و گندم درجه یک ایران به دیگر کشور ها صادر می شود. به گفته مشکانی قیمت هر یک کیلو گندم در بورس کالا به ۹۰۰ تومان می رسد که این رقم در بازار های عراق به ازای هر کیلو ۴ هزار تومان اعلام شده است. وی این طور ادامه داد: در بازار گوشت و مرغ هم شاهد اتفاق مشابهی هستیم یعنی با دلار ۴ هزار تومانی کالا خریداری می شود و با دلار ۱۰ هزار تومانی عرضه می گردد.

  • منبع خبر : خبرگزاری دانشجو