رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه معاملات مسکن در ۱۰ ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل تا ٣٣ درصد رشد داشته است، گفت: اگر شوک ارزی نداشته باشیم بازار مسکن تا سه سال آینده آرام است. «مصطفی قلی خسروی»  روز جمعه درباره آخرین وضعیت بازار مسکن و اجاره گفت: خرید و […]

رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه معاملات مسکن در ۱۰ ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل تا ٣٣ درصد رشد داشته است، گفت: اگر شوک ارزی نداشته باشیم بازار مسکن تا سه سال آینده آرام است.

«مصطفی قلی خسروی»  روز جمعه درباره آخرین وضعیت بازار مسکن و اجاره گفت: خرید و فروش ملک در کل کشور در ۱۰ ماهه ابتدای امسال رشد نسبی را نشان می دهد که البته در دو ماه اخیر بازار با افت مواجه شده است.

متقاضیان خرید مسکن اجاره‌نشین شدند

وی گفت: با وجود رکود معاملات در بخش خرید و فروش، قراردادهای اجاره در کل کشور در ۱۰ ماهه ابتدای امسال ۹۲ رشد کرده که نشان می دهد به دلیل رشد قیمت‌ها تقاضای بالقوه خرید به سمت بازار اجاره رفته است.

قلی خسروی اظهار کرد: از ابتدای امسال تا پایان دی ماه ۵۸۷ هزار و ۱۳۷ قرارداد خرید و فروش ملک در کل کشور به امضا رسیده که رشد ۳۳ درصدی را نسبت به زمان مشابه سال گذشته نشان می دهد. البته معاملات طی دو ماه گذشته کاهش یافته به طوری که در آذرماه و دی ماه به ترتیب ۳۲ و ۳۰ درصد نسبت به ماه‌های مشابه سال قبل افت کرده است.

تقاضای اجاره نشینی ٩٢ درصد افزایش یافت

وی افزود: در بخش اجاره از ابتدای فروردین ۱۳۹۹ تا ۳۰ دی ماه ۹۶۴ هزار و ۵۷ اجاره نامه در کل کشور منعقد شده که رشد ۹۲ درصد را نسبت به همین زمان در سال ۱۳۹۸ نشان می دهد. این بدان معناست که تقاضای بالقوه ای در بازار مسکن وجود دارد که از توانایی خرید برخوردار نیست و وارد بازار اجاره شده است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک درباره آخرین آمار معاملات شهر تهران نیز گفت: در ۱۰ ماهه ابتدای سال ۱۳۹۹ تعداد ۹۴ هزار و ۷۸۰ مبایعه نامه (قرارداد خرید و فروش ملک) در تهران به امضا رسیده که از افزایش ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته حکایت دارد. در تهران همچنین از یکم فروردین تا ۳۰ دی ماه ۱۶۷ هزار و ۲۴۸ قرارداد اجاره به ثبت رسیده که افزایش ۲۱ درصد را نسبت به همین زمان در سال ۱۳۹۸ نشان می دهد.

خسروی با بیان اینکه معاملات در دو ماه اخیر با افت مواجه شده است گفت: دی ماه ۱۳۹۸ تعداد ۴۴۲۷ قرارداد خرید و فروش ملک در شهر تهران به امضا رسید که نسبت به ماه قبل ۴۱ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۸ درصد کاهش نشان می دهد. این در حالی است که در ماه مذکور ۱۵ هزار و ۳۹۸ قرارداد اجاره در پایتخت منعقد شده که از افزایش ۳۳ درصد و ۲۲ درصد به ترتیب نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل حکایت دارد.

وی اظهار کرد: در کل کشور نیز طی دی ماه ۱۳۹۹ تعداد ۴۱ هزار و ۱۷۱ قرارداد خرید و فروش ملک به امضا رسیده که افزایش ۲۲ درصد نسبت به آذرماه امسال و کاهش ۳۰ درصد در مقایسه با دی ماه پارسال را نشان می دهد.

قلی خسروی افزود: همچنین دی ماه امسال ۸۸ هزار و ۴۶۲ قرارداد اجاره در کل کشور منعقد شده که از رشد ۴۸ درصد و ۸۸ درصد به ترتیب نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل حکایت دارد

بازار مسکن به وضعیت ثبات قیمتی رسید

خسروی در تشریح وضعیت کنونی بازار مسکن گفت: بازار مسکن خوشبختانه به وضعیت باثباتی از نظر قیمت‌ها رسیده و تنها نگرانی ما بازگشت قیمت به آگهی های مجازی است. اگر مجددا آگهی های تقلبی در سایت‌ها افزایش پیدا کند نرخ‌های کذایی منجر به تنش در بازار مسکن خواهد شد.

رییس اتحادیه املاک با ذکر مثالی در این خصوص اظهار کرد: فرض کنید یک نفر که حتی ممکن است قصدی برای فروش آپارتمان خود نداشته باشد آن را با قیمتی بالاتر از عرف بازار، آگهی می کند. همسایه او که قصد فروش دارد با دیدن این آگهی قیمت را بالاتر از نفر اول درج می کند. به همین ترتیب بدون اینکه هیچ فعل وانفعالی صورت گرفته باشد نرخ‌ها بالا می رود. بر این اساس، وزیر راه  و شهرسازی و بنده تقاضا داریم که قیمت‌ها مجددا از آگهی ها برداشته شود تا بازار از وضعیت آرامش کنونی خارج نشود.

وی درباره پیش بینی بازار مسکن در ماه‌های پیش رو گفت: اگر از ناحیه اقتصاد کلان و نرخ ارز، شوکی به بازار مسکن داده نشود و فضای مجازی و آگهی های اینترنتی هم تنشی در بازار ایجاد نکنند انتظار داریم که آرامش بر بازار تا سه سال آینده حاکم باشد.

خسروی با اشاره به کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت مسکن در دو ماه گذشته تاکید کرد: عمده مشاوران املاک تلاش می کنند قیمت مسکن کاهش یابد تا معاملات انجام شود. با این حال اگر متوجه شویم افرادی باعث گرانی یا اغتشاش در بازار مسکن می شوند بلافاصله با کمک اماکن، محل را تعطیل و پروانه کسب را ابطال می کنیم.

وی گفت: در این خصوص بازرسان نامحسوس به سرکشی از دفاتر املاک می پردازند تا اگر خدای نکرده افرادی قصد بهم ریختن بازار را داشته باشند با آنها برخورد کنند. به عنوان مثال ممکن است بعضی افراد برای اینکه املاک مورد نظر خود را به فروش برسانند چشم انداز بازار را افزایشی جلوه دهند و باعث نگرانی معامله گران شوند که با این موارد به شدت برخورد می کنیم.