برنامه «صبح و گفتگو» رادیو گفت و گو با موضوع کوچ فروشندگان مسکن و خودرو به بازارهای زیرزمینی و با حضور رضا الفت نسب سخنگوی اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی و محمدرضا منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی روی آنتن رفت. محمدرضا منصوری با اشاره به حذف قیمت ها از سایت […]

برنامه «صبح و گفتگو» رادیو گفت و گو با موضوع کوچ فروشندگان مسکن و خودرو به بازارهای زیرزمینی و با حضور رضا الفت نسب سخنگوی اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی و محمدرضا منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی روی آنتن رفت.

محمدرضا منصوری با اشاره به حذف قیمت ها از سایت ها گفت: درج قیمت ها اگر توسط مراجع ذی صلاح باشد و یا جاهایی که مورد تائید باشد، می تواند موثر باشد ولی بعضی از اوقات ممکن است سایت هایی باشند که قیمت ها را بطور غیر واقعی نشان دهند و باعث شود که بازار متشنج شود.

وی با بیان اینکه به علت عرضه نامناسب، قیمت بازار آزاد با قیمت واقعی خودروسازی متفاوت است، متذکر شد: باید عرضه را متناسب کنیم تا یک تعادلی به وجود بیاید که در این مقطع، خودروسازی ها نتوانستند این بازار خوبی که به وجود آمد و انحصاری که بود، نیاز مشتری ها را تامین کنند و این بزرگترین ضعف خودروسازی ها بود که شاید آرزوی هر شرکت خودروسازی در دنیا باشد که چنین بازاری وجود داشته باشد که در آن انحصار داشته باشد و هرچه که تولید کند، پیش فروش کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اظهار به اینکه وجود سایت ها و کانال های فروش خودرو مشکلی نداشت و حتی می توانست موثر باشد، در عین حال گفت: باید این را بدانیم که اگر در این وضعیت موجود نتوانیم قیمت ها را کنترل کنیم ممکن است وضعیت خیلی نابه سامانی پیش بیاید که اکنون شاهد این وضعیت هستیم.

وی افزود: یک خودروی کره ای مانند سانتافه که یک میلیارد و ۱۰۰میلیون را هم رد کرده است بخاطر همین موضوعات است. وجود سایت ها و کانال ها اشکالی ندارد اما به این شرط که افراد سودجویی در این میان نیایند و قیمت ها را سوری بالا ببرند.

منصوری ابراز داشت: ما به جای اینکه اصل موضوع را حل کنیم به موارد جنبی موضوع می پردازیم. این مسئله ساده است میزان عرضه خودرو کم شده و دلالان پول های خود را به سمت خرید خودرو آورده اند. ما وقتی دیدیم گوشت گران شد، واردات داشتیم، اکنون که میزان عرضه کم است می توانیم لااقل خودروهای حتی دسته دوم را وارد کنیم. این چه اشکالی دارد.

در ادامه رضا الفت نسب با اشاره به بی تاثیری حذف قیمت ها در سایت ها در کاهش قیمت ها، گفت: در حال حاضر قیمت ها از سایت ها حذف شده از طرف دیگر می بینیم اتفاق خاصی در زمینه کاهش قیمت های خودرو نیفتاده است و بعضا آمارهای ما نشان می دهد که با توجه به اینکه این مرجع ها از بین رفته، اینها به شبکه های اجتماعی کوچ می کنند که در آنجا غیرقابل کنترل است.

سخنگوی اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی متذکر شد: چیزی که کسب و کارهای مجازی در بخش نیازمندی ها می توانند انجام بدهند این است که اگر ابزار داشته باشند تا بتوانند جلوی دلال های غیر قانونی را بگیرند و محدودشان کنند.