نبض ساخت مسکن در تهران طی پاییز با فراز و فرود شدید روبه‌رو شد. تیراژ عرضه در آبان‌ماه با چاشنی خوش‌بینی بازارها به آینده، از حالت رکود چندین‌ساله خارج شد و بیش از ۲۵ درصد رشد ماهانه پیدا کرد؛ اما در آذر مجددا سقوط کرد. تغییر شدید در رفتار بساز و بفروش‌ها،‌ نیاز بازار ملک […]

نبض ساخت مسکن در تهران طی پاییز با فراز و فرود شدید روبه‌رو شد. تیراژ عرضه در آبان‌ماه با چاشنی خوش‌بینی بازارها به آینده، از حالت رکود چندین‌ساله خارج شد و بیش از ۲۵ درصد رشد ماهانه پیدا کرد؛ اما در آذر مجددا سقوط کرد. تغییر شدید در رفتار بساز و بفروش‌ها،‌ نیاز بازار ملک به «سوخت مکمل» برای رونق را نشان می‌دهد.

جزئیات کارنامه عرضه مسکن از ابتدای سال‌جاری تا پایان فصل پاییز نشان می‌دهد: اگرچه تند شدن تیراژ ساخت‌وساز در ماه میانی فصل پاییز می‌توانست نقطه برگشت سازنده‌ها به این بازار باشد اما بلافاصله بعد از این صعود، ساخت‌وساز با یک برگشت معنادار مواجه شد. به‌نظر می‌رسد استمرار روند کنونی در فصل زمستان، می‌تواند رکورد جدیدی در رکود بازار ساخت‌وساز را برجا گذارد.

اطلاعات شهرداری تهران از کارنامه ۹ماهه آپارتمان‌سازی در سال ۹۹ نشان می‌دهد از ابتدای سال‌جاری تا پایان پاییز، مجموعا ۴۰ هزار و ۲۸۱ واحد مسکونی از شهرداری مجوز ساخت دریافت کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته معادل ۱۶ درصد افت کرده است. سال گذشته تیراژ آپارتمان‌سازی در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران در همین بازه زمانی معادل ۴۷ هزار و ۷۴۱ واحد مسکونی بوده است.

بررسی آمار ساخت‌وساز در سه فصل ابتدایی سال‌جاری به‌صورت جداگانه نیز قابل‌توجه است. این آمار نشان می‌دهد: بر خلاف دو فصل ابتدایی سال ۹۹ یعنی بهار و تابستان، هر یک در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته معادل ۱۴ درصد افت داشته‌اند. حجم آپارتمان‌سازی در فصل پاییز اگرچه در همین مسیر حرکت کرده اما میزان افت نسبت به مدت مشابه سال گذشته(پاییز ۹۸) معادل یک واحد درصد نسبت به دو فصل ابتدایی بیشتر بوده است. به این معناکه تعداد واحدهای مسکونی ساخته شده در فصل پاییز امسال معادل ۱۵ درصد در مقایسه با پاییز سال ۹۸، کاهش داشته است.

  • منبع خبر : ملکانا