روانشادنیا، دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه علوم و تحقیقات با تاکید بر اینکه خروج تقاضای سرمایه ای از بخش مسکن را باید به فال نیک گرفت گفت: آغاز دریافت مالیات بر خانه های خالی از سکنه از تیر ماه می تواند به کاهش التهاب بازار مسکن و خروج تقاضای سرمایه ای از بازار مسکن […]

روانشادنیا، دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه علوم و تحقیقات با تاکید بر اینکه خروج تقاضای سرمایه ای از بخش مسکن را باید به فال نیک گرفت گفت: آغاز دریافت مالیات بر خانه های خالی از سکنه از تیر ماه می تواند به کاهش التهاب بازار مسکن و خروج تقاضای سرمایه ای از بازار مسکن کمک کند.

طبق برنامه اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی، قانون مستقیم مالیات خانه‌های خالی از تیر سال آینده اجرا می‌شود. این قانون اگر چه عطف به‌ ماسبق نمی‌شود و سه ماه پس از ابلاغ و آماده شدن سامانه برای ثبت اطلاعات شناسایی واحدهای خالی آغاز می‌شود اما به نظر می رسد که از هم اکنون بازار مسکن از نقاضای سرمایه ای در حال خالی شدن است.

فعالان بازار مسکن بر این باور هستند که برخی اتفاقات سیاسی و اقتصادی در حال دادن ثبات قیمتی به بازار مسکن و بازارهای موازی است. البته برخی از مشاوران املاک این وضعیت بازار مسکن را که افت شدید معاملات مسکن است را تهدیدی برای بازار مسکن عنوان می کنند.

مهدی روانشادنیا عضو هیات علمی دانشگاه علوم و تحقیقات با بیان اینکه تقاضای سرمایه ای از بازار ملک خارج شده اند و به نظر می رسد در آینده هم تا سال ۱۴۰۰ این روند ادامه پیدا کند به خبرنگار بازار می گوید: مطابق اعلام بانک مرکزی میزان معاملات و متوسط قیمت مسکن در آبان ماه و آذر ماه در تهران روند رو به نزولی به خود گرفت و این روند نزولی دلایل متعددی داشت. البته برخی فعالان بازار این افت معاملات را تغییر فصل عنوان می کردند.

او می افزاید: بنده معتقد هستم که افت معاملات مسکن از اواخر فصل پاییز و از زمانی که برخی اتفاقات سیاسی در آمریکا با انتخاب «بایدن» به وقوع پیوست رخ داد. البته انتظار بازار مسکن برای انتخابات آتی ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ را هم باید به این موضوع اضافه کرد.

وقتی نرخ ارز نزولی شد در حقیقت یکی از بازارهای موازی با بخش مسکن به نوعی عقب نشینی کرد

روانشادنیا افزود: وقتی نرخ ارز نزولی شد در حقیقت یکی از بازارهای موازی با بخش مسکن به نوعی عقب نشینی کرد. حال وقتی یکی از مولفه های اصلی تعیین قیمت مسکن که همانا نرخ دلار است افت قیمت پیدا می کند و پیش بینی ها به این شکل می شود که احتمال دارد نرخ ارز باز هم کاهش یابد در حقیقت قیمت مسکن منتظر می شود تا کاهش بیشتری بیابد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک این افت معاملات مسکن و قیمت را تنها پایین بودن قدرت خرید متقاضیان دانسته و معتقد است که روند افت قیمت مسکن باز هم ادامه خواهد یافت

اغلب کارشناسان و فعالان بازار مسکن بر این باور هستند که وقتی تقاضای مصرفی و تقاضای سرمایه ای از بازار مسکن خارج می شود نتیجه آن رکود معاملات و افت قیمت مسکن می شود. این وضعیت را در این ماه و ماه گذشته به خوبی می توان مشاهده کرد. هر چند مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک این افت معاملات مسکن و قیمت را تنها پایین بودن قدرت خرید متقاضیان دانسته و معتقد است که روند افت قیمت مسکن باز هم ادامه خواهد یافت.

 انتشار افت معاملات مسکن که آمارهای سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات در آذر ماه به خوبی آنرا نشان داد، ناشی از رکود فصلی نیست

خسروی می گوید: انتشار افت معاملات مسکن که آمارهای سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات در آذر ماه به خوبی آنرا نشان داد، ناشی از رکود فصلی نیست. بلکه این وضعیت نشاندهنده کاهش شدید قدرت خرید متقاضیان است. رشد شدید قیمت مسکن در یک سال گذشته موجب کاهش شدید قدرت خرید متقاضیان شده است. طبیعی است وقتی قدرت خرید متقاضیان مسکن پایین باشد میزان معاملات مسکن هم افت می کند.

اما روانشادنیا در پاسخ به این پرسش که کاهش قدرت خرید هم قطعا در کاهش معاملات مسکن تاثیر بسزایی داشته است؟ اظهار داشت: از سال ۹۶ تا ۹۷ و تا همین امسال قیمت مسکن در تهران بیش از ۵  برابر رشد کرده و قدرت خرید متقاضیان نه تنها تقویت نشده بلکه کاهش هم داشته است. پس وقتی کاهش قدرت خرید متقاضیان مسکن در کنار خروج بخش تقاضای سرمایه ای قرار می گیرد به یکباره معاملات مسکن دچار ریزش شدید و افت قیمت می شود.

وی ادامه داد: اما بعد از انتخابات آمریکا و با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ در بازه شش ماهه پیش رو بازار مسکن در حالت بلاتکلیفی به سر خواهد برد و مصرف کنندگان که از قبل حضور نداشته اند و سرمایه گذاران و تقاضای سرمایه ای نیز برای ورود به بازار مسکن عجله ای نخواهند کرد.

متوسط قیمت مسکن در تهران در آذرماه ۲۶ میلیون و ۹۰۵ هزار تومان بود که نشان دهنده کاهش ۱.۱ درصدی نسبت به متوسط قیمت آبان ماه است.  بر اساس این گزارش تعداد معاملات واحد مسکونی در آذرماه ۲۵۵۵ فقره بود که نسبت به ماه قبل که ۴۴۶۶ فقره معامله مسکن به ثبت رسید، کاهش ۴۲.۸ درصدی داشته است.

همچنین در آذرماه سال گذشته ۹۵۳۷ فقره معامله مسکن انجام شده بود که تعداد معاملات مسکن در آذر امسال نسبت به آذر سال گذشته کاهش ۷۳.۲ درصدی داشته است.

  • منبع خبر : ملکانا