یک کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه تقاضای بالقوه ای برای واحدهای ارزان قیمت وجود دارد گفت: با توجه به امیدواری برای ثبات اقتصاد کشور، مسکن در سال آینده به تعادل قیمت می رسد. ابوالحسن میرعمادی اظهار کرد: به نظر می رسد با توجه به برآورد امیدوارکننده از آینده اقتصاد کشور، مسکن در سال آینده […]

یک کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه تقاضای بالقوه ای برای واحدهای ارزان قیمت وجود دارد گفت: با توجه به امیدواری برای ثبات اقتصاد کشور، مسکن در سال آینده به تعادل قیمت می رسد.

ابوالحسن میرعمادی اظهار کرد: به نظر می رسد با توجه به برآورد امیدوارکننده از آینده اقتصاد کشور، مسکن در سال آینده به تعادل قیمتی می رسد. این بدان معنا نیست که قیمتها لزوما پایین می آید بلکه به نسبت درآمدهای خانوارها قیمت خانه منطقی تر خواهد شد.

وی افزود: دولت باید از فرصت احتمالی آینده برای برنامه ریزی کوتاه مدت و بلندمدت در حوزه ساخت و ساز استفاده کند. ما با حدود پنج میلیون کسری مسکن در کشور مواجهیم و سالیانه حداقل باید یک میلیون واحد بسازیم. شرایط فعلی به گونه ای است که حتی در شهرستانها ساخت و سازها برای حدود پنج درصد طبقه مرفه انجام می شود که البته بسیاری از واحدهای لوکس و نیمه لوکس مشتری ندارد. در این بین عملا طبقه متوسط و پایین توان خرید را از دست داده اند و این به شکاف اجتماعی دامن می زند.

این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه پرداخت وام یارانه ای خرید مسکن به اقشار پایین باید در دستور کار دولت قرار بگیرد تاکید کرد: یکی از راه حل ها فریز قیمت است. بدین صورت که نرخ ثابتی را برای مسکن در نظر بگیرند و جوانها بتوانند با پرداخت مبالغی به صورت سالیانه، مقدار مشخصی از متراژ یک واحد مسکونی را خریداری کنند. وقتی پس انداز آنها به حدود یک سوم واحد مسکونی رسید خانه را در اختیارشان قراردهند و مابقی را در اقساط ۱۰ تا ۱۵ ساله از آنها دریافت کنند.

میرعمادی خاطرنشان کرد: به دلیل افزایش بیش از حد عرضه در بخش بزرگ متراژ و لوکس، این بخش در آینده وارد رکود می شود، کما اینکه در حال حاضر هم در وضعیت نیمه رکود قرار دارد. اما معتقدم در بخش کوچک متراژ و ارزان قیمت، رکود معنا ندارد و تا سالیان متمادی هرچقدر واحد مسکونی تولید شود مشتری خود را خواهد شد. بازار مسکن از ظرفیت بالایی برای جذب واحدهای کوچک و استاندارد برخوردار است.

میرعمادی تاثیر نرخ ارز بر بازار مسکن را حدود ۴۰ درصد دانست و گفت: قیمت واحدهای لوکس در شمیرانات به حدود متری ۱۰۰ میلیون تومان رسیده و در مناطق متوسط تهران هر متر خانه بالای ۳۰ میلیون تومان است.

وی تاکید کرد: حتی نرخ ساختمانهایی که تعاونی ها ساخته بودند و قیمت تمام شده آن متری ۴ تا ۵ میلیون تومان بود یکباره طی دو سه سال اخیر حدود پنج برابر شد. یکی از دلایل آن افزایش قیمت مصالح بود که همسو با دلار بالا رفت. به طور مثال هر کیلو میلگرد در پایان سال قبل حدود ۴۰۰۰ تومان بود که به ۱۲ هزار تومان رسید. با این حال فکر می کنم اگر دلار به تعادل برسد بازار مسکن هم می تواند آرامش پیدا کند.

قیمت مسکن در تهران متری ۲۶.۷ میلیون تومان

به گزارش ایسنا، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در مهرماه سال ۱۳۹۹ به ۸۶۵۶ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲.۳ درصد و ۱۵۴ درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین بر اساس اعلام بانک مرکزی در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۲۶.۷ میلیون تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۱۰ و ۱۱۰ درصد افزایش یافته است.