معاون وزیر شهرسازی از برنامه این وزراتخانه برای فروش متری مسکن خبرداد و گفت: افراد می توانند با منابع مالی خرد خود، چند متر از یک واحد را خریداری کنند و به تدریج مالک کل یک واحد مسکونی شوند. بسید مازیار حسینی درباره وضعیت کنونی بازار مسکن اظهار داشت: شرایط حاکم بر این بازار مانند […]

معاون وزیر شهرسازی از برنامه این وزراتخانه برای فروش متری مسکن خبرداد و گفت: افراد می توانند با منابع مالی خرد خود، چند متر از یک واحد را خریداری کنند و به تدریج مالک کل یک واحد مسکونی شوند.

بسید مازیار حسینی درباره وضعیت کنونی بازار مسکن اظهار داشت: شرایط حاکم بر این بازار مانند سایر بخش‌های اقتصادی کشور است و نمی‌توان به آن نگاه مستقل داشت. باید قبول کنیم تغییر سایر شرایط پارامتریک بر بازار مسکن مؤثر است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر عرضه با تقاضا همخوان نیست، افزود: علت عدم تعادل در عرضه و تقاضا، حاکم بودن سیاست انقباضی بر فضای توسعه مسکن است.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه هر چند سال یک بار جهش قیمتی در بازار مسکن رخ می‌دهد تا این بازار خود را با شرایط تورمی کشور مطابقت دهد، افزود: وضع فعلی بازار مسکن مربوط به هفته‌های اخیر نیست و و به بیش از یک سال اخیر برمی گردد. با این حال به دنبال روش‌های مختلف تأمین منابع مالی برای توسعه و تولید مسکن هستیم تا عرضه با تقاضا متعادل شود.

حسینی با تأکید بر اینکه پدیده مسکن لوکس در سال‌های گذشته متوقف نشده یادآور شد: علی رغم آن، جامعه هدف ما اقشار متوسط و ضعیف جامعه است که به همین منظور طرح اقدام ملی برای ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را برنامه ریزی کردیم که این طرح در حال حاضر همزمان با شروع احداث ۱۰۰ هزار واحد آن آغاز شده است.

نخستین دفاع دولت دوازدهم از مسکن مهر

وی ادامه داد: من با مسکن مهر موافقم و در سال‌های گذشته به این طرح کمی بی انصافی شده بود. اگر مسکن مهر نبود، معلوم نیست وضعیت بازار مسکن با چه شرایطی روبه رو می‌شد. در بسیاری از مناطق کشور، مسکن مهر بود که مردم را خانه دار کرد. ضمن اینکه واحدهای مسکن مهر عمدتاً از نظر اسکلت و استراکچر ساختمانی فوق العاده هستند؛ اما ممکن است در فینیشینگ و نازک کاری نواقصی داشته باشند؛ به همین دلیل وزیر راه و شهرسازی در تکمیل ۵۰۰ هزار واحد مسکن باقی مانده دستور داده است تا قبل از افتتاح، همه نواقص برطرف شود و پیش از هر برنامه افتتاح مسکن مهر، نمایندگانی از وزارت راه و شهرسازی، کلیه واحدها را چک کنند تا هیچ واحدی ناقص به متقاضی تحویل داده نشود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه معاونت مسکن این وزارتخانه در نقش هماهنگ کننده سایر معاونت‌ها و دستگاه‌های تابعه در بخش مسکن عمل می‌کند، افزود: در معاونت مسکن مطالعات خوبی در بخش مسکن انجام شده که مهم‌ترین آنها طرح جامع مسکن است و بر اساس این طرح، ظرفیت جمعیت پذیری هر شهر مشخص شده است. همچنین شرکت بازآفرینی شهری در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده و رفع مشکلات حاشیه نشینی اقدامات خوبی انجام داده که نمونه آن اختصاص زمین ۱۱۰ هکتاری در چابهار برای رفع مشکل حاشیه نشینی در این شهر است. سازمان ملی زمین و مسکن نیز برای طرح اقدام ملی ساخت ۴۰۰ هزار واحد، زمین تأمین می‌کند که البته بخشی از این طرح، در شهرهای جدید اجرا می‌شود که زمین آن را خود شرکت عمران شهرهای جدید تأمین می‌کند اما سازمان ملی زمین و مسکن برای آن بخش از طرح اقدام ملی که قرار است از سوی بنیاد مسکن و شرکت بازآفرینی شهری اجرا شود، زمین مناسب را اختصاص می‌دهد.

جزئیات طرح خرید متری مسکن

حسینی با اشاره به رونمایی از بسته رونق بخشی بازار مسکن از سوی بانک عامل بخش مسکن در هفته گذشته، گفت: در این بسته برای تنوع بخشی به شیوه‌های مختلف خرید مسکن از جمله خرید متری مسکن توجه شده است. شاید مردم نتوانند با پس اندازی که دارند، یک واحد مسکونی خریداری کنند، اما می‌توانند چند متر از یک واحد را بخرند؛ از سوی دیگر بانک عامل بخش مسکن با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار به تأمین مالی بخش مسکن با استفاده از ابزارهای بازار سرمایه اقدام می‌کند و اگر متراژی که مردم به تدریج می خرند، به اندازه یک واحد مسکونی شد، می‌توانند با روش خرید متری مسکن که سبب شده تا پول آنها حفظ شده و ارزش آن از بین نرود، یک واحد مسکونی کامل را خریداری کنند. قرار است شورای پول و اعتبار و شورای عالی مسکن این طرح را بررسی کنند تا در صورت تصویب، جزئیات آن اعلام شود.

متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران و کشور؟

وی درباره قیمت مسکن اظهار داشت: متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران ۱۱.۴ میلیون تومان است و در کل کشور این شاخص ۶.۵ میلیون تومان برآورد شده است. طرح‌هایی که ما در وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن داریم، به کل کشور اختصاص دارد. در حال حاضر نیز تسهیلات مسکن به یک نفر ۱۰۰ میلیون و یک زوج ۱۶۰ میلیون تومان در تهران است. همچنین برای آنکه میزان پوشش تسهیلات مسکن به ارزش کل واحد ارتقا یابد، ساخت و ساز صنعتی را در دستور کار داریم تا هم سرعت تکمیل ساخت و ساز از چند سال در یک پروژه انبوه سازی به ۶ ماه تقلیل پیدا کند و هم قیمت تمام شده آن کاهش یابد تا زوجین بتوانند با این تسهیلات، واحد مسکونی خریداری کنند.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی درباره مسکن مشارکتی گفت: در این طرح که بخشی از طرح اقدام ملی محسوب می‌شود، زمین و پروانه را دولت و ساخت و ساز را بخش خصوصی تأمین می‌کند و ما نسبت به سهم خود از پروژه، از آن بهره برداری می‌کنیم.

وی با تأکید بر استاندارد بودن ساختمان‌هایی که قرار است در این طرح احداث شوند، گفت: تعریف ما از سازه استاندارد در وزارت راه و شهرسازی، ساختمانی است که در آن آرامش و آسایش از نظر معماری و طراحی و همچنین وجود ایمنی و دوام در احداث آن است.

متروی پرند و هشتگرد امسال به بهره برداری می‌رسد

دبیر شورای عالی مسکن درباره متروی پرند و هشتگرد گفت: بخش زیادی از کارهای متروی پرند تکمیل شده و من اخیراً جلسه‌ای با مدیرعامل متروی تهران در این خصوص داشته‌ام به همکارانم در پرند نیز تأکید کرده‌ام تا این پروژه در اولویت برنامه‌های آنها باشد. هم متروی پرند و هم متروی هشتگرد امسال به بهره برداری می‌رسد.