مسکن از بازارهایی بزرگ است که مدیریت آن بخشی و جزیی نیست؛ بلکه بسیاری از حوزه‌ها از صنعت و معدن تا اقتصاد و تجارت، از وزارتخانه تعاون و کار تا نیرو و ارتباطات با آن درگیر هستند و هرکدام ماموریت و وظیفه‌ای دارند که باید در تعاملی چندجانبه و از نزدیک با شهرداری‌ها و وزارت […]

 مسکن از بازارهایی بزرگ است که مدیریت آن بخشی و جزیی نیست؛ بلکه بسیاری از حوزه‌ها از صنعت و معدن تا اقتصاد و تجارت، از وزارتخانه تعاون و کار تا نیرو و ارتباطات با آن درگیر هستند و هرکدام ماموریت و وظیفه‌ای دارند که باید در تعاملی چندجانبه و از نزدیک با شهرداری‌ها و وزارت راه و شهرسازی که مسئولیت تخصصی در این زمینه دارد، همکاری کنند. وقتی پروژه ساخت فقط یک واحد مسکونی، حداقل ۱۲۰ اقدام مجزا و متوالی را در برمی‌گیرد و ده ها شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌کند و موجب رونق کسب‌وکار و ایجاد بازارهای جانبی از خرید و فروش تا رهن و اجاره می‌شود، به خوبی می‌توان متوجه شد که تامین مسکن برای بازار بزرگ و پرمتقاضی ایران، نیازمند اجرای طرح‌های کلان مانند مسکن ملی است.

هم اکنون در شرایط تحریم و کرونا، بازار مسکن پرتلاطم است و نیازمند اهتمام هرچه بیشتر برای برون‌رفت از این وضعیت نابسامان است. از همین رو دولت برای بررسی علل و عوامل گرانی ورود کرده و رئیس جمهوری دستورات ویژه‌ای به دستگاه های مختلف صادر کرده است. یکی از برنامه های دولت راه اندازی بورس مسکن است. بورسی که وزیر امور اقتصادی و دارایی ۱۴ اردبیهشت امسال (۱۳۹۹) در حاشیه نشست بررسی فرصت‌های استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای تأمین مالی بنگاه‌ها اعلام کرد بورس املاک و مسکن به زودی راه‌اندازی می شود و املاک مازاد دولت از طریق این بورس که مستقل عمل خواهد کرد واگذار می شود. آنچه مسلم است پنجمین بورس رسمی کشور قرار است به زودی کار خود را آغاز کند که با ورود مسکن به بورس، تحریک عرضه، ایجاد خواهد شد و با تامین مالی، عرضه مسکن نیز افزایش خواهد یافت. بنابراین با ورود املاک به بازار سرمایه، شفافیت بازار مسکن نیز افزایش خواهد یافت. اگرچه خبر راه اندازی بورس مسکن، مورد توجه فعالان بازار سرمایه قرار گرفت اما برخی از کارشناسان حوزه مسکن و فعالان بورس نیز انتقاداتی داشتند؛ از جمله اینکه با وجود مهیا بودن زیرساخت های عرضه مسکن در بورس کالا و تجربه آن، راه اندازی بورس جدید و مستقل تنها صرف هزینه و وقت زیاد است. از این رو در این گزارش تلاش شده است ضمن معرفی بورس مسکن، به بررسی دیدگاه های موافقان و موافقان از حوزه بازار سرمایه و صنعت ساختمان در خصوص مزایا و معایب ورود املاک به بورس مسکن بپردازد.