رونق تولید در بخش مسکن نیازمند وحدت بخش خصوصی واقعی و دولتی است  با توجه به این موضوع که صنعتی سازی و انبوه سازی به تولید مسکن می تواند کمک کند . مقام معظم رهبری در پیام نوروزی شان سال ۹۸ را «رونق تولید» نامگذاری کردند و تاکید کردند تحقق شعار امسال باعث تحول در بخش‌های مختلف، […]

رونق تولید در بخش مسکن نیازمند وحدت بخش خصوصی واقعی و دولتی است  با توجه به این موضوع که صنعتی سازی و انبوه سازی به تولید مسکن می تواند کمک کند .

مقام معظم رهبری در پیام نوروزی شان سال ۹۸ را «رونق تولید» نامگذاری کردند و تاکید کردند تحقق شعار امسال باعث تحول در بخش‌های مختلف، افزایش اشتغال، حل مشکلات معیشتی، افزایش ارزش پول ملی خواهد شد.
حوزه مسکن و ساختمان در اقتصاد تاثیر بسزایی دارد و این بخش در اشتغال سهم مهمی دارد یعنی به ازای هر یک اشتغال در حوزه مسکن ۱.۲ اشتغال غیرمستقیم ایجاد شده است. همچنین سهم مسکن و ساختمان در اشتغال مستقیم کشور حدود ۱۲ درصد و تعداد شاغلان این بخش نیز ۳.۱ میلیون نفر هستند.
بخش مسکن حدود ۳۳ درصد از حجم اقتصاد کشور را در بر می‌گیرد که نقشی اساسی در تولید ناخالص داخلی محسوب می‌شود.
 در همین راستا محمد اسلامی ، وزیر راه و شهرسازی در پیام تبریک سال ۹۸ به رونق مسکن اشاره و اظهار می کند که امیدوار است که بتوان سال ۹۸ با حضور قوی تر همه عزیزان، اعم از مشاوران، سازندگان و سرمایه گذاران، به سال رونق ساخت و تولید مسکن تبدیل شود.
وزیر راه و شهرسازی معتقد است مسکن اولی ها در اولویت هستند  و به پروژه های ۴۰۰ هزار واحدی اشاره می کند
به گفته کارشناسان، رشد شدید قیمت مسکن، این کالا را از دسترس مصرف کننده واقعی خارج کرده است که فاصله عرضه و تقاضا از جمله عوامل این افزایش ذکر شده است .
در همین راستا حسام عقبایی، نایب رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران معتقد است که سالانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور نیاز داریم و ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا پایان سال ۹۹ نمی‌تواند جوابگوی نیاز بازار مسکن در کشور باشد.  این در حالی است که بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی خالی از سکنه در کشور وجود دارد.
 به گفته وی سالانه ۲ میلیون ازدواج در کشور انجام می‌شود و بعید است که ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در شهر‌های جدید بتواند جوابگوی نیاز بازار مسکن باشد.
پیش از این فرشید ، دبیر کانون انبوه سازان  ایران در گفت و گو با عصر اقتصاد درباره صنعتی سازی و انبوه سازی به این نکته اشاره کرد که نبود مشوق های مورد نیاز در طول سال های گذشته و نبود نیروی انسانی ماهر باعث شده است که امروز هزینه کردن برای صنعتی سازی توجیه اقتصادی نداشته باشد.
به گفته پورحاجت درصد استفاده از ظرفیت صنعتی سازی در ساخت و ساز ایران نسبت به دنیا خیلی پایین تر است و تجربه نشان داده که قیمت نهایی صنعتی سازی در حوزه تولید مسکن از ساخت و ساز به صورت عمده بیشتر است. صنعتی سازی در صرف زمان موثر و به دنبال آن در ساخت مسکن  تاثیر قابل توجهی دارد و بازگشت سرمایه را کاهش می دهد .
وی در خصوص انبوه سازی نیز معتقد است که اگر در سال های گذشته انبوه سازی ها صورت نمی گرفت، قیمت فعلی مسکن بسیار بالاتر بود. این مساله در بازار عرضه و تقاضا فاکتور بسیار مهمی در قیمت تمام شده به حساب آمده و این بازار از اقتصاد کلان و بازار های همسو تبعیت می کند . انبوه سازی در سال های گذشته کمک به حوزه تولید بوده و از افزایش قیمت جلوگیری کرده است .