پس از انکه در دهم آذرماه رکورد ارزان‌ترین روز در فروش اوراق وام مسکن پاییز تا به آن روزبه ثبت رسید، در روز بعد با اندکی افزایش مواجه شد. اما این افزایش به حدی نبود که در نهایت بتواند نرخ سود وام مسکن را فراتر از ۲۱ درصد برساند. دهم آذر ماه رکورد ارزانترین روز […]

پس از انکه در دهم آذرماه رکورد ارزان‌ترین روز در فروش اوراق وام مسکن پاییز تا به آن روزبه ثبت رسید، در روز بعد با اندکی افزایش مواجه شد. اما این افزایش به حدی نبود که در نهایت بتواند نرخ سود وام مسکن را فراتر از ۲۱ درصد برساند.

دهم آذر ماه رکورد ارزانترین روز برای خرید وام مسکن را تا اینجای پاییز به نام خود ثبت کرده است. پس از آن که دره ارزانی وام مسکن در این روز لمس شد قیمت اوراق جانی دوباره گرفت و در روز بعد خود ۷۰۰ تومان گرانتر شد. فراز و فرودی که در روز دهم و یازدهم آذر ماه اتفاق افتاد در نهایت نتوانست نرخ سود وام مسکن را از ۲۱ درصد فراتر ببرد. اما روند تغییرت در این دو روز چه نمایی را از هزینه های وام برای مجرد ها و متاهلین ترسیم میکند؟

در ابتدا به بیانی مختصر در مورد اوراق تسهیلات بانک مسکن می پردازیم. اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن (به‌صورت خلاصه تسه) اوراقی هستند که مالک آن‌ها می‌تواند با مراجعه به بانک در ازای هر برگه از آن، از امتیاز استفاده از ۵۰۰ هزار تومان تسهیلات خرید یا ساخت مسکن استفاده کند. ‌در حال حاضر از اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن می‌توان برای گرفتن دو وام به‌صورت هم‌زمان استفاده کرد. یک وام در قالب خرید مسکن است و وام دیگر که برای بازسازی و تعمیر استفاده می شود در قالب تسهیلات جعاله پرداخت می شود. حداکثر تسهیلات پرداختی از این محل در تهران برای متاهلین ۲۴۰ میلیون تومان است. مجردها نیز ۱۴۰ میلیون تومان در این قالب وام بگیرند.

هزینه خریداوراق مسکن

در روز دوشنبه دهم آذر بازار اوراق مسکن در حالی بسته شد که قیمت متوسط آن نسبت به روز گذشته‌اش کمتر از هزار تومان ارزان تر ثبت شد. این در حالی بود که قیمت اوراق در روز بعد یعنی سه شنبه ۱۱ آذر همین مقدار افزایش پیدا کرد.

رقمی که در روز دوشنبه از قیمت هرکدام از اوراق به ثبت رسید کمترین حدی بود که در پاییز تاکنون به ثبت رسیده است. این رقم حدی معادل با ۶۱ هزار و ۷۰۰ تومان داشت.

این درحالیست که اعتبار هر ورق در بازار مسکن ۵۰۰ هزار تومان است و به اعتبار هر ورق می توان ۵۰۰ هزار تومان وام مسکن دریافت کرد.

از آنجا که بانک مسکن مبلغ وام برای مجردین ۱۴۰ میلیون تومان و برای متاهلین را ۲۴۰ میلیون تومان اعلام کرده است، مجردها نیازمند خرید ۲۸۰ ورق و متاهلین ۴۸۰ ورق خواهند بود.

کاهش قیمت اوراق در روز دوشنبه هزینه وام مجردها را به ۱۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسانید. این هزینه برای متاهلین حدودا ۲۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به ثبت رسید.

ان میزان در روز سه شنبه اما کمی افزایش یافت. در این روز قیمت اوراق مجردین و متاهلین تقریبا به سطح روز یکشنبه بازگشت. در همین راستا در روز سه شنبه ۱۱ آذرماه مجردین مجبور بودند نسبت به روز قبل تقریبا ۲۰۰ هزار تومان پول بیشتری پرداخت کنند. یعنی حدودا ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان.

این اختلاف هزینه برای متاهلین نیز ۳۷۰ هزار تومان به ثبت رسید که در نهایت قیت هزینه اوراق را از کمترین حد پاییزی خود جدا کرده و به بازهم به محدوده ۳۰ میلیون تومان برگرداند.

مقایسه روند های قیمتی در تمام مدت پاییز نشان می دهد متقاضیان مجرد و متاهل وام مسکن در روز دوشنبه ۱۰ آذرماه کمترین هزینه را برای اخذ وام مسکن پرداخت کرده اند.

  • منبع خبر : ملکانا