با توجه به افزایش قیمت مسکن، بانک مرکزی با پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات توسط بانک مسکن موافقت کرد و وام مسکن جوانان با ۶۰ درصد افزایش از از ۲۵۰ به ۴۰۰ میلیون تومان رسید. اما این وام را چطور و با چه شرایطی می‌توان دریافت کرد؟  دوره سپرده‌گذاری این نوع وام ۵ تا ۱۵ سال […]

با توجه به افزایش قیمت مسکن، بانک مرکزی با پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات توسط بانک مسکن موافقت کرد و وام مسکن جوانان با ۶۰ درصد افزایش از از ۲۵۰ به ۴۰۰ میلیون تومان رسید. اما این وام را چطور و با چه شرایطی می‌توان دریافت کرد؟

 دوره سپرده‌گذاری این نوع وام ۵ تا ۱۵ سال است. دوره بازپرداخت آن نیز ۲۰ ساله با نرخ سود ۹درصد است. البته دو روش برای بازپرداخت این وام تعیین شده؛ یکی بازپرداخت به روش ساده که حداکثر ۲۰ سال است و طولانی‌ترین زمان قسط‌ بندی است. دیگری بازپرداخت وام مسکن جوانان به روش پلکانی است که حداکثر ۱۲ سال طول می‌کشد.

البته وام ۴۰۰ میلیون تومانی فقط مختص شهر تهران است. سقف این تسهیلات در شهر‌های بزرگ دیگر از جمله کرج، مشهد، تبریز، اصفهان، اهواز، قم، شیراز و کرمانشاه ۳۳۰ میلیون تومان و در سایر نقاط شهری ۲۹۰ میلیون تومان است.

میزان سپرده‌گذاری ماهیانه در سال اول تا پانزدهم برای برخورداری از سقف تسهیلات تعلق گرفته به افتتاح‌کنندگان حساب در سال ۹۹ با مبلغ ۶۵ هزارتومان آغاز می‌شود و در نهایت با افزایش مبلغ در هر سال به مبلغ ۲۴۷ هزار تومان در سال پانزدهم می‌رسد.

دریافت وام بعد از ۵ سال

حساب جوانان، حسابی تدریجی است. به این معنا که بعد از مراجعه به بانک مسکن و افتتاح حساب، می‌توانید به انتخاب خودتان طی فواصل مختلف (یک ماه تا یک سال)  مبلغی به بانک پرداخت کنید. اگر فردی خواستار تسهیلات با ضرایب بیشتر باشد، باید مبلغ بیشتری به طور ماهیانه به بانک بپردازد.

سپرده‌گذارانی که می‌خواهند بین ۵ سال تا ۱۵ سال از زمان سپرده‌گذاری خود از سقف تسهیلات مسکن جوانان استفاده کنند باید بیشتر از حداقل‌های تعیین شده واریز کنند. سقف تسهیلات در سه گروه شهری شامل تهران، شهرهای بزرگ و سایر نقاط شهری در پایان سال پنجم به ترتیب  ۲۱۰، ۱۵۰ و ۱۰۰ میلیون تومان است.

بنابراین یه طور مثال سپرده‌گذاری که بخواهد در پایان سال پنجم از سقف تسهیلات ۲۱۰ میلیون تومانی در شهر تهران بهره‌مند شود باید در سال اول ماهیانه مبلغ ۶۱۰ هزار تومان واریز کند.

ضمانت

این وام محدوده سنی ندارد و همه افراد بالای ۱۸ سال می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند. برداشت از حساب پس‌انداز مسکن جوانان در هر مقطعی بلامانع است اما برداشت از حساب مذکور باید به صورتی باشد که متوسط موجودی حساب از حداقل مبلغ تعیین شده توسط بانک مرکزی در هر سال ( که جداول آن در وب سایت بانک مسکن متناسب با سقف و واریزی‌های جدید تعیین شده در سال ۹۹ به‌روز خواهد شد) کمتر نشود. همچنین پرداخت تسهیلات حساب پس‌انداز مسکن جوانان برای احداث، تکمیل و خرید واحدهای مسکونی امکان‌پذیر است.

نوع ضمانت آن نیز سند ملکی است. سقف تسهیلات از محل حساب پس‌انداز مسکن جوانان به واحدهایی تعلق می‌گیرد که از تاریخ صدور پروانه ساختمانی آن‌ها بیش از ۲۰ سال سپری نشده باشد.

چنانچه از تاریخ صدور اولین جواز ساختمانی بیش از ۲۰ سال و حداکثر تا ۲۵ سال سپری‌شده باشد، سقف تسهیلات قابل پرداخت در سراسر ایران ۳۵۰ میلیون ریال خواهد بود.

مدارک لازم برای دریافت وام

  • اصل و کپی سند مالکیت
  • اصل و کپی کلیه پروانه‌های ساخت
  • اصل و کپی کلیه پایان کارهای ساختمانی
  • اصل و کپی مبایعه‌نامه
  • اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی خریدار و فروشنده
  • قبض برق ساختمان (در صورت تشخیص شعبه) همراه مستندات کد پستی ملک خریداری‌شده
  • ارائه اصل دفترچه یا کارت
  • اصل و کپی گواهی حقوق یا جواز کسب (ارائه مدارک شغلی خریدار)
  • اصل و کپی بنچاق (در صورت لزوم و تشخیص شعبه )
  • اصل و کپی وکالت‌نامه (در صورت وجود وکیل)
  • اصل و کپی اجاره‌نامه ملک (املاک اوقافی)
  • تکمیل نمونه فرم‌های دریافت وام مسکن جوانان

مراحل و زمان‌بندی دریافت تسهیلات

  • تشکیل پرونده یک تا ۲ روز وقت شما را می‌گیرد: از ارائه مدارک تا بررسی دارا بودن شرایط و رفع نقص پرونده
  • مرحله ارزیابی که بین ۷ تا ۹ روز طول می‌کشد: دریافت علی‌الحساب کارمزد ارزیابی مشتری، تنظیم گزارش ارزیابی ملک و مشتری، استعلام از شهرداری، بررسی اطلاعات بانکی مشتری
  • تهیه پیش‌نویس قرارداد در ۳ تا ۵ روز: تنظیم بیع‌نامه توسط شعبه، اخد درخواست مشتری برای نوع و مدت اقساط و مبلغ تسهیلات، محاسبه مابه‌التفاوت کارمزد ارزیابی و تمبر مالیاتی و دریافت آن، ارسال قرارداد به دفتر اسناد رسمی
  • ثبت قرار داد در دفتر اسناد رسمی در ۵ تا ۷ روز: صدور چک پس از تایید ثبت در دفتر اسناد رسمی و تحول چک به مشتری تا راه‌اندازی پرونده رایانه‌ای و بایگانی پرونده

امکان واگذاری

هر شخصی که به سن ۱۸ سال تمام رسیده و یا حکم رشد او از سوی دادگاه صادر شده باشد، می‌تواند به نام خود یا کسانی که تحت ولایت و قیومیت او باشند حساب پس انداز مسکن جوانان افتتاح کند.

درصورتی‌که شما به هر دلیلی از دریافت تسهیلات مسکن حساب پس‌انداز جوانان منصرف شوید، می‌توانید سود سپرده خود را بگیرید یا اینکه تسهیلات خود را واگذار کنید.

اگر شما در صورت انصراف بخواهید سود سپرده‌تان را بگیرید، نرخ سودی براساس نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت به‌حساب شما پرداخت می‌شود. درصورتی‌ که قصد واگذاری امتیاز وامتان را داشته باشید، انتقال حساب به بستگان نزدیک (پدر، مادر، فرزند، همسر، خواهر، برادر، نوه، مادربزرگ و پدربزرگ) بلامانع است.