معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: رئیس، هیئت رئیسه و اعضای شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور تا تیر ۹۸ به فعالیت خود ادامه می دهند. سید مازیار حسینی در حاشیه آزمون ورود به حرفه مهندسان در جمع خبرنگاران تأکید کرد: امروز آزمون مقررات ملی ساختمان و تعیین صلاحیت مهندسان ورود […]

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: رئیس، هیئت رئیسه و اعضای شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور تا تیر ۹۸ به فعالیت خود ادامه می دهند.

سید مازیار حسینی در حاشیه آزمون ورود به حرفه مهندسان در جمع خبرنگاران تأکید کرد: امروز آزمون مقررات ملی ساختمان و تعیین صلاحیت مهندسان ورود به حرفه صنعت ساختمان به عنوان بزرگترین آزمون تخصصی کشور برگزار می‌شود.
وی افزود: این آزمون در ۷ رشته شهرسازی، معماری، عمران، تاسیسات مکانیکی، تاسیسات برقی، ترافیک و نقشه برداری برگزار می‌شود و صلاحیت داوطلبان سنجیده می‌شود. همچنین در کنار این آزمون ورود به حرفه مهندسان، آزمون تعیین صلاحیت کاردان های فنی د ر۶ رشته و تعیین صلاحیت معماران تجربی برگزار می‌شود تا حلقه فعالان صنعت ساخت و ساز کامل شود.
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه آزمون ورود به حرفه مهندسی سالی دو بار در سراسر کشور برگزار می‌شود، گفت: آزمون امروز دومین مرحله از آزمون های ورود به حرفه مهندسان در سال جاری است که نسبت به آزمون نخست ۸ درصد از نظر تعداد داوطلبان افزایش داشته و ۱۴۵ هزار و ۹۸۰ نفر داوطلب، خود را در معرض این آزمون قرار داده اند. ۸۰ درصد داوطلبان را آقایان و ۲۰ درصد را خانمها تشکیل می دهند.
وی با تاکید بر اینکه سئوالات شخصی سازی شده است، یادآور شد: با تنوع سازی که در نوع طراحی سئوالات ایجاد شده امکان تقلب را به صفر رسانده ایم. آزمون به صورت جزوه باز برگزار می‌شود چون هدف ما از برگزاری آزمون، سنجش صلاحیت مهندسان است نه حفظیات آنها؛ چون مهندس باید استنتاج کرده و قرار نیست مقررات ساخت و ساز را حفظ کند.
حسینی در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت سامانه اسکان و املاک کشور اظهار داشت: تاکنون در مدت کوتاهی که در معاونت مسکن و ساختمان بوده ام به مطالعه کارهایی که باید انجام شود و اولویت بندی کنیم پرداخته ام. نظر وزیر راه و شهرسازی این است که معاون مسکن و ساختمان به عنوان معاون هماهنگ کننده دستگاهها و سایر معاونت های حوزه مسکن فعالیت کنند که در این حوزه، شرکت بازآفرینی شهری، سازمان ملی زمین و مسکن، شرکت عمران شهرهای جدید و بانک عامل بخش مسکن دیده شده است و قرار است من میان این دستگاهها هماهنگی ایجاد کنم.
وی ادامه داد: آنچه برای مردم اهمیت دارد تولید مسکن است و اسم شرکت ها و معاونت ها اهمیتی ندارد. زمانی این اسامی دارای اهمیت می‌شود که به تولید محصول منجر شود. در آینده ای نزدیک قصد داریم این مسائل را ساماندهی کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره اینکه چه تاریخی سامانه به نتیجه می رسد، گفت: هیچ موقع از من نمی توانید تاریخ دریافت کنید. باید ببینیم هدف از این سامانه چیست و به چه دردی می خورد اما در آینده زمان قابل قبولی برای تعیین تاریخ تکمیل سامانه املاک اعلام خواهد شد. من به این موضوع اشراف ندارم.
حسینی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور اظهار داشت: قرار است شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان تا زمان مقرر قانونی آن که تیرماه سال آینده است با همین هیئت رئیسه فعلی و با همین اعضای شورای مرکزی به کار خود ادامه دهد
وی ادامه داد: تعیین رئیس جدید برای شورای مرکزی نظام مهندسی کشور یک فرایند زمان‌بر است و حکم نهایی را باید رئیس جمهور صادر کند. بنابراین عملا هیئت رئیسه فعلی تا پایان دوره سه ساله خود بکار خود ادامه خواهد داد اما ما بدنبال رفع اشکالات نظام مهندسی هستیم و تاکنون جلسات متعددی با رئیس و هیئت رئیسه فعلی و برخی روسای سابق نظام مهندسی برگزار کرده ایم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نظام مهندسی با داشتن ۵۰۰ هزار مهندس، بازوی اجرایی دولت در بخش ساخت و ساز محسوب می‌شود، تصریح کرد: این سازمان خالی از اشکال نیست اما از سوی دیگر هم نمی توان گفت که مملو از اشکال است. حرفه مهندسی حرفه شریفی است و باید مشکلات پالایش شود. اگر جایی فساد سیستماتیک وجود دارد بی شک با تمام قوا به آنجا ورود خواهیم کرد. نه من و نه هیچ کس دیگر طرفدار فساد نیستیم.
حسینی در پاسخ به پرسشی درباره قانونی یا غیرقانونی بودن ادامه فعالیت فرج الله رجبی به عنوان رئیس شورای مرکزی نظام مهندسی تصریح کرد: قانون به وزیر راه و شهرسازی اختیاراتی در خصوص نظام مهندسی داده است. وزیر قبلی حکم به غیر قانونی بودن ادامه فعالیت وی داده بود و وزیر جدید بر اساس همین اختیارات قانونی، ادامه فعالیت رجبی را قانونی اعلام کرده است. بنابراین اشخاص و افراد مهم نیست بلکه مهم اختیارات قانونی است که قانونگذار به وزیر داده است.
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر در خصوص تغییرات در مدیران کل تابعه این معاونت از جمله اداره کل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن، خاطرنشان کرد: تغییرات همیشه وجود دارد اما من در حال حاضر هیچ صحبتی درباره این موضوع نخواهم کرد. آنچه باعث موفقیت می‌شود تیم خوب است.
حسینی یادآور شد: وزیر راه و شهرسازی پس از صدور حکم معاونت مسکن برای من حکم هماهنگ کننده معاونت های مسکن و همچنین تفویض کامل اختیار مجامع این شرکت ها را نیز صادر کرده است. به عبارتی دیگر در آینده نزدیک دو معاون هماهنگ کننده در وزارت راه و شهرسازی ایجاد می‌شود که یکی در حوزه حمل و نقل و دیگری در حوزه مسکن و شهرسازی خواهد بود. مسکن مهر نیز به عنوان زیرمجموعه این معاون هماهنگ کننده فعالیت خواهد کرد.