نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: مجلس شورای اسلامی نمی‌تواند به پرونده واحدهای مسکن مهری که مشکل قضایی دارند ورود پیدا کند، زیرا ورود به حوزه قضایی از وظایف و اختیارات نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیست. به گزارش تجارت‌نیوز، سال ۱۳۸۶ بود که دولت نهم به منظور تامین مسکن اقشار کم‌درآمد جامعه، تصمیم به ساخت دو میلیون و […]

نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: مجلس شورای اسلامی نمی‌تواند به پرونده واحدهای مسکن مهری که مشکل قضایی دارند ورود پیدا کند، زیرا ورود به حوزه قضایی از وظایف و اختیارات نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز، سال ۱۳۸۶ بود که دولت نهم به منظور تامین مسکن اقشار کم‌درآمد جامعه، تصمیم به ساخت دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد در قالب مسکن مهر گرفت که طبق اطلاعات منتشره تا امروز عملیات ساخت یک میلیون و ۹۸۶ هزار واحد مسکن مهر به پایان رسیده که حدود یک میلیون و ۷۴۰ هزار واحد نیز به متقاضیان تحویل داده شده است.

واحدهایی که باقی‌مانده‌اند شامل دو دسته تکمیل‌شده بدون خدمات زیربنایی و تکمیل‌نشده با پیشرفت ۶۱ درصدی هستند. به عبارتی ساخت ۲۴۵ هزار واحد مسکن مهر به اتمام رسیده است، اما به دلیل مشکلات فنی مانند عدم اختصاص انشعابات، افزایش قیمت مصالح هنوز به متقاضیان تحویل داده نشده‌اند، اما ۲۱۵ هزار واحد دیگر نیز تنها پیشرفت ۶۱ درصدی داشته‌اند که این واحدهای مسکونی دارای پرونده قضایی هستند و یا معارض دارند.

تحقیق و تفحص از پروژه مسکن مهر

کمیسیون عمران مجلس خواهان تحقیق و تفحص از پروژه مسکن مهر است. طراحان طرح تحقیق و تفحص از مسکن مهر به دنبال آن هستند که دلایل طولانی شدن اجرای پروژه، دلایل عملی نشدن تعهدات دولت، عدم اجرای زیرساخت‌های پروژه، نحوه هزینه‌کرد اعتبارات، نحوه انتخاب پیمانکاران اجرای پروژه و نحوه رسیدگی به مطالبات متقاضیان شفاف‌سازی شود.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است که تا پایان دولت دوازدهم پروژه‌های بدون معارض مسکن مهر به اتمام خواهد رسید، اما برای مسکن‌های مهری که پرونده قضایی دارند نمی‌توان راهکاری پیدا کرد، سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا مجلس شورای اسلامی می‌تواند برای مسکن‌های مهری که مشکل قضایی و حقوقی دارند، راهکاری پیدا کند؟

سیدابوالفضل موسوی بیوکی، نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس، در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: مجلس شورای اسلامی نمی‌تواند به پرونده واحدهای مسکن مهری که مشکل قضایی دارند ورود پیدا کند، زیرا ورود به حوزه قضایی از وظایف و اختیارات نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیست.

نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پرونده واحدهای مسکن مهری که مشکل قضایی و حقوقی دارند به قوه قضائیه ارجاع شده و قوه قضائیه مسئول پیگیری و بررسی این واحدهای مسکن مهر دارای معارض و مشکلات حقوقی است.

تخصیص بودجه برای تکمیل پروژه‌های بدون معارض مسکن مهر

موسوی بیوکی افزود: در لایحه بودجه سال ۹۸ منابع مالی برای تکمیل پروژه‌های بدون معارضمسکن مهر لحاظ شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: همچنین دولت در لایحه بودجه سال ۹۸ به وزارت راه و شهرسازی اجازه داده که با استفاده از منابع داخلی خود مسکن‌های مهری که مشکل فنی دارند را تکمیل کند.

وی ادامه داد: دولت به وزارت راه و شهرسازی اجازه داده که این وزارتخانه زمین و املاکی که نیاز ندارد را بفروشد و از محل روش این املاک، مسکن‌های مهر تکمیل‌شده بدون خدمات زیربنایی را تکمیل نهایی کرده و سپس به متقاضیان واگذار کند.

نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: اما واحدهای مسکن مهری که مشکل حقوقی و قضایی دارند باید مشکلات آنها از طریق قوه قضائیه حل شود.