کارشناس بازار مسکنمهدی روانشادنیا  گفت: درخصوص قیمتها با توجه به رفتار معمول بازار مسکن وارد دوره ثبات نسبی قیمتی شده ایم که از تورم عمومی جا می ماند. مهدی روانشادنیا  اظهار کرد: طی سه سال گذشته در عین حال که قیمت مسکن در تهران ۵.۵ برابر شده قدرت خرید مصرف کننده افزایش نداشته است. در […]

کارشناس بازار مسکنمهدی روانشادنیا  گفت: درخصوص قیمتها با توجه به رفتار معمول بازار مسکن وارد دوره ثبات نسبی قیمتی شده ایم که از تورم عمومی جا می ماند.

مهدی روانشادنیا  اظهار کرد: طی سه سال گذشته در عین حال که قیمت مسکن در تهران ۵.۵ برابر شده قدرت خرید مصرف کننده افزایش نداشته است. در سه سال گذشته نرخ رشد اقتصادی منفی بوده، درآمد خانوار کاهشی شده و توان مصرف کننده واقعی پایین آمده است. از ماه‌ها قبل پارامتر تقاضای مصرفی، عاملی برای افزایش قیمت نبوده اما نرخها بالا رفته است.

وی افزود: آنچه طی ماههای اخیر باعث افزایش قیمتها در بازار مسکن شد تقاضای سوداگرانه و سرمایه گذاری بود. البته این گروه با کاهش ارزش پول ملی به دنبال ایجاد یک سپر تورمی بودند. بعد از انتخابات آمریکا و با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری کشورمان در بازه شش ماهه پیش رو بازار مسکن در حالت بلاتکلیفی به سر خواهد برد. مصرف کنندگان که از قبل حضور نداشته اند، سرمایه گذاران برای ورود تعلل میکنند.

این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه احتمالا تعداد معاملات در بازه زمانی شش ماهه آینده در مقایسه با میانگین ۱۰ ساله کمتر باشد گفت: درخصوص قیمتها با توجه به رفتار معمول بازار مسکن وارد دوره ثبات نسبی قیمتی شده ایم که از تورم عمومی جا می ماند. این به معنای کاهش ارزش واقعی قیمت مسکن است. مگر اینکه اتفاق ویژه ای در حوزه ارز بیفتد. اما اگر روند بازار همانند آنچه طی یک ماه اخیر اتفاق افتاده ادامه پیدا کند انتظار داریم تا سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ شاهد ثبات نسبی قیمتها و کاهش معاملات باشیم.

روانشادنیا با اشاره به کاهش ۱۴ درصدی ساخت و ساز طی نیمه نخست سال جاری نسبت به شش ماهه اول سال ۱۳۹۸ گفت: به دلیل موانع زیاد محیط کسب و کار صنعت ساختمان از جمله طولانی بودن مدت زمان صدور پروانه های ساختمانی و دست و پاگیر بودن مقررات، به اندازه کافی سرمایه گذاران در این صنعت با ریسک مواجهند.

اگر ریسک سیستماتیک مثل شوکهای سیاسی هم اضافه شود در سرمایه گذاری دست نگه می دارند تا وضعیت انتخابات سال آینده مشخص شود. لذا نمی توان به رشد محسوس ساخت و ساز در میان مدت امیدوار بود.

این کارشناس بازار مسکن در پاسخ به این سوال که آیا بودجه انبساطی دولت می تواند به رشد قیمت مسکن بیانجامد گفت: در حال حاضر مساله اصلی مجاب شدن سرمایه گذاران و افزایش قدرت خرید مصرف کنندگان بازار مسکن است که در هر دو بخش تحرک چندانی دیده نمی شود. از طرف دیگر وضعیت بازارهای موازی و موضوع تحولات سیاسی که در پیش داریم پارامترهای تعیین کننده تری است. همانطور که گفتم معتقدم بازار مسکن تا شش ماه آینده در یک ثبات قیمتی و رکود معاملاتی قرار می گیرد.

خانه در تهران متری ۲۷.۱ میلیون تومان
بنابراین گزارش، مطابق اعلام بانک مرکزی متوسط قیمت مسکن شهر تهران در آبان ماه ۱۳۹۹ بالغ بر ۲۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در هر متر مربع بود که نسبت به ماه قبل ۱.۸ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۱۸ درصد رشد نشان می دهد. این کمترین میزان افزایش ماهیانه قیمت از اردیبهشت سال جاری تا کنون بوده است.

معاملات نیز در هشتمین ماه از سال جاری به طور محسوسی کاهش یافت. در آبان ماه ۱۳۹۹ تعداد ۴۴۶۶ فقره معامله مسکن در شهر تهران به امضا رسید که در مقایسه با ماه قبل ۴۸ درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱.۸ درصد افزایش پیدا کرد.

  • منبع خبر : ملکانا