نرگس زربان به عنوان رئیس گروه اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، ضمن اشاره به این که با برنامه ریزی های کوتاه مدت نمی توان بازار اجاره را به کنترل در آورد اظهار داشت: لازمه این امر، متناسب نمودن تورم و درآمد های مردم است ضمن این که به فاکتور هایی همچون امنیت اقتصادی، افزایش […]

نرگس زربان به عنوان رئیس گروه اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، ضمن اشاره به این که با برنامه ریزی های کوتاه مدت نمی توان بازار اجاره را به کنترل در آورد اظهار داشت: لازمه این امر، متناسب نمودن تورم و درآمد های مردم است ضمن این که به فاکتور هایی همچون امنیت اقتصادی، افزایش واحد های تولیدی و ثبات اقتصادی احساس نیاز می شود.

این مقام مسئول با اشاره این که گرانی نرخ اجاره بها تقصیر مالکان نیست و مشاوران املاک نیز نقشی در این اتفاق ندارند اظهار داشت: تورم مهم ترین فاکتوری است که رشد اجاره بها را رقم زده و عدم ثبات اقتصادی زمینه لازم برای این امر را فراهم نموده است.

وی با اشاره به این که امکان تعیین سقف برای اجاره بها وجود ندارد اذعان نمود: این حق مالک است که برای ملک خود نرخ اجاره تعیین کند و به دلایل شرعی نمی توان آن ها را موظف به اجاره واحد هایشان با قیمت های مشخص و تعیین شده نمود. ایشان نام قرارداد های دو ساله را به میان آوردند و اظهار داشتند: با این حال در قرارداد های دوسال اقداماتی صورت گرفته و راهکار های اندیشیده شده است.

وی در ادامه صحبت هایش از راهکار هایی که بر قیمت مسکن اثرگذارند و نرخ اجاره بها را دستخوش تغییر می سازند سخن گفت و اذعان نمود: آن چه می تواند بر قیمت مسکن و نرخ اجاره ها اثر بگذارد میزان عرضه و تقاضای مسکن است ضمن این که نرخ سود بانکی و سوددهی مربوط به دیگر بخش های بازار بر این امر مؤثر است. به گفته زربان، جو روانی، ثبات اقتصادی و قوانین مالیاتی نیز در این مسیر اثرگذار خواهند بود و نرخ اجاره بها را تغییر خواهند داد.

سید یعقوب زراعت پیش به عنوان یکی از کارشناسان فعال حوزه مسکن، ضمن اشاره به این که آمار های منتشر شده از سوی بانک مرکزی با تورم واقعی تفاوت هایی دارد اذعان نمود: آن چه سبب می شود نرخ اجاره بها تغییر کند و رشد را تجربه نماید گاهی اوقات ریشه در فاکتور های داخلی و مرتبط با بخش مسکن دارد حال آن که تعدادی از فاکتور ها کاملا بیرونی هستند و ناشی از تغییرات ارز و طلا می باشند.

این کارشناس مسائل بانکی از علاقه مستأجران به باقی ماندن در واحد های اجاره ای خود سخن گفت و تصریح نمود: این امر سبب می شود نرخ اجاره باز هم شاهد رشد قیمت و افزایش هزینه باشد. وی افزود: معمولا مستأجران از اجاره نشینی در واحد های کوچکتر و ارزان تر استقبال نمی کنند و مایلند حالا که درآمد هایشان کمتر می شود حداقل سطح رفاه مناسبی را تجربه نمایند. این مقام مسئول از نظارت سختگیرانه تر بر مشاورین و واسطه های ملکی سخن به میان آورد و اذعان نمود: آن ها تا حدی در گران شدن نرخ اجاره بها دخیلند. ایشان در ادامه از واحد های خالی سخن گفتند و اذعان نمودند: بهتر است راهکار هایی صحیح و شرعی در پیش گرفته شود که مالکان ناگزیر به اجاره واحد های خالی شان شوند.

به گفته زراعت پیش، ارز یکی از فاکتور هایی است که میزان ساخت و ساز را تحت تأثیر قرار می دهد و بر این اقدام اثر مستقیم دارد. وی ادامه داد: در ایران بیشتر ساخت و ساز هایی که صورت می گیرد و بخش اعظمی از واحد هایی که ساخته می شود را به فروش اختصاص می دهند این درحالی است که در بسیاری از کشور ها چنین نیست و واحد های ساخته شده را برای اجاره در نظر می گیرند.

مصطفی قلی خسروی به عنوان رئیس اتحادیه مشاوران املاک افزود: ساخت و ساز مسکن در بازه ای ۵ ساله با توقف همراه بوده است که همین امر سبب شده قیمت مسکن و اجاره روند رو به رشدی را شاهد باشد.

خسروی با بیان این که تورم و قیمت ارز و سکه بر بازار مسکن اثر می گذارد اظهار داشت: کماکان در ساخت ساختمان ها از روش های سنتی استفاده می شود حال آن که استفاده از تکنولوژی و صنعتی سازی این بازار امری حیاتی به شمار می رود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به این که آن ها به عنوان امانتداران فروشندگان در بازار مسکن به ایفای نقش می پردازند اظهار داشت: این مالک است که قیمت مدنظر خود را عنوان می کند و ما تلاشمان را برای متعادل سازی و کاهش قیمت ها به عمل می آوریم.

  • منبع خبر : شهرخبر