مجتبی بیگدلی مدرس دانشگاه و رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن و همچنین دبیر کل جامعه اسلامی کارآفرینان کشور در رابطه با ارائه راهکار مدیریت قیمت مسکن به جام جم آنلاین گفت: تنها راهکار برای مدیریت کردن این قضیه فقط «تولید» است. دولت شش سال است که صنعت ساخت مسکن را متوقف کرده است. یک ریال تسهیلات […]

مجتبی بیگدلی مدرس دانشگاه و رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن و همچنین دبیر کل جامعه اسلامی کارآفرینان کشور در رابطه با ارائه راهکار مدیریت قیمت مسکن به جام جم آنلاین گفت: تنها راهکار برای مدیریت کردن این قضیه فقط «تولید» است. دولت شش سال است که صنعت ساخت مسکن را متوقف کرده است. یک ریال تسهیلات به این موضوع اختصاص داده نشده و انبوه‏ساز و کارآفرین نابوده شده است.

این مقام مسئول عنوان کرد: دولت به فکر تولید نیست. ما سالی یک‌میلیون ازدواج در کشور داریم و در کنار آن ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار حوادث غیرمترقبه در کشور رخ می‌دهد. این حوادث، سیل و زلزله و آتش‌سوزی است و در کنار آن باید تخریب بافت‌های فرسوده را هم مدنظر بگیریم.

رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن اذعان داشت: موانع جهت تولید باید از جلوی انبوه‏ساز و تولید‏کننده برداشته شود تا ساخت مسکن به‌خوبی پیش برود. برای افزایش تولید، تسهیلات بانکی تک‌رقمی باید در نظر گرفته شود و البته انبوه‌ساز را هم با تشویق روبرو کنند. سقف تسهیلات بالاتر برود، امر تسهیل می‎شود.

وی ادامه داد: افسار بالا بردن هزینه تولید ساختمان و پروانه آن را باید از دست برخی خارج کنند و آن را به سازمان نظام‌مهندسی بدهند. اگر تمام این موارد رعایت شود اطمینان داشته باشید مشکل تولید حل می‌شود.

بیگدلی خاطرنشان کرد: نیاز سالیانه ایران به مسکن یک و نیم میلیون واحد تخمین زده می‎شود اما حتی یک واحد مسکونی در دولت آقای روحانی به مرحله ساخت نرسیده است. با این اوصاف راهکار مدیریت مسکن و قیمت آن فقط تولید است و بس.

وی گفت: مسکن یک مسئله دولتی نیست. این صنعت چیزی است که هزار و ۲۰۰ گروه شغلی را به وجود می‎آورد و درواقع کارآفرینی در پی دارد. صنعت سیمان ، فولاد، گچ، آجر، یخچال ، تلویزیون و … همه در زیرگروه‌های شغلی ساخت مسکن قرار دارند.

بیگدلی با تکذیب تعیین قیمت‎ها از سوی بنیاد مسکن عنوان کرد: تصمیم نظر کارشناسی بنیاد مسکن بر روی تعیین قیمت مسکن به‌هیچ‌عنوان جنبه اجرایی نمی‎تواند داشته باشد. بنیاد مسکن نه توانایی انجام این کار را دارد و نه از قابلیت و مکانیزم این کار برخوردار است.

رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن بیان داشت: یک مثال را در نظر بگیرید. به‌عنوان‌مثال قیمتی برای پیاز در نظر گرفته می‎شود اما وقتی‌که پیازی وجود نداشته باشد قیمت‌‎گذاری هم معنایی ندارد. یا اصلاً خودرو را در نظر بگیرید، وقتی خودرویی نباشد قیمت‎گذاری برای آن عاری از هرگونه معناست. حالا ما با مسئله مسکن روبرو هستیم، مسکنی که وجود ندارد.

دبیر کل جامعه اسلامی کارآفرینان کشور افزود: کارشناسی قیمت مسکن با نظر بنیاد مسکن یک حرف بی‌پایه و اساس است. اینکه مسکن را در قالب قیمت‎گذاری قرار بدهیم درست نیست و ضمانت اجرایی ندارد. هیچ‌کدام از محصولاتی که در بازار خریدوفروش می‎شوند تابع قیمت‎گذاری نبوده و نیستند. درواقع تقاضا قیمت اقلام را مشخص کرده است و عامل اصلی محسوب می‎شود.

مجتبی بیگدلی در پایان گفت: چهار سال پیش گفتم که قرار است در بازار مسکن ایران یک سونامی اتفاق بیفتد و این اتفاق متأسفانه افتاد و قیمت‎ها بالاتر رفت. با این شرایط تولیدکننده زیر پا در حال له شدن است و هیچ جایگاهی برای افزایش تولید در نظر نگرفته‎ایم. اطمینان داشته باشید که با این اوصاف قیمت‎ها بازهم روزبه‌روز بالاتر می‎رود. قیمت مسکن در ماه‎های آینده بازهم صد در صد بالاتر خواهد رفت.