کیان پور، عضو کمیسیون عمران مجلس شورامجید کیان پور با اشاره به اینکه آمار مرداد ماه از معاملات مسکن حاکی از افت قابل توجه خرید و فروش مسکن در این ماه بوده است، گفت: در ماه گذشته تعداد املاک فروخته شده بیش از ۷۰ درصد نسبت به مرداد سال ۹۷ کاهش داشته و حتی نسبت […]

کیان پور، عضو کمیسیون عمران مجلس شورامجید کیان پور با اشاره به اینکه آمار مرداد ماه از معاملات مسکن حاکی از افت قابل توجه خرید و فروش مسکن در این ماه بوده است، گفت: در ماه گذشته تعداد املاک فروخته شده بیش از ۷۰ درصد نسبت به مرداد سال ۹۷ کاهش داشته و حتی نسبت به تیر ماه هم تعداد املاک فروخته شده تقریبا ۳۰ درصد افت داشت. این وضعیت نشان دهنده رکود بازار مسکن و بی میلی خریداران به معامله در شرایط کنونی است.
وی با بیان اینکه معاملات مسکن اکنون به پایین ترین حد رسیده است، اظهار کرد: این وضعیت ناشی از انصراف بخش عمده متقاضیان مسکن از خرید در بازار کنونی است.
کیان پور با بیان اینکه یکی از پیامدهای این کاهش معاملات، افت قیمت مسکن بوده است، اظهار کرد: آمارهای رسمی نشان داد در مرداد ماه قیمت مسکن ۳ درصد نسبت به تیر ماه کاهش یافته است و این یعنی به دنبال رکودی شدن بازار و در صورتی که تقاضای خرید خانه همچنان در سطح پایین فعلی باقی بماند، افت قیمت مسکن به صورت یک روند در هفته های آینده ادامه دار خواهد شد.
وی معتقد است در صورتی که بی رغبتی به خرید مسکن همچنان در بازار ادامه پیدا کند، روند نزولی قیمت مسکن می تواند ادامه پیدا کند؛ کمااینکه انتظار کاهشی متقاضیان خرید مسکن در بازار هنوز وجود دارد و در واقع قیمت بالاتر از توان خرید سبب ترک بازار توسط متقاضیان مسکن شده است.
این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه به پیامد دیگر رکود بازار مسکن نیز اشاره کرد و گفت: واقعیت این است که رکود معاملات سبب می شود سازنده‌ها انگیزه ای برای شروع پروژه‌های جدید نداشته باشند و در نتیجه ساخت و ساز نیز در وضعیت رکود قرار بگیرد. بنابراین چنین وضعیتی می تواند در عمیق تر شدن رکود معاملات مسکن هم از طریق کاهش عرضه جدید آپارتمان، اثرگذار باشد.
به گزارش هیبنا، بر اساس آمار دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، در مرداد ماه امسال ۲ هزار و ۹۳۱ فقره آپارتمان مسکونی در تهران معامله شد که نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۷۳٫۷ درصد و نسبت به تیرماه ۳۲ درصد کاهش داشته است. همچنین میانگین قیمت مسکن در معاملات انجام و ثبت شده در شهر تهران در ماه میانی تابستان ۱۳ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان بوده است. لازم به ذکر است تعداد آپارتمان های فروخته شده در مرداد سال گذشته ۱۱ هزار و ۱۵۴ فقره بود که با آمار زیر ۳۰۰۰ فقره معاملات مرداد امسال فاصله زیادی دارد.ی اسلامی معتقد است روند ریزش قیمت مسکن با توجه به خروج موقت متقاضیان مسکن از بازار، ادامه‌دار خواهد بود.