اثرگذاری طرح مالیات بر خانه های خالی با توجه به آنکه هنوز قانونی در این زمینه وجود ندارد در حد هیجان کوتاه مدت بود؛ زیرا از بهمن ماه پارسال که سامانه املاک و اسکان رونمایی شده و حتی از اواخر تابستان که اولین پیامکها به مالکان بیش از یک واحد ارسال شده هم قیمت […]

 

اثرگذاری طرح مالیات بر خانه های خالی با توجه به آنکه هنوز قانونی در این زمینه وجود ندارد در حد هیجان کوتاه مدت بود؛ زیرا از بهمن ماه پارسال که سامانه املاک و اسکان رونمایی شده و حتی از اواخر تابستان که اولین پیامکها به مالکان بیش از یک واحد ارسال شده هم قیمت رشد داشته و هم معاملات کاهش یافته است.
مالیات خانه های خالی با توجه به آنکه هنوز قانون آن به تصویب نرسیده حالت اجرایی به خود نگرفته است. البته وزارت راه و شهرسازی از چند ماه قبل برای اجرایی شدن این طرح دست به کار شده و روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار پیامک به دارندگان بیش از یک واحد مسکونی ارسال کرده است.
با اینکه روز ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ سامانه املاک و اسکان که اطلاعات واحدهای مسکونی کل کشور در آن ثبت خواهد شد به مرحله اجرا رسید طرح مالیات بر خانه های خالی هنوز به تصویب نرسیده است. هرچند اواخر شهریورماه محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی از ارسال ۱۰۹ هزار پیامک به مالکان خانه های خالی برای تعیین تکلیف این واحدها خبر داد. صاحبان این واحدها می بایست وضعیت سکونت خانه خود را مشخص و در صورت اشتباه بودن پیامک، اعتراض خود را با ویرایش اطلاعات در سامانه املاک واسکان به ثبت برسانند.
با وجود آنکه ۱۰۹ هزار واحد شناسایی شده تناسبی با ۲.۶میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه طبق آمار ۱۳۹۵ ندارد، به نظر می رسد همان اوایل به لحاظ روانی در بازار مسکن تاثیرگذار بود و باعث شد برخی مالکان خانه های خالی، واحدهای خود را در قالب فروش یا اجاره به بازار عرضه کنند.
محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی گفته که پس از بحث مصمم شدن اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی، عرضه مسکن ۳۰ درصد افزایش یافته است که از آمار اتحادیه مشاوران املاک قابل مشاهده است.