بیست روز اول زمستان در بازار ملک به «یخبندان» برای معاملات مسکن در تهران تبدیل شد. داده های ثبت شده از فروش آپارتمان در سامانه رهگیری نشان می دهد طی سه هفته اول دی ماه، حجم معاملات بیش از ۶۰ درصد نسبت به مدت زمان مشابه در آذر افت کرده است. این «ابرسقوط» معاملاتی با «کاهش ۵/ […]

بیست روز اول زمستان در بازار ملک به «یخبندان» برای معاملات مسکن در تهران تبدیل شد. داده های ثبت شده از فروش آپارتمان در سامانه رهگیری نشان می دهد طی سه هفته اول دی ماه، حجم معاملات بیش از ۶۰ درصد نسبت به مدت زمان مشابه در آذر افت کرده است.

این «ابرسقوط» معاملاتی با «کاهش ۵/ ۳ درصدی» قیمت میانگین شهر همراه شد. البته «میانه قیمت»، سطح دیگری را اعلام می کند. بررسی ها درباره «ادامه ریزش» در بازار مسکن از فعال شدن ۹ حباب شکن جدید حکایت دارد که مهم ترین آنها، «پمپاژ فایل» و «تغییرات نرخ دلار» است.
یخبندان معاملات ملک، دومینوی ریزش قیمت ها را در بازار مسکن پایتخت رقم زد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، استخراج داده های اولیه سامانه رهگیری در ۲۰ روز نخست فصل زمستان ۹۹ نشان می دهد در دو سوم ماه نخست فصل زمستان، فقط ۴۶۵ فقره معامله خرید و فروش در مناطق ۲۲گانه پایتخت ثبت شده است. هرچند به طور معمول عمده فعالان و واسطه های ملکی در روزهای پایانی آخرین هفته هر ماه، معاملات منعقد شده را در سامانه رهگیری ثبت می کنند و از این رو این احتمال وجود دارد که حجم معاملات انجام و منعقد شده بیش از رقم استخراج شده باشد؛ اما اگر فرض کنیم مجموع معاملات خرید و فروش انجام شده در ۲۰ روز نخست زمستان، همین ۴۶۵ فقره است، ثبت این تعداد معامله در این بازه زمانی به معنی آن است که حجم معاملات نسبت به ۲۰ روز ابتدایی ماه گذشته(آذر۹۹) معادل ۶۴ درصد افت پیدا کرده است. به این ترتیب به نظر می رسد اگر این اتفاق افتاده باشد و روند معاملات در ادامه ماه جاری با همین شیب ادامه پیدا کند، به این ترتیب در پایان ۳۰ روز دی ماه، یک رخداد جدید در بازار معاملات مسکن پایتخت رقم خواهد خورد، یعنی «ابرسقوط معاملات در ابررکود معاملاتی» در نخستین ماه از فصل زمستان امسال شکل می گیرد.

  • منبع خبر : ملکانا