بانک مسکن در آستانه سالروز تاسیس بانک و دهه مبارک فجر با هدف تقویت قدرت خرید متقاضیان، طرحی را به تصویب رسانده که متقاضیان خرید خانه بتوانند نیمی از وام ۲۴۰ میلیون تومانی اوراق را با خرید تسه و نیمی دیگر را بدون خرید اوراق دریافت و وام را پنج ساله تسویه کنند؛ در حالی […]

بانک مسکن در آستانه سالروز تاسیس بانک و دهه مبارک فجر با هدف تقویت قدرت خرید متقاضیان، طرحی را به تصویب رسانده که متقاضیان خرید خانه بتوانند نیمی از وام ۲۴۰ میلیون تومانی اوراق را با خرید تسه و نیمی دیگر را بدون خرید اوراق دریافت و وام را پنج ساله تسویه کنند؛ در حالی که طبق طرح قبلی با مدت بازپرداخت ۱۲ ساله، اقساط ماهیانه حدود ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود و طبیعتا اقساط وام جدید به حدود دو برابر آن می رسد.

بانک مسکن در بازه زمانی سالروز تاسیس بانک و دهه مبارک فجر از یک اهرم تسهیلاتی جدید برای شارژ مالی متقاضیان خرید مسکن رونمایی کرده است. این بانک اعلام کرده از امروز پنجشنبه ۲۵ دی ماه ۱۳۹۹ تا ۲۲ بهمن ماه با هدف کمک به خانه‌دارشدن اقشار مختلف جامعه و تقویت قدرت خرید متقاضیان مسکن، طرح اعطای تسهیلات خرید مسکن بدون سپرده را در دستور کار قرار داده است.

محمود شایان ـ مدیرعامل بانک مسکن ـ در این باره گفته است: پرداخت تسهیلات خرید مسکن بدون سپرده که قرار است از ۲۵دی ماه جاری به متقاضیان پرداخت شود به نحوی است که ۵۰ درصد مبلغ تسهیلات از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن و ۵۰ درصد مابقی از محل منابع بدون سپرده (مجموعا تا سقف‌های ابلاغی تسهیلات خرید مسکن اوراق گواهی حق تقدم)، پرداخت می‌شود. به این ترتیب متقاضیان فقط برای نیمی از تسهیلات نیازمند خرید اوراق هستند.

سقف تسهیلات اوراق گواهی حق تقدم برای زوجین در تهران ۲۰۰ میلیون تومان است که با وام جعاله به ۲۴۰ میلیون تومان می رسد. در مراکز استان ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۱۶۰ میلیون تومان و برای سایر شهرها ۱۲۰ میلیون تومان است. متقاضیان این تسهیلات در بازه زمانی ذکر شده می توانند تا ۵۰ درصد مبلغ تسهیلات تا سقف مشخص را از محل تسهیلات بدون سپرده دریافت کنند.

سود وام اوراق حق تقدم خرید مسکن ۱۸ درصد و مدت بازپرداخت آن ۱۲ سال است. اما در طرح تشویقی جدید باید وام پنج ساله تسویه شود.

با وجود آنکه اقساط ماهانه وامی که از آن به عنوان اهرم تسهیلاتی یاد شده پی ببریم بد نیست به دستورالعمل پرداخت وام ۲۴۰ میلیون تومانی که ۴ دی ماه ۱۳۹۸ به تصویب رسید نگاهی بیندازیم.

میزان سود وام ۲۰۰ میلیون تومانی خرید مسکن در روش پرداخت ساده ۱۲ساله حدود ۲۸۹ میلیون تومان است. میزان اقساط ماهانه این وام حدود ۳.۴ میلیون تومان است که با احتساب اقساط ماهانه وام تعمیر (یک میلیون و ۱۵ هزار تومان برای دوره ۵ساله) به حدود ۴.۳ میلیون افزایش خواهد یافت. سود وام تعمیر نیز حدود ۲۱ میلیون تومان در روش ساده است.

در روش پلکانی بازپرداخت وام متقاضیان در سال دوازدهم حدود ۳۲۰ میلیون تومان پرداخت خواهد کرد. در سال اول مبلغ قسط ماهانه سه میلیون و ۵۰ هزار تومان، سال دوم ۳ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان، سال سوم، ‌۳ میلیون و ۲۳۵ هزار تومان، سال چهارم سه میلیون و ۳۳۲ هزار تومان، سال پنجم ۳ میلیون و ۴۳۲ هزار تومان، سال ششم ۳ میلیون و ۵۳۵ هزار تومان، سال هفتم ۳ میلیون و ۶۴۱ هزار تومان، سال هشتم ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، ‌ سال نهم ۳ میلیون و ۸۶۲ هزار تومان، سال دهم ۳ میلیون و ۹۷۸ هزار تومان، سال یازدهم ۴ میلیون و ۹۸ هزار تومان و قسط ماهانه سال دوازدهم ۴ میلیون و ۲۲۱ هزار تومان است.

کل پرداختی متقاضی در ماه دوازدهم سال دوازدهم بابت وام ۲۰۰ میلیون تومانی به‌روش پلکانی حدود ۵۲۰ میلیون تومان است. میزان اقساط ماهانه وام تعمیر نیز در سال اول ۹۶۶ هزار تومان و در ماه ۶۰ (سال پنجم) یک میلیون و ۸۷ هزار تومان است. سود این وام نیز ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد شد، یعنی در مجموع بیش از ۳۴۰ میلیون تومان سود.

با توجه به اینکه اقساط ماهیانه وام اوراق در تهران ۴.۴ میلیون تومان است، به دلیل آنکه تسهیلات جدید باید پنج ساله تسویه شود طبیعتا اقساط ماهیانه آن نیز به حدود دو برابر می رسد که بسیاری از متقاضیان توان بازپراخت چنین مبالغی را ندارند.

بانک مسکن در حالی از این طرح به عنوان یک اهرم تقویتی یاد کرده که از یک ماه قبل سپرده گذاری برای دریافت تسهیلات مسکن یکم با سقف ۱۶۰ میلیون تومان متوقف شده است. صندوق پس انداز مسکن یکم در ۱۸ خردادماه ۱۳۹۴ رونمایی شد که با توجه به مهلت پنج ساله این صندوق ۱۸ خرداماه ۱۳۹۹ منقضی شد. البته با توجه به جهش قیمت مسکن طی سالهای اخیر، قدرت پوشش دهی وام ۱۶۰ میلیون تومانی به شدت کاهش یافته و با توجه به میانگین قیمت مسکن در تهران تکافوی خرید حدود شش متر خانه را می دهد.