حدود یک ماه است که مجلس طرح اخذ مالیات از خانه های لوکس را در دستور کار قرار داده و گفته می شود منابع آن به صندوق ویژه طرح جهش مسکن می رود و ۲۰ درصد به تامین مسکن افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی اختصاص می یابد.  پس از تصویب مالیات بر خانه های خالی، […]

حدود یک ماه است که مجلس طرح اخذ مالیات از خانه های لوکس را در دستور کار قرار داده و گفته می شود منابع آن به صندوق ویژه طرح جهش مسکن می رود و ۲۰ درصد به تامین مسکن افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی اختصاص می یابد.

 پس از تصویب مالیات بر خانه های خالی، حالا نمایندگان مجلس طرح اخذ مالیات از خانه های لوکس را در دستور کار قرار داده اند. بهارستانی ها به دنبال آن هستند تا لاکچری نشینها را در تور مالیات بیندازند و منابع آن را به طرح جهش تولید و تامین مسکن اختصاص دهند؛ طرحی که هنوز به تصویب نرسیده اما با وجود ابهاماتی درباره چگونگی تامین منابع و نرخ سود آن و مخالفت دولت، مراحل پایانی را طی می کند.

زمزمه های اخذ مالیات از خانه های لوکس اواخر آذرماه شنیده شد. بنا به گفته نمایندگان، دولت از ابتدای سال جاری قرار بوده آیین نامه مالیات بر خودروهای لوکس و خانه های گران قیمت را سه ماهه ارایه کند اما با گذشت هشت ماه هنوز آیین نامه به تصویب نرسیده است. مهدی طغیانی ـ عضو کمیسیون عمران مجلس ـ مدعی شده که دولت در بحث معیشت مردم اقدام جدی انجام نداده و با طرحهای مجلس هم مخالفت می کند؛ نمونه اش مخالفتبا طرح تامین کالاهای اساسی است.

زمزمه های ایده مالیات بر خانه های لوکس که پس از مالیات خانه های خالی و مالیات بر عایدی سرمایه، به عنوان سومین طرح مالیاتی در حوزه مسکن مطرح شده شنیده می شود و پارلمانی ها بر اجرای آن اصرار دارند. این در حالی است که طرح مالیات بر عایدی سرمایه هنوز به تصویب نرسیده و در کمیسیون اقتصادی مجلس در حال بررسی است. البته حدود سه ماه است که صحبت چندانی درباره طرح مالیات بر عایدی سرمایه به گوش نمی رسد.

به هر ترتیب برخی نمایندگان مجلس از جمله اعضای کمیسیون عمران ظاهرا عزم خود را تا اجرایی شدن مالیات بر خانه های لوکس جزم کرده اند. قرار است منابع حاصل از این نوع مالیات به صندوق طرح جهش تولید و تامین مسکن (که البته هنوز به تصویب نرسیده اما با تصویب فاصله چندانی ندارند) برود. نمایندگان اعلام کرده اند ۲۰ درصد از منابع حاصل از مالیات بر واحدهای لوکس و گران قیمت برای تامین مسکن مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی صرف خواهد شد.

علی اصغر خانی ـ عضو کمیسیون عمران مجلس ـ به تازگی گفته که طرح مالیات بر خانه های خالی را پیگیری خواهیم کرد. او اظهار کرده است: در طرح مالیات بر خانه‌های خالی تلاش کردیم درصد مالیات‌ها را به نحوی تعیین کنیم که بر عرضه بیشتر خانه در بازار و کاهش قیمت‌ها اثرگذار باشد تا افرادی که با هدف کسب سود بیشتر ملک‌های خود را نگه می‌دارند، مجبور به عرضه آن در بازار شوند.

خانی البته کنایه ای هم به دولت زده و گفته است: شاید دولت اعتقادی به اجرای قانون  و اخذ مالیات از خانه های لوکس نداشته و شاید منافع اقتصادی برخی از افراد با اجرای این قانون به خطر بیافتد که با این شرایط مجلس باید به این موضوع به صورت جدی ورود کند. زیرا در شرایط کنونی بسیاری از مردم برای کوچک ترین کارهای خود مالیات پرداخت می کنند، اما در این میان خانه های لوکس مدام از پرداخت مالیات فرار می کنند.