علت اصلی «حذف قیمت» از استارت‌آپ‌های ملکی، بعد از ۴ ماه مشخص شد. دغدغه «عرضه فایل‌های پوچ با قیمت‌های کاذب» در سامانه‌های اینترنتی معاملات مسکن باعث عقیم‌سازی فایل‌های اینترنتی شده است. بررسی‌ها برای رفع این دغدغه نشان می‌دهد: کلید روشنایی بازار مسکن – احیای سامانه‌ها برای خریداران مصرفی – به سه حرکت نیاز دارد.  الگوی […]

 علت اصلی «حذف قیمت» از استارت‌آپ‌های ملکی، بعد از ۴ ماه مشخص شد. دغدغه «عرضه فایل‌های پوچ با قیمت‌های کاذب» در سامانه‌های اینترنتی معاملات مسکن باعث عقیم‌سازی فایل‌های اینترنتی شده است. بررسی‌ها برای رفع این دغدغه نشان می‌دهد: کلید روشنایی بازار مسکن – احیای سامانه‌ها برای خریداران مصرفی – به سه حرکت نیاز دارد.

 الگوی پرکاربردترین استارت‌آپ ملکی جهان نشان می‌دهد می‌توان با سه کلیک به نمایشگر قیمت واقعی مسکن دست یافت. با کشف دغدغه اصلی مرجع تصویب دستورالعمل حذف قیمت‌های پیشنهادی از آگهی‌های فروش مسکن در استارت‌آپ‌های ملکی، بررسی‌های انجام‌ شده بر پایه یک تجربه موفق جهانی در حوزه استارت‌آپ‌های فروش واحدهای مسکونی نشان می‌دهد می‌توان با راهکارهایی نه‌تنها از ورود فایل‌های غیر واقعی و قیمت‌های کاذب به آگهی‌های ملکی سایت‌های مجازی بازاریابی مسکن جلوگیری کرد، بلکه با ایجاد شرایط رقابتی برای فروشنده‌ها نسبت به اعلام قیمت‌های واقعی و مناسب فروش مسکن از طریق این سامانه‌های مجازی اقدام کرد.

اواسط بهار امسال براساس یک مصوبه قانونی، استارت‌آپ‌های بازاریابی ملکی از درج قیمت پیشنهادی فروش مسکن در آگهی‌های فروش واحدهای مسکونی منع شدند و از آن پس رویه انتشار قیمت پیشنهادی فروش مسکن که پیش از این به‌عنوان مهم‌ترین بخش این آگهی‌ها مورد توجه خریداران و فروشندگان مسکن قرار داشت، متوقف شد. در واقع اعلام قیمت پیشنهادی فروش مسکن در این استارت‌آپ‌ها جزء اصلی آگهی‌های ملکی بود که به آگهی‌های فروش مسکن درج شده در این سایت‌ها معنا و مفهوم می‌داد و آن را از شکل سنتی و تلفنی آگهی‌های غیراستارت‌آپی خارج می‌کرد. در واقع با حذف قیمت‌های پیشنهادی از سامانه‌های مجازی معرفی فایل‌های فروش مسکن، عملا مهم‌ترین کارآیی این استارت‌آپ‌ها که امکان مشاهده و دسترسی سریع وانبوه به تعداد قابل توجهی از فایل‌های فروش مسکن و اطلاع از سطح قیمت‌های پیشنهادی و امکان مقایسه بین فایل‌های مختلف برای انتخاب مناسب‌ترین فایل خرید ملک از سوی خریداران بود، از بین رفت.

استدلال مصوبه منع درج قیمت

تصویب‌کننده‌های دستورالعمل منع انتشار قیمت‌های پیشنهادی در آگهی‌های ملکی استارت‌آپ‌های بازاریابی مسکن با یک استدلال عمده اقدام به صدور دستور منع درج قیمت‌های پیشنهادی در استارت‌آپ‌های ملکی کردند. بنا بر استدلال آنها وجود و مشاهده فایل‌های فیک و غیرواقعی در میان آگهی‌های استارت‌آپ‌های ملکی به دو شکل عمده منجر به برهم‌ریختگی شرایط و نابسامانی قیمتی در بازار مسکن و افزایش تنش‌ها در این زمینه شده بود که اقدام صورت‌گرفته در این زمینه نیز به منظور برطرف کردن این نابسامانی‌ها انجام شده است.

به استدلال آنها از اواخر سال گذشته و همچنین اوایل امسال در میان فایل‌های فروش مسکن استارت‌آپ‌های ملکی، آگهی‌هایی مشاهده شد که یا غیرواقعی بودند و اصلا ملکی در کار نبود و آگهی‌دهنده‌ها تنها با هدف جا انداختن قیمت‌های بالا در بازار و ایجاد نابسامانی قیمتی اقدام به انتشار آنها کرده بودند یا این آگهی‌ها مربوط به واحدهای مسکونی بود که فروشنده‌های آنها اقدام به تعیین قیمت‌های غیرواقعی برای فروش با نرخ بالا و ایجاد آشفتگی قیمتی در بازار با هدف کسب سود‌های کلان از بازار فروش مسکن می‌کردند. به همین دلیل و با همین استدلال در نیمه بهار امسال دستور منع انتشار قیمت‌های پیشنهادی فروش مسکن در استارت‌آپ‌های ملکی صادر شد.

با این اقدام، چراغ راهنما یا صفحه نمایش بازار مسکن از کار افتاد. این چراغ راهنما پیش از این امکان رصد قیمت‌های پیشنهادی نه تنها برای متقاضیان خرید مسکن بلکه برای فروشنده‌ها از بابت اطلاع از سطح قیمت‌ها و ایجاد مقایسه بین فایل‌ها را فراهم می‌کرد و باعث می‌شد نه تنها متقاضیان خرید مسکن در مدت زمان کوتاهی فایل‌های مناسب مورد نظر خود را از میان انبوه فایل‌های عرضه شده به بازار مسکن انتخاب و برای بازدید هماهنگی‌های لازم را انجام دهند، بلکه بسیاری از فروشنده‌ها نیز از این طریق اقدام به تعیین قیمت در یک فضای رقابتی می‌کردند و برای رسیدن به هدف خود که فروش در موعد زمانی کوتاه‌تر است در یک فضای رقابتی اقدام به تعیین قیمت مناسب برای فروش می‌کردند.

هر چند در این میان وجود برخی فایل‌ها با قیمت‌های غیرواقعی را نمی‌توان انکار کرد و دغدغه مرجع وضع مصوبه منع انتشار قیمت پیشنهادی در استارت‌آپ‌های ملکی از یک زاویه دغدغه‌ای مهم محسوب می‌شود و بعضا در استارت‌آپ‌های ملکی مشاهده شده است؛ اما از سوی دیگر اعلام قیمت‌های پیشنهادی فروش مسکن در سال‌های اخیر مهم‌ترین کمکی بود که این سامانه‌های مجازی بازاریابی مسکن به خریداران مسکن می‌کردند. اعلام قیمت‌های پیشنهادی از یک زاویه دیگر اتفاقا نوعی بازدارندگی خودکار برای فروشنده‌های مسکن از بابت تعیین قیمت‌های پیشنهادی غیرواقعی و کاذب ایجاد می‌کرد؛ چراکه خریداران به واسطه دسترسی به انبوه فایل‌های فروش مسکن در مدت زمان کمتر و بدون مراجعه حضوری یا نیاز به تماس تلفنی برای دریافت اطلاعات قیمتی فایل‌ها، امکان مقایسه قیمتی فایل‌های مختلف را داشتند و از این رو فایل‌های غیرواقعی یا با سطح قیمت‌های پیشنهادی نجومی و کاذب در نهایت فاقد مشتری باقی می‌ماند و مورد توجه خریداران واقع نمی‌شد و از دایره انتخاب آنها خارج می‌شد.

اما در شرایط فعلی با حذف این امکان از استارت‌آپ‌های ملکی عملا صفحه نمایش بازار مسکن از جلوی دید متقاضیان خرید واحدهای مسکونی و حتی فروشنده‌های مسکن خارج شده و کارکرد استارت‌آپ‌ها نیز مختل شده است. استارت‌آپ‌های ملکی به واسطه ایجاد امکان دسترسی متقاضیان خرید و فروش مسکن به انبوه فایل‌های فروش مسکن با اعلام سطح قیمت‌های پیشنهادی برای خرید و فروش، عملا بازاریابی ملکی را یک پله مدرن‌تر کرده بودند و بازاریابی ملکی را از شکل سنتی به روشی مدرن تبدیل کرده بودند، اما با حذف قیمت‌های پیشنهادی از این سامانه‌های مجازی، اگر چه استارت‌آپ‌های ملکی کماکان به فعالیت خود ادامه می‌دهند، اما ماهیت فعالیت‌ آنها در عمل به شکلی سنتی و تلفنی تغییر کرده است و امکان مقایسه سطح قیمت‌ها با دسترسی مستقیم به قیمت‌های پیشنهادی اعلام‌شده، وجود ندارد.

ا