سال ۹۷ را باید سالی خاص برای بازار مسکن دانست، طوری که بعد از یک دوره رکود پنج ساله با یک جهش ۱۰۰ درصدی مواجه شد. این رشد اگر چه به گفته کارشناسان مسکن به اندازه سایر بازار‌های موازی نبوده و کمتر از ارز و سکه بوده است، اما قطعا کاهش قدرت خرید دلیل اصلی […]

سال ۹۷ را باید سالی خاص برای بازار مسکن دانست، طوری که بعد از یک دوره رکود پنج ساله با یک جهش ۱۰۰ درصدی مواجه شد. این رشد اگر چه به گفته کارشناسان مسکن به اندازه سایر بازار‌های موازی نبوده و کمتر از ارز و سکه بوده است، اما قطعا کاهش قدرت خرید دلیل اصلی افت معاملات بوده است.

آخرین وضعیت معاملات در فروردین ماه ۱۳۹۸ نشان می‌دهد که از یکم تا ۲۰ فروردین ماه جاری در کل کشور ۱۱ هزار و ۵۶۷ قرارداد خرید و فروش به امضا رسیده که نسبت به زمان مشابه سال گذشته پنج درصد کاهش نشان می‌دهد.

مهدی غلامی کارشناس مسکن با اشاره به اینکه تعداد معاملات املاک در فروردین ماه همواره کاهش می‌یابد، ادامه داد: به هر حال هنوز بازار مسکن با یک نابه سامانی مواجه است، اما آنچه که می‌توان با قاطعیت در مورد بازار مسکن اظهارنظر کرد، این است که عرضه و تقاضای مسکن هنوز به تعادل نرسیده و این یک مقدار خطرناک است. 

غلامی اضافه کرد: به هر حال تا زمانی که مسکن یک کالای سرمایه‌ای است و با سایر بازار‌های موازی مثل ارز و سکه و میزان رشد آن مقایسه می‌شود، پس قطعا باید هر لحظه که این بازار‌ها دچار تلاطم می‌شوند، منتظر تغییرات قیمتی با یک فاصله زمانی باشیم.

این کارشناس مسکن خاطرنشان کرد: وقتی عنوان می‌شود که رشد قیمت مسکن از رشد قیمت ارز و سکه عقب‌تر است، نمی‌توان انتظار داشت که قیمت مسکن نباید افزایش یابد. 

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه در فروردین ماه معمولاً به دلیل قرار داشتن در تعطیلات، خرید و فروش ملک کاهش پیدا می‌کند، گفت: امسال به دلیل جهش قیمت‌ها و با توجه به نزولات جوی، کاهش قرارداد‌ها محسوس‌تر بوده است.

وی می‌گوید: شواهد و قرائن بر اساس چرخه‌های رونق و رکود نشان می‌دهد که هم‌اکنون قیمت مسکن به ثبات رسیده و تا زمانی که قدرت خرید متقاضیان بالا نرود، شاهد جهش قیمت نخواهیم بود.

فعالان بازار بر این باور هستند که حداکثر رشدی که برای بازار مسکن می‌توان متصور بود، رشد قیمت هم‌سطح تورم عمومی و یا حتی پایین‌تر از نرخ تورم است.

بر اساس این گزارش، همچنین اجاره نامه‌ها در این مدت ۶۱۲۵ مورد بوده که نسبت به زمان مشابه سال قبل ۲۶ درصد کاهش یافته است.

در شهر تهران نیز از یکم تا بیستم فروردین ماه ۷۴۱ مورد خرید و فروش مسکن انجام شده که نسبت به همین زمان در سال قبل ۵۱ درصد کاهش نشان می‌دهد. در مورد بازار اجاره نیز ۱۲۲۸ اجاره نامه منعقد شده که نسبت به ۲۰ روزه فروردین ۱۳۹۷ بالغ بر ۲۶ درصد کاهش یافته است.