یک کارشناس معتقد است که اگر سیاست‌های لازم برای جذب نقدینگی بخش خصوصی در بخش ساخت و ساز اتخاذ شود می‌توان روند رشد قیمت مسکن را کنترل کرد؛ او هم‌چنین بازار مسکن را ماهیتاً تابع عرضه و تقاضا می‌داند و می‌گوید اگر سرمایه‌ها به بازار مسکن حمله کند عرضه حدود یک دهم تقاضا است. محمدمهدی […]

یک کارشناس معتقد است که اگر سیاست‌های لازم برای جذب نقدینگی بخش خصوصی در بخش ساخت و ساز اتخاذ شود می‌توان روند رشد قیمت مسکن را کنترل کرد؛ او هم‌چنین بازار مسکن را ماهیتاً تابع عرضه و تقاضا می‌داند و می‌گوید اگر سرمایه‌ها به بازار مسکن حمله کند عرضه حدود یک دهم تقاضا است.
محمدمهدی مافی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: حدود دو سال قبل در خصوص میزان بهره‌های بانکی که از دولت‌های نهم و دهم آغاز شده بود و با تولید ناخالص داخلی هماهنگی نداشت هشدارهایی از سوی کارشناسان ارائه شد. در واقع تقاضای پنهان برای کالاهایی مثل ارز، طلا و مسکن همانند آبی پشت سد جمع می‌شد و نقدینگی در دست مردم از طریق بهره‌های بانکی روز به روز بالا می‌رفت. دولت نیز با افزایش بهره بانکی می‌خواست تورم را در سطوح غیر مولد اقتصاد کنترل کند. در آن شرایط افزایش قیمت‌ها در اقتصاد ایران قابل پیش‌بینی بود. تأثیر اوضاع سیاسی بین‌المللی نیز باعث شد که سپرده‌گذاران پول‌های خود را از بانک بیرون بیاورند و به سراغ خرید کالایی همچون خودرو، مسکن، ارز و طلا بروند که کنترل از دست خارج شد.