براساس آخرین گزارش بانک مرکزی متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۱۱ میلیون و ۲۶۹ هزار تومان بوده که نسبت به اسفند ماه سال گذشته ۲٫۱ درصد و در مقایسه با فروردین ماه سال ۹۷ بالغ بر ۱۰۳٫۹ درصد افزایش یافته است. حال […]

براساس آخرین گزارش بانک مرکزی متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۱۱ میلیون و ۲۶۹ هزار تومان بوده که نسبت به اسفند ماه سال گذشته ۲٫۱ درصد و در مقایسه با فروردین ماه سال ۹۷ بالغ بر ۱۰۳٫۹ درصد افزایش یافته است. حال این پرسش مطرح است که آیا همزمان با افزایش ۱۰۳ درصدی قیمت مسکن در تهران وضعیت ساخت و ساز هم در تهران رونق گرفته است یا خیر؟

در همین حال، نایب رئیس انجمن صنفی انبوه‌سازان استان تهران در پاسخ به این پرسش که آیا در این شرایط که قیمت مسکن به طور ۱۰۰ درصد گران شده است، ساخت و ساز در تهران رونق دارد یا خیر؟ گفت: هنوز آن طور که باید برنامه دولت در زمینه رونق ساخت و ساز شکل نگرفته و اجرایی هم نشده است؛ اما در این بازه زمانی مردم خودشان در حال مجوز گرفتن هستند تا ساخت و ساز خانه‌شان را انجام دهند ؛ این درحالی است که هنوز برای خانه‌دار شدن اقشار مورد هدف جامعه برنامه‌ای پیاده‌سازی نشده است.

ایرج رهبر افزود: در حال حاضر با توجه به افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت مسکن و همچنین به دنبال آن گرانی قیمت زمین، ساخت‌وساز در برخی مناطق لاکچری در حال انجام است. به عبارت دیگر ساخت‌وساز در برخی مناطق تهران که سود کلانی را برای سازندگان به همراه دارد، در حال شکل‌گیری است. البته تعداد این نوع ساخت‌وسازها چندان چشمگیر نیست اما در حد معمول این نوع اقدامات انجام می‌شود.

او اظهار کرد: در این بازه زمانی توصیه ما به دولت این است که برنامه‌های خود را در راستای خانه‌دار شدن اقشار ضعیف به کار بگیرد. در حقیقت برنامه‌ریزی برای خانه‌دار شدن اقشار متوسط و ضعیف باید در دستور کار قرار گیرد تا از این پس شاهد موضوعی به نام بدمسکنی نباشیم.